2026-09-09, 17:45
Medlem
Kommer fler mätningar innan valet där det fortf diffar 8% mellan blocken. Ni kan ta det lugnt. Rödgröna vinner, dock inte med 8% marginal utan snarare 1-3%.
Citera
2026-09-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
S verkar göra kanske det sämsta valet nånsin, det måste ge konsekvenser.
S kommer inte kunna ge efter för mycket
då blir det internt uppror.
Ja det är ju det som är huvudvärken, men för att få med sig minst 3 av V/MP/KD/C så måste de ju ge efter massor, speciellt om de partierna har ökat och S minskat.
Citera
2026-09-09, 17:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det är ju helt klart så att det är förekomsten av pedofiler bland folkvalda Liberaler som fått Sverigedemokrater att stödrösta på Liberalerna

Intressant hur det blev en pedofilskandal i L nu helt plötsligt i valrörelsen medans partiet som annars utmärker sig mest inom sånt (C) inte verkar råka ut för något sånt i valtider. Får verkligen hjärnan att sätta igång lite på en. Kan det vara för att Centerpartiet är Wallenbergs och Bonniers favoritparti just nu? Tänka sig.

Att kring 8% av väljarna ser ut att gå och rösta på pedofilpartiet nummer ett i Sverige (C) är fan ångestframkallande.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-09 kl. 17:51.
Citera
2026-09-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Det är väl Sentio som brukar vara mest vinklad till Tidös/SD:s favör?
Historiskt sätt för SD ja men inte Tidö som helhet. Oavsett så jämförde jag de olika institutens mätningar denna period och inte historiskt. Novus är mest optimistiska där för Tidö med 2,6% underläge medans Verian är mest pessimistisk med 8,2% underläge. Alla andra mätinstitut ligger inom detta spann.
Citera
Medlem
Citat:
L har ju gått från Alliansen till rödgröna och sedan till Tidö. De flippar konstant.

Om L klarar sig kanske Ebba slutar flörta med S och C dock. Blir Simona som kanske börja sköta det istället då.
Ja exakt och de har krympt varje gång. Det finns inte att de går över en gång till.

Citat:
Och jag menade att S/C som ministrar kommer försöka hålla MP och L/KD borta från att krocka med varandra samtidigt som de ändå får ett visst understöd från bägge hållen medans främst V och SD stängs ute helt och det står lite på glänt åt M.

Kan vara så att de vill få till en sorts samlingsregering där yterkanterna stängs ute så småningom med världsläget som svepskäl.
Fast "visst understöd" går inte. Du kan liksom inte smyga in att du klickar gult i statsministeromröstningen och röstar igenom en budget. Det kommer ju vara förstasidenyheter i flera månader. KD och MP kommer få stå för sina val, och framförallt KD kommer få stå i en 4 års svekdebatt med SD och M som suger ut konservativa väljare från dem. För att KD ska välja att gå in i det kommer de behöva enorma mängder sakpolitik i gengäld att peka på för att det ska gå att försvara sig.
Citera
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yavannanienna
MP har inte fler utomeuropeiska röster än SD har. När fan ska ni ta in det här i tråden?! De samlas i V och S.
Dom dumpade ju ( blev tvingade)
terrorturken mehmet eller vad f-n han hette.
Citera
2026-09-09, 17:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Historiskt sätt för SD ja men inte Tidö som helhet. Oavsett så jämförde jag de olika institutens mätningar denna period och inte historiskt. Novus är mest optimistiska där för Tidö med 2,6% underläge medans Verian är mest pessimistisk med 8,2% underläge. Alla andra mätinstitut ligger inom detta spann.

Demoskop brukar väl ligga närmast valresultatet? Senaste från dem är det ett avstånd på 3,3%. Gångbart.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-09 kl. 18:02.
Citera
2026-09-09, 17:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Ja exakt och de har krympt varje gång. Det finns inte att de går över en gång till.

