2026-08-16, 14:15
Medlem
OliverCromwells avatar
Håller med Torbjörn Nilssons ledare. Ebba Busch gör hittills en utmärkt kampanj. Och någonstans är det skönt att alla partier går till val på egen politik. Inget parti är låst i vallöften, utan istället är alla införstådda att allt ska förhandlas vid regeringsbildningen, och hur mycket röster man kammar med sig, ger tyngd i förslagen.

För KD:s del gäller ökad utlands bistånd, och kanske en mjuknande linje i invandringsfrågan. Ebba tourar och talar främst med sina gräsrötter, och stärker sin egen position inför förhandlingar, oavsett om det sker med Kristersson eller Magda.

Citat:
Vårgårda är nog en bra temperaturmätare på hur strategin fungerar; ett prov rentav. Sedan 1968 har dåvarande Missionsförbundet – nuvarande Equmeniakyrkan – hållit utfrågningar med alla partiledare i valrörelserna. Först i ambulerande bönetält, sedan på Öland, från 2010 i Vårgårda på kanten av västgötaslätten. Publiken – 1 900 personer denna kväll – domineras av det frikyrkofolk som splittrats av Tidö. Av SD-samverkan och av regeringens politiska prioriteringarna. Två pastorer leder samtalet, ett samtal som då och då avbryts av from sång och bön. De frågar Busch om hon verkligen vill ha en stramare migrationspolitik, om hon verkligen är beredd att långsiktigt stötta folkhögskolor och civilsamhälle, om hon verkligen på allvar bryr sig om klimatlarmen.

De slår från vänster.

Hon får absolut applåder när hon talar om könsstympningar och hederskultur:

– Vissa värderingar är inte valbara i Sverige.

Men starkast blir gensvaret när utfrågarna undrar var hennes smärtgräns om biståndet egentligen ligger. En pytteliten del av BNP? Hon håller ett brandtal då, om hur hon kämpat emot på Tidö slott, om hur hon kommer att kämpa vidare.

– Det finns en anledning att de första biståndsarbetarna i Sverige kom från EFS!

Enorma applåder.

EFS, det är Evangeliska fosterlandsstiftelsen, den lågkyrkliga väckelsen.

Allt detta kan ju låta väldigt internt. Hur många väckelseväljare finns det att hämta 2026?

Men satsningen är väl just den, att marginalväljare – de som behöver lockas över gränsen – i detta val önskar ungefär det som de där gamla väckelseväljare önskade. Själ och hjärta. Medkänsla. Att det är förstås bra att det dödliga våldet har minskat med Tidö, men hur tänker ni om alla dem i samhället som har det så svårt?

Så resonerar Ebba Busch och därför åker hon runt och låter som en gammal KDS-tant.

Jag står i sporthallen i Vårgårda – en kör har sjungit ”Blott i det öppna” – och tänker att scenen är ny.

– Säg något snällt om Amanda Lind, ber utfrågarna.

– När jag lyssnar på henne kan jag känna att åh, så där skulle jag också vilja låta, svarar Busch.

Tidö är inte i synk längre, tänker jag.

Det är inte det att Busch håller liv i lösa spekulationer om samarbete med socialdemokrater. Det är vad som inte finns. Det finns ingen gemensam plan. Tidö har ingen gemensam idé om vad nästa mandatperiod ska innebära. På pappret – ministerposter och röda linjer och så vidare – är koalitionen mer sammansvetsad än någonsin, men därunder finns väl ingen riktig plan.

Busch kör sin alldeles egna valstrategi, eftersom hon tror att den kan få hennes parti att öka mest, och eftersom hon tror att den kan ge henne bättre position i vilka sakpolitiska förhandlingar som än kommer på andra sidan valdagen.

Men hon gör det nog också för att hon faktiskt tror att en högerregering måste kunna erbjuda något mer än hårdare tag och ministerposter åt SD. Det är scenförändringen.

https://www.svd.se/a/zOVVqr/ebba-busch-och-kd-i-valrorelsen
Citera
2026-08-16, 15:21
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, för att krossa dina illusioner kan jag ju upplysa dig om att det alltid varit högerregeringar som ökat invandringen. Först regeringen Bildt och sedan regeringen Reinfeldt där Kristersson ingick. Nej det vore nog bra om denna handlingsförlamade regering byttes ut mot ett nytt gäng efter valet i september.

Du missar att SD ingick i Tidö. Tidö har minskat invandringen och implementerat en massa annat positivt.

Något som tycks ha gått många förbi är att även L bytt kurs under mandatperioden och att L nu är ett 100% högerliberalt parti. De gamla vänsterliberalerna har flytt partiet i förfäran.
Citera
2026-08-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Du missar att SD ingick i Tidö. Tidö har minskat invandringen och implementerat en massa annat positivt.

Något som tycks ha gått många förbi är att även L bytt kurs under mandatperioden och att L nu är ett 100% högerliberalt parti. De gamla vänsterliberalerna har flytt partiet i förfäran.

