Igår, 13:49
Avstängd
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapsodyinsweden
En otrolig skådespelare å en ännu större människa har lämnat jordelivet. Vila i frid 🥀
Instämmer. Som skådespelare kunde Örjan Ramberg vara väldigt bra och stundtals imponerande på scen. Men människan bakom rollen är en helt annan sak. För mig är det svårt att förena bilden av den hyllade skådespelaren med det jag vet om hur han kunde behandla människor i sin närhet.

På scen kunde han gestalta mörker, ilska och demoner. Utanför scenen behövde han inte gestalta något sådant. Där kunde han själv vara den som skapade rädsla, lidande och förstörelse omkring sig.

Man kan erkänna hans begåvning som skådespelare utan att för den skull försköna eller romantisera människan han var. En människas konstnärliga prestationer suddar inte ut konsekvenserna av handlingar utanför scenen.
Senast redigerad av Kallis Igår kl. 13:53.
Citera
Igår, 13:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Misshandel av J*sefin

Gammal skåpmat men han friades faktiskt för två fall av misshandel i hovrätten 1998.

Källa: Expressen https://share.google/LvRDnNdzxc01Q13vn

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En rumlare, suput och kvinnomisshandlare, kort sagt.

Han blev även anklagad för misshandel av en manlig skådespelarkollega men lite senare blev det vapenvila mellan de två männen.

Källa: Expressen https://share.google/ATLJZWxmVs931GIe2

Källa: Aftonbladet https://share.google/vQ6rX0dLvmvkztwTR
Citera
Igår, 13:59
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Har Lena Olin uttalat sig ännu? Hon som hade en relation med Örjan på 80-talet och som säkert fick en och annan blåtira när svinet var på fyllan.

Fy fan, ju mer jag läser om denna kvinnomisshandlare desto mer avsmak får jag för skitstöveln.
Citera
Igår, 14:03
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Kvinnomisshandel var väl inte ens ett brott när Cornelis levde? Det går inte att jämföra. Historien är full av män som misshandlat och ibland mördat sina fruar när de tröttnat på dem. James Bond våldtar en sjuksköterska i Thunderball fråb 60-talet. Folk tyckte han var en typ charmig slarver. Sean Connery själv sa väl under slutet av sin livstid att han gav sin fru en örfil då och då.

Örjan tror jag var av en annan kaliber. Utan att känna honom tycker jag det ser som att han är en genuint elak människa. Alltså en sadist. Sådana har inget existensberättigande. Vet man om kräket tog livet av sig? Har inte läst någonstans att "efter en tids sjukdom".

Kvinnomisshandel har varit förbjudet i snart 200 år - om du nu inte kommer från Mellanöstern, där det alltjämt praktiseras som dagligt värv (se ex.vis Sura 4:34). Till skillnad från CW, hade ÖR dock satt detta i system med alla sina fruar/flickvänner, varav en av dem invalidiserades helt av hans kvinnohat.

/AI
Citera
Igår, 14:05
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jag tror att något "haltar" med dig, arbetar med att kunna uppfatta sånt!

Cornelis Vreeswijk? Var i hela den här tråden har jag försvarat honom, eller ens diskuterat honom? Det där är ju ett fullständigt sidospår.

Du verkar ha fått slut på argument och börjar därför tillskriva mig åsikter som jag aldrig har uttryckt. Det är inte argumentation, det är halmgubbar.

Jag har diskuterat Örjan Ramberg och det han faktiskt gjorde. Att du plötsligt drar in Cornelis Vreeswijk ändrar inte ett dugg av det.

Och nej, jag försvarar inte kvinnomisshandel, oavsett vem som begått den, när den begicks eller vilken tid vi lever i. Det borde vara ganska enkelt att förstå.

Så sätt dig på skambänken en stund och kom tillbaka när du har ett argument som faktiskt har med det jag skrev att göra. Covid 19 och Cornelis kan du lämna utanför garderoben.
Du ser ju vad jag kommemterar sedan kommenterar du det. Sen spelar du dum. Jaha kul för dig då.

Bra att du verkar klarna hur man talar om folk också osv..

Örjan var en kulturprofil och många tycker det är synd med hans bortgång.

Han hade bra sidor och säkert dåliga sidor.
Vad hans ex eller ex kärring skökor till vänner tycler är inte så relevant för ert är mest skvaller.
Rätten har sagt sitt.

Och hans vuxna dotter verkar sörja rejält. Det är ändå kvitto att han inte var djävulen som du kallade honom
Citera
Igår, 14:17
Avstängd
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Du ser ju vad jag kommemterar sedan kommenterar du det. Sen spelar du dum. Jaha kul för dig då.

Vad hans ex eller ex kärring skökor till vänner tycler är inte så relevant för ert är mest skvaller.
Rätten har sagt sitt.