Fast "visst understöd" går inte. Du kan liksom inte smyga in att du klickar gult i statsministeromröstningen och röstar igenom en budget. Det kommer ju vara förstasidenyheter i flera månader. KD och MP kommer få stå för sina val, och framförallt KD kommer få stå i en 4 års svekdebatt med SD och M som suger ut konservativa väljare från dem. För att KD ska välja att gå in i det kommer de behöva enorma mängder sakpolitik i gengäld att peka på för att det ska gå att försvara sig.

De fick ju igenom skit som Januariavtalet förrut, inte sant? De kan baxa igenom vilket sorts jävla Frankenstein monster till "samarbete" som helst om de vill. Vårt system är ett skämt.

Tro mig att de likväl kanske kommer använda världsläget som svepskäl till att slå ihop en samlingsregering bara SD och V stängs ute ifrån. Tro mig.
Citera
2026-09-09, 18:01
Medlem
Danieloss avatar
Det känns ganska osannolikt att Tidö ska gå om nu på slutet. De ligger ju tydligt under i varje presenterad mätning och Liberalernas uppgång beror ju bara på stödröster inom blocket.

Blir en väldigt spännande valvaka oavsett! Hoppas kunna jubla över att Tidöregeringen fallit samman framåt natten.
Citera
2026-09-09, 18:03
Medlem
Citat:
De fick ju igenom skit som Januariavtalet förrut, inte sant? De kan baxa igenom vilket sorts jävla Frankenstein monster till "samarbete" som helst om de vill. Vårt system är ett skämt.

Tro mig att de likväl kanske kommer använda världsläget som svepskäl till att slå ihop en samlingsregering bara SD och V stängs ute ifrån. Tro mig.
Fast januariavtalet gjorde ju att Löfven avgick och L är inte samma parti längre, har du inte hängt med senaste halvåret?

Jag motsätter mig inte det för att jag inte tror att partierna är så skamlösa, det är de absolut. Men en samlingsregering hade ju gjort att L försvinner och att S och M rasar i opinionen.

Varför skulle de vilja det? Du verkar tro att de hellre sabbar Sverige än överlever som partier. Men alla är i grund och botten själviska och ser efter sina egna intresden först, därför har du fel.
Citera
2026-09-09, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Fast januariavtalet gjorde ju att Löfven avgick och L är inte samma parti längre, har du inte hängt med senaste halvåret?

Jag motsätter mig inte det för att jag inte tror att partierna är så skamlösa, det är de absolut. Men en samlingsregering hade ju gjort att L försvinner och att S och M rasar i opinionen.

Varför skulle de vilja det? Du verkar tro att de hellre sabbar Sverige än överlever som partier. Men alla är i grund och botten själviska och ser efter sina egna intresden först, därför har du fel.

En samlingsregering kommer trycka hårt på att "vi är enade för Sverige mot yttre hot" och bla bla bla. Det kommer dumsvensken köpa. Tiden då många blev sura över att SD stängdes ute är förbi. Har du själv inte hängt med? Nu är det många som börjar bli sura på SD istället efter den här mandatperioden.
Citera
2026-09-09, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxmoose
Skillnaden är fortfarande 2,6% mellan blocken jämfört med 2,4% från förra Novus mätningen. Novus är dessutom den mest optimistiska mätinstitutet för Tidö. Inget mätinstitut har visat en enda mätning med Tidö i ledning under hela mandatperioden.

Lägg därtill att förtidsröstningen är uppe med +97% i invandrartäta områden, jämför detta med +37% ökning i förtidsröstning generellt. Förutsatt att det inte handlar om ren kannibalisering på valdeltagandet på valdagen i dessa områden så blir det en tydlig ökning i valdeltagande i invandrartäta områden och dessa områden röstar i väldigt stor utsträckning på det rödgröna blocket. Om insituten inte justerat sitt urval med detta i åtanke så är det något som kommer missas i mätningarna. Så jag ser chansen för Tidö vinst som fortsatt väldigt liten.

Du kan räkna med att folk på landsbygden som drabbas av el och bränsle chocken Mp vill införa kommer att gå man ur huse för att rösta på högern eller SD. Där blir valdeltagandet högre än vanligt.

Ingen vill tillbaka till de skyhöga kostnaderna som vänstern införde i sin förra period där de helt prioriterade stadsbor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in