Japp och den kursändringen kostar L riksdagsplatsen och fungerarvsamtidigt som den definitiva spiken i tidö- kistan.
Citera
2026-08-16, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, för att krossa dina illusioner kan jag ju upplysa dig om att det alltid varit högerregeringar som ökat invandringen.

Varför ljuger du? Tidö är endast regering i de senaste decennier som minskar invandringen till Sverige på riktigt. Tidöpartierna är på väg mot det lägsta antalet beviljade uppehållstillstånd sedan 2025, endast 76 000. Samtidigt beviljas färre än 100 personer medborgarskap per månad. Det var 2 000–3 000 innan Tidöreglerna trädde i kraft.

Läs här:
(FB) Tidöregeringen på väg mot rekordlågt antal uppehållstillstånd – prognos för 2026
(FB) Färre än hundra per månad beviljas svenskt medborgarskap efter nya regler införts (aug 2026)
Citera
2026-08-16, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Varför ljuger du? Tidö är endast regering i de senaste decennier som minskar invandringen till Sverige på riktigt.

Det är ingen lögn. Pratade inte du och jag om hur Bildts regering 1991 rev upp socialdemokraternas Lucia-beslut (som kom två år dessförinnan)? Det beslut som var tänkt att begränsa flykting-mottagandet
Citera
2026-08-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Det är ingen lögn. Pratade inte du och jag om hur Bildts regering 1991 rev upp socialdemokraternas Lucia-beslut (som kom två år dessförinnan)? Det beslut som var tänkt att begränsa flykting-mottagandet

Inget fel, jag skrev ’senaste decennierna’, vilket innebär sedan Luciabeslutet 1989.
Citera
2026-08-16, 21:01
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Tre saker:

Sverige har inte råd med ytterligare fyra år med rödgrön politik.

Att M/KD/SD ska vinna efter ytterligare fyra år av massinvandring av rödgröna röstare är osannolikt.

L är inte samma parti efter Jimmie-kramen och vänsterliberalernas flykt från partiet.

1.8 är närmare 0 än 4. Det är matematiskt enklare att 1.8 går till moderaterna än att de andra tidö-partierna ska lämna över 2.2% i någon sorts gåva till ett totalt irrelevant parti som bara förstör den demokratiska ordningen i högerblocket. Jag är trött på dem. Det räcker så.
Citera
2026-08-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Inget fel, jag skrev ’senaste decennierna’, vilket innebär sedan Luciabeslutet 1989.

Jag vet inte exakt hur du definierar "de senaste decennierna" (därför kände jag mig tvungen att "respondera") Det Clodius påpekade var ju bara att flyktingmottagandet började öka 1991 (när Carl Bildt tog över från Ingvar Carlsson) och 2006 (när Fredrik Reinfeldt tog över från Göran Persson)

Tom Palme (trots brister) påpekade i motioner på 70 & 80-talet (tillsammans med Carlsson) att invandringen "behövde kontrolleras solidariskt". Den skulle vara solidarisk överlag (men fick inte lämnas helt fri till marknadskrafterna)
Citera
2026-08-16, 21:37
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Tre saker:

Sverige har inte råd med ytterligare fyra år med rödgrön politik.

Att M/KD/SD ska vinna efter ytterligare fyra år av massinvandring av rödgröna röstare är osannolikt.

L är inte samma parti efter Jimmie-kramen och vänsterliberalernas flykt från partiet.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
1.8 är närmare 0 än 4. Det är matematiskt enklare att 1.8 går till moderaterna än att de andra tidö-partierna ska lämna över 2.2% i någon sorts gåva till ett totalt irrelevant parti som bara förstör den demokratiska ordningen i högerblocket. Jag är trött på dem. Det räcker så.

Ditt nonsens om demokrati bemöter inte mina tre punkter.

Ditt resonemang bygger på önsketänkande mitt på realiteter.

Tidö faller om L faller och du hoppas på att L ska falla.

Det räcker mycket riktigt så.
Citera
2026-08-16, 21:39
Medlem
Citat:
1.8 är närmare 0 än 4.

I den senaste SvD-undersökningen låg L på 2,4 %. Vi får se i de kommande.
Hoppas på närmare 3 % så att fler blir övertygade om att stödrösta.
Citera
2026-08-16, 21:40
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ditt nonsens om demokrati bemöter inte mina tre punkter.

Ditt resonemang bygger på önsketänkande mitt på realiteter.

Tidö faller om L faller och du hoppas på att L ska falla.

Det räcker mycket riktigt så.

Jag skiter i dina punkter din snorkiga liberal. Lägg din röst på SD och sluta gnäll.
Citera
2026-08-16, 21:51
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Jag skiter i dina punkter din snorkiga liberal. Lägg din röst på SD och sluta gnäll.

Du har flera ggr skrivit att du vill fälla Tidö, stå för det istället för att kalla mig snorkig.

Fakta är inte snork.

Faller L faller Tidö oavsett hur mycket du kör ner huvudet i sanden.

Jag stödröstar på L tack så mycket.
Senast redigerad av MrKyoto 2026-08-16 kl. 22:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in