2026-08-15, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
L har förändrats under Mohamsson, de vänsterliberala har lämnat.

Inte för att jag känner till hur det ser ut internt inom L, men utgjorde vänsterliberalerna en ganska stor del av väljarna inom partiet?
Citera
2026-08-15, 13:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Ja, men SD:s inflytande är beroende av L:s valresultat. Det handlar antingen om att L får 0,1 % eller 4,01 %. Tidöpartierna måste adressera den här frågan centralt. Annars är valet förlorat med vilket resultat som helst mellan 0,1 och 3,99 %

Vi får hoppas på 0.1 %.
Citera
2026-08-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Inte för att jag känner till hur det ser ut internt inom L, men utgjorde vänsterliberalerna en ganska stor del av väljarna inom partiet?
Jag tror inte det, de flesta hade nog redan stuckit till C.

Lyssna på Alexander Bard på Riks när han pratar om L:s framtid nu när Jan Jönsson mfl har lämnat. Det låter mer som ett parti som Medborgerlig Samling än något annat, vilket i alla fall jag tycker är intressant. Folk här pratar om L som att det är samma parti som innan Jimmie-kramen, vilket förstås är helt felaktigt.

Jag hoppas de blir kvar så får man se vad partiet utvecklas till över tid.
Citera
2026-08-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jag tror inte det, de flesta hade nog redan stuckit till C.

Lyssna på Alexander Bard på Riks när han pratar om L:s framtid nu när Jan Jönsson mfl har lämnat. Det låter mer som ett parti som Medborgerlig Samling än något annat, vilket i alla fall jag tycker är intressant. Folk här pratar om L som att det är samma parti som innan Jimmie-kramen, vilket förstås är helt felaktigt.

Jag hoppas de blir kvar så får man se vad partiet utvecklas till över tid.

Yes, senaste omröstningen i riksdag med fyra ganska konservativa förslag (slopad mängdrabatt, skärpt villkor om anhöriginvandring, sänkt straffmyndighetsåldern till 14 och slopdt straffungdomsrabatter) och faktum att L vill halvera den statlig inkomstskatten från 20% till 10% visar tydligt att Liberalerna har förändrats och de är nu närmare Medborgerlig Samling och SD. Det är bra för Sveriges framtid.
Citera
2026-08-15, 18:19
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
L har förändrats under Mohamsson, de vänsterliberala har lämnat.

Betyder det att L är ett optimalt parti? Nej, men det betyder att Tidö - med ett till det bättre förändrat L - är ett långt mycket bättre alternativ än rödgrön röra.

Hade varit bättre om de 1.8%-en gick till M bara...
Citera
2026-08-15, 18:48
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Hade varit bättre om de 1.8%-en gick till M bara...

Bemöt gärna det jag skrev med sakliga argument.
Citera
2026-08-15, 23:16
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Bemöt gärna det jag skrev med sakliga argument.

Jag menar att de 1.8% som finns kvar i L lika gärna kan avkrävas rösta på moderaterna. Att det är odemokratiskt att de får en högre representation än som faktiskt existerar. Jag menar att det man väger i ena vågskålen är en vinst för tidö, men att i andra vågskolen ligger en mer långsiktig vinst som är att vi slipper ett parti som inte för en konservativ eller nationalistisk politik, vilket är vad jag önskar.

Vilken av dessa vågskålar som väger tyngst är öppet för debatt. Jag har inte en orubblig position åt någon riktning.
Citera
2026-08-16, 07:15
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag menar att de 1.8% som finns kvar i L lika gärna kan avkrävas rösta på moderaterna. Att det är odemokratiskt att de får en högre representation än som faktiskt existerar. Jag menar att det man väger i ena vågskålen är en vinst för tidö, men att i andra vågskolen ligger en mer långsiktig vinst som är att vi slipper ett parti som inte för en konservativ eller nationalistisk politik, vilket är vad jag önskar.

Vilken av dessa vågskålar som väger tyngst är öppet för debatt. Jag har inte en orubblig position åt någon riktning.

Tre saker:

Sverige har inte råd med ytterligare fyra år med rödgrön politik.

Att M/KD/SD ska vinna efter ytterligare fyra år av massinvandring av rödgröna röstare är osannolikt.

L är inte samma parti efter Jimmie-kramen och vänsterliberalernas flykt från partiet.
Citera
2026-08-16, 07:54
Medlem
Citat:
L är inte samma parti efter Jimmie-kramen och vänsterliberalernas flykt från partiet.

Ja, men 290 000 röster för och komma in behöver en central samordning från Tidö så att väljarna förstår vad ska de göra.
Citera
2026-08-16, 09:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Tre saker:

Sverige har inte råd med ytterligare fyra år med rödgrön politik.

Att M/KD/SD ska vinna efter ytterligare fyra år av massinvandring av rödgröna röstare är osannolikt.

Tja, för att krossa dina illusioner kan jag ju upplysa dig om att det alltid varit högerregeringar som ökat invandringen. Först regeringen Bildt och sedan regeringen Reinfeldt där Kristersson ingick. Nej det vore nog bra om denna handlingsförlamade regering byttes ut mot ett nytt gäng efter valet i september.
Citera
2026-08-16, 12:18
Medlem
CreepyCrawls avatar
Jag lägger inte jättemycket vikt vid senaste opinionsundersökningen, Peje Emilssons Demoskop var de enda som gav L en jäkla boost efter Mohamssons kram med Åkesson. Att de nu visar en hyfsad återhämtning för Tidö känns inte direkt oväntat. (Samt ett L nära 2,5% vilket var smärtgränsen för att L skulle orka kämpa vidare enligt en del i partiet innan sommaren)

Visar ett eller två andra institut likadana siffror så visst men jag tvivlar på att det blir så. Tidö lär få på skallen, förhoppningsvis kan C räknas bort från regeringsunderlaget också vad det lider.
Citera
2026-08-16, 13:18
Medlem
Uppenbara försök till valpåverkan från 80-åriga kapitalistgubbar som driver friskolor och är extrema högeranhängare borde inte tillåtas syssla med sådan verksamhet.

Samma idiotinsitut under hans styre hävdade att L hade 4,5% direkt vid sd-beskedet och fick sedan trappa ner det kommande månader då det uppenbart inte stämde och ingen annan hade någon sådan rörelse överhuvudtaget.

Bedrövligt. Demoskop och även Sentio är skämtverksamheter och används för valpåverkan. Borde förbjudas rakt av. Särskilt vid val.

Citat:
När skolans lobbyister äger opinionsmätningarna

Demoskops ägande sticker ut eftersom bolaget ägs av Peje Emilsson, en välkänd entreprenör inom lobbyism och skolföretagande. Han äger Kreab, en av Sveriges mest inflytelserika lobbyfirmor, samt Kunskapsskolan, en stor friskolekoncern. Kombinationen innebär att opinionsmätningar (Demoskop), opinionspåverkan (Kreab) och direkta intressen i skolpolitik (Kunskapsskolan) hänger samman via samma ägare.

https://tankesmedjanbalans.se/nar-skolans-lobbyister-ager-opinionsmatningarna-vi-forklarar-fenomenet-opinionsinstitut/

Citat:
Novus kritiserar Peje Emilssons Demoskop

Den moderate miljardären Peje Emilsson äger inte bara lobbybyrån Kreab och friskolejätten Kunskapsskolan. Han äger också Demoskop. Det är mycket praktiskt för en lobbyfirma att ha en egen opinionsmätare, som kan ställa ledande frågor som ger de svar lobbyistens kunder vill ha.

https://klagget.nu/2025/09/12/novus-attackerar-peje-emilssons-demoskop/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in