Och hans vuxna dotter verkar sörja rejält. Det är ändå kvitto att han inte var djävulen som du kallade honom
Nu förstår jag dig bättre

Man måste kunna särskilja, och nej, Tilde har inte sina bästa dagar i sitt liv nu, dagar som hennes önskar jag ingen.
Citera
Igår, 14:21
Medlem
Kvinnorna föll såklart för honom pga hans utseende och tuffa maskulina framtoning och kraftfulla röst. Också fåfäng med uppknäppt skjorta Men hans temperament och utbrott drabbade ju de kvinnor han hade relationer med. Men duktig skådespelare. Nu lever han inte löngre så ett R.I P. .
Citera
Igår, 14:23
Medlem
slemhogs avatar
Denna man verkar väcka mycket känslor, både på flashback och på facebook kommentarer till artiklar, där man ser många män, som inte ens känner Örjan utan läst i tidningen "äntligen!" till att en annan människan avlidit

Örjan var lång, snygg, väldigt manlig, pondus, hade klädstil, talangfull och en bra skådespelare, stor framgång som dramaten skådespelare, låg me de snyggaste kvinnorna på 70-90-talet, en äkta svensk alfahanne som de är sällsynt av. Det är pga dessa egenskaper och hans sköna stil och självförtroende han drar till sig dessa kvinnor, inte att han är ett svin.

Han gav några snytingar till en kvinna, som hade sina problem och inte var en ängel, och alla hennes ryggproblem och självmord orsakade inte Örjan, hon var med i flera bilolyckor sen och skadade ryggen samt fick cancer och tog sen sitt liv.
Att under en privat relation knuffa en kvinna i en vägg och sparka henne under ett bråk och trackasera är inte bra, men inte så allvarligt det förtjänar andras glädje att personen är död baserat på en tidningsartikel.

Baserat på det, så landar jag i det handlar mest om avundsjuka från andra menlösa, korta och omanliga män det handlar om.
Senast redigerad av slemhog Igår kl. 14:52.
Citera
Igår, 14:27
Avstängd
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Denna man verkar väcka mycket känslor, både på flashback och på facebook kommentarer till artiklar, där man ser många män, som inte ens känner Örjan utan läst i tidningen "äntligen!" till att en annan människan avlidit
Baserat på det, så landar jag i det handlar mest om avundsjuka från andra menlösa och omanliga män.

Örjan var lång, snygg, väldigt manlig, pondus, talangfull och en bra skådespelare, stor framgång som dramaten skådespelare, låg me de snyggaste kvinnorna på 70-90-talet, en äkta svensk alfahanne som de är sällsynt av.
Han gav några snytingar till en kvinna, som var en galning, och alla hennes ryggproblem och självmord orsakade inte Örjan, hon var med i flera bilolyckor sen och skadade ryggen samt fick cancer och tog sen sitt liv.
Att under en privat relation knuffa en kvinna i en vägg och sparka henne under ett bråk och trackasera är inte bra, men inget som förtjänar att man är glad personen är död baserat på en tidningsartikel.
Det här är ett ganska märkligt resonemang. Du börjar med att beskriva honom som lång, snygg, manlig, framgångsrik och en ”äkta svensk alfahanne”, som om de egenskaperna på något sätt skulle väga upp eller förklara våld mot kvinnor. Det gör de inte.

Att han var en begåvad skådespelare, hade framgång på Dramaten och hade relationer med vackra kvinnor är fullständigt irrelevant för frågan om hur han behandlade människor bakom scenen. Man kan vara en lysande skådespelare och samtidigt vara en människa som gör andra illa.

Och ”några snytingar” är en märkligt förskönande beskrivning av en misshandel som ledde till dom. Att kalla kvinnan ”galning” för att på det sättet flytta fokus från gärningsmannen är ännu mindre imponerande.

När det gäller JN tänker jag inte låtsas veta att hennes hela sjukdomsbild hade en enda orsak. Hon hade andra skador och ett svårt liv. Men jag vet också saker som du inte vet, eftersom jag kände henne sedan 1986. Jag såg henne och såg hur hon förändrades mot slutet. Den misshandel hon utsattes för var inte någon oviktig parentes i hennes liv.

Så nej, det handlar inte om avundsjuka på en lång, snygg och framgångsrik man. Och jag behöver inte känna någon personligen för att kunna reagera mot det faktiskt gjort.

Det är fullt möjligt att erkänna Örjan Rambergs skådespelartalang och samtidigt konstatera att hans handlingar mot andra människor var avskyvärda. Det ena suddar inte ut det andra.
Senast redigerad av Kallis Igår kl. 14:31.
Citera
Igår, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog

Rätten har sagt sitt.

Menar du att barns sorg över bortgången förälder säger så mycket om hur en person var?
Det säger faktiskt ganska lite, det är vanligt att förlåta och sörja sina föräldrar även om de varit rent ut sagt hemska.

Bortom skvallerpressen och domarna, vet du något om Örjan eller spekulerar du bara?

Du tycks inte ha särskilt väl utvecklade verktyg för bedömningar i allmänhet men rörande karaktär samt beteenden i synnerhet.
Citera
Igår, 14:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Det här är ett ganska märkligt resonemang. Du börjar med att beskriva honom som lång, snygg, manlig, framgångsrik och en ”äkta svensk alfahanne”, som om de egenskaperna på något sätt skulle väga upp eller förklara våld mot kvinnor. Det gör de inte.

Att han var en begåvad skådespelare, hade framgång på Dramaten och hade relationer med vackra kvinnor är fullständigt irrelevant för frågan om hur han behandlade människor bakom scenen. Man kan vara en lysande skådespelare och samtidigt vara en människa som gör andra illa.

Och ”några snytingar” är en märkligt förskönande beskrivning av en misshandel som ledde till dom. Att kalla kvinnan ”galning” för att på det sättet flytta fokus från gärningsmannen är ännu mindre imponerande.

När det gäller JN tänker jag inte låtsas veta att hennes hela sjukdomsbild hade en enda orsak. Hon hade andra skador och ett svårt liv. Men jag vet också saker som du inte vet, eftersom jag kände henne sedan 1986. Jag såg henne och såg hur hon förändrades mot slutet. Den misshandel hon utsattes för var inte någon oviktig parentes i hennes liv.

Så nej, det handlar inte om avundsjuka på en lång, snygg och framgångsrik man. Och jag behöver inte känna någon personligen för att kunna reagera mot det det faktiskt gjort.

Det är fullt möjligt att erkänna Örjan Rambergs skådespelartalang och samtidigt konstatera att hans handlingar mot andra människor var avskyvärda. Det ena suddar inte ut det andra.

Ja det räknas som ett normal allvarligt brott i straffskalan och är inte bra och fegt slå kvinnor, men de finns inga rapproter från alla andra kvinnor som Lena Olin eller Fröling m m att han misshandlat dom, då kan man fråga sig: vad gjorde Josefin? Var hon så oskyldig? Varför fick hon stryk? De jag läste var hon röjde och slog sönder hela hans lgh innan, de låter extremt.

De överdrivna reaktioner andra män och många andra ger på hans död visa glädje någon annan är död är nästan ännu värre, det är något av det värsta man kan göra och helt ovärdigt, reaktionerna är väldigt uppskruvade baserat på en vinklad svt dokumentär skapad av feminister och beror i många fall på avundsjuka från andra oattraktiva män som inte lyckats lika bra på tjejfronten och karriären som denna machoman. Många kvinnor ser igenom DIREKT när andra osäkra män beter sig såhär samt även i vardagen med pikar, att de är avundsjuka, saboterar, snackar skit vilket gör kvinnor än mer intresserade av den man som blir utsatt.

Jag kände inte Örjan och kommer inte sitta känna glädje någon är död, det gör jag inte ens mot personer som skadat mig själv tidigare i livet och mina värsta politiska motståndare eller diktatorer som Putin eller Sadam Husein.
Senast redigerad av slemhog Igår kl. 14:41.
Citera
Igår, 14:36
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloe
Menar du att barns sorg över bortgången förälder säger så mycket om hur en person var?
Det säger faktiskt ganska lite, det är vanligt att förlåta och sörja sina föräldrar även om de varit rent ut sagt hemska.

Bortom skvallerpressen och domarna, vet du något om Örjan eller spekulerar du bara?

Du tycks inte ha särskilt väl utvecklade verktyg för bedömningar i allmänhet men rörande karaktär samt beteenden i synnerhet.
Jag menar att han utmålas som den värsta sorten vilket han inte var.
Nu är han död och jag tycker detta drev räcker nu.

Han uttalade sig klart och tydligt om detta i media på ett logiskt sansat vis.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/Qoa8nP/hur-lange-ska-jag-straffas-for-mitt-brott

"I slutet på nittiotalet dömdes jag av Svea hovrätt för att jag gjort mig skyldig till misshandel. Efter en konflikt i min bostad sparkar jag min dåvarande flickvän i magen en gång med smärta och ömhet som följd. Varken under rättsprocessen eller i läkarkontakt har det påståtts eller ens antytts att hon åsamkades permanenta fysiska skador. Inget våld skedde mot ryggraden eller orsakade bestående kroppsliga men. Jag har aldrig hört min dåvarande flickvän eller närstående till henne påstå att det skulle skett, varken under eller efter vår relation."
"Det var fel av mig och rättssamhället lagförde och straffade mig för det jag gjorde för över två decennier sedan. Men i dokumentären utmålas jag som någon som orsakat en folkkär sångerskas död. För det brottet finns ingen nåd eller förlåtelse hos allmänheten. "
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in