Igår, 09:41
Medlem
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Ja Örjan han spelade verkligen ett riktigt svin i den filmen.
Ja verkligen. Man behlver nog vara lite svinig för att göra den rollen. Som Thorsten och han bankrånaren. Kult film!
Tänk om världen var full av kränkta bögar som kallis.
Hur fan hade världen sett ut då.

Han har inte våldtagit barn eller dödat någon.
Han var en svensk kultur stjärna.
Sen hade han problem med ilskan.
Inget nytt under solen.
Citera
Igår, 09:46
Medlem
snigel1s avatar
Någon som vet dödsorsaken? Tydligen var han inlagd på hospice sista tiden. Brukar betyda någon form av cancer.
Citera
Igår, 10:20
Moderator
oilslicks avatar
Ta chattandet i PM.

Varningar utdelade.

/Moderator
Citera
Igår, 10:50
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
R.I.P

Många av er, o andra, har benämnt honom som svin...fastnat i drevet utan minsta ifrågasättande, och ni framstår som en skock hysteriska skvallerkärringar!

Han misshandlade JN o dömdes för detta brott till 3 mån fängelse av tr,
Hr mildrades domen till villkorlig dom, då vissa delar av åtalet ogillades
Misshanden föregicks av att JN slagit sönder stora delar av inredningen, bägge var berusade o JN kom inte ihåg vad hon skurit sig på bl a.
Även om hon provocerade honom, så var det helt oförsvarligt av ÖR att misshandla henne.

1997 var JN med i en bilolycka , JN drabbades då av whip-lash, med svåra smärtor som följd, ngt som systern " Glömde" berätta i dokumentären....systern vär även den som orsakade bilolyckan..
Hon "glömde" även bilolyckan 2008, då det återigen JN fick skador, hon hade svåra smärtor i rygg/nacke. Flera operationer förbättrade inte smärtorna, och hon åt starka smärtstillande tabl. En misslyckad höftoperation höftoperation gjorde JN än mer deprimerad och den 29 febr 2016 begick självmord (enl obduktion) , ngt som systern förnekade o ist påstod att det var hennes starka smärtstillande o sviter av Örjans misshandel som var orsaken......
Systern tog även hon sitt liv 2024, dåligt samvete månne ..lögner etc..

Jag FATTAR INTE hur folk kan döma ÖR utan fakta på bordet...(inte Ö.s bord då JN slagit sönder det..)
Jag FATTAR INTE att man låter en syster göra en dokumentär, skriva en bok samt uttala sig vitt o brett om att det var ÖR som var orsaken till hennes fleråriga svåra rygg-nacksmårtor o därmed hennes död,..

Må ÖR äntligen få ro o vila i frid🙏
Jag håller med till stor del. Det drev mot Ramberg som gick när Josefin tog livet av sig nästan 20 år efter att deras förhållande tog slut var otroligt. Ramberg hade "mördat Josefin" osv... Josefin hade sina egna demoner, det berättade hon ju själv och det går att läsa i systerns bok, så hon var nog inte helt oskyldig vilket de flesta verkar tycka. Därmed inte sagt att det är okej att misshandla henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Han hade utstrålning, som det heter.

Jag såg honom några gånger på Leopardi på Östermalm tillsammans med Gösta Ekman och något fruntimmer; de var stammisar där. Han är en sådan som kan gå in i ett rum och helt dominera det med sin självsäkerhet bara genom att vara där och vara sig själv.
Kvinnfolk älskar sådant eftersom de tror att det utlovar resurstransfereringar och beskydd. Att det också utlovar några raka högrar och blåtiror tänker de inte på i fallet.
Ja, han hade enorm utstrålning och var karismatisk. Och precis som du skriver tror vi kvinnor att vi kommer beskyddas av denne man som uppvaktar så underbart. Sen vänds all ilska emot en och så kommer slagen, jag har tyvärr själv upplevt det.
Citera
Igår, 10:52
Medlem
Har bara sett honom i 1-2 avsnitt på Solsidan och thats it.
Citera
Igår, 10:57
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Att Örjan var ett svin vet vi alla.
Men varför ville kvinnor vara med honom och skaffa barn med honom, det fattar jag inte?
Dom måste väl vetat hur han var, eller åtminstone upptäckt det efter ett tag?
Just detta är ofattbart.
Samma syndrom som med Ingmar Bergman.
Vedervärdiga typer som damer ändå lagt sig plakat för.

Eller så har damerna ifråga ansett det som trofé att nedlägga en man av rang.
Senast redigerad av LA8PV Igår kl. 11:14.
Citera
Igår, 11:02
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Det här är en väldigt märklig historieskrivning. Att JN hade smärtproblematik efter olyckor förändrar inte det faktum att hon blev misshandlad. Tvärtom. Den misshandel hon utsattes för utlöste eller förvärrade smärtor som till slut blev outhärdliga. Att kasta en människa i en vägg är inte någon liten detalj som kan placeras i marginalen för att sedan förklara hennes lidande med tidigare olyckor och psykisk ohälsa.
De två bilolyckorna skedde efter förhållandet med Ö.R.
Citera
Igår, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
ÖR var inte uttalat politiskt vänster nog. Därför blev han demon1serad som Ondskan.

Kamrat artist C0rnel1s Vres-Sv1k sjöng på valmöten för V P K och var därför Godheten personifierad.

On topic: En av Sveriges största Dramaten-skådisar har departat. En förlust, för Kulturkanonen.

ÖR, tack för artisteriet och för alla minnesvärda karaktärer.

Disclaimer och kritik av person: Att puckla på kvinnor, när int0x1nerad, var svagt. En Ängel tiger och ta'r emot, men ÖR var inte fiktionrullen Himmel över Berlin.
Tror inte att det har att göra med ens politiska åsikter, huruvida man kastas åt vargarna eller ej. Det finns stora skillnader mellan ÖR och CW.

Under många år gick det rykten om ÖR. Att han söp och slogs. Och inget av detta påverkade hans karriär det minsta. Tvärtom skulle jag säga att incidenter som den när han slogs med Thomas Hanzon 2006 snarare bara spädde på den positiva delen av att vara en bad boy. Likt Persbrandt, Flink och andra rumlare så blev ÖR en sådan där figur som de flesta gillade, till viss del pga att de var som de var. Att det ryktades att ÖR använde sina flickvänner som boxbollar störde liksom inte för det vara bara lösa rykten. Läs gärna de 115 första inläggen i denna tråd, skrivna under drygt 10 år (dvs ca 11 inlägg per år). Inga större hatdrev där inte.

Så kommer då den där filmen 2019 och precis allt förändras. I princip hela Sverige börjar unisont att hata honom.

Vad gäller CW så är hans liv väldigt likt, han super och slåss. Blir fälld för både misshandel och rattfylla men inget av detta förändrar folkets syn på honom. Och att han blir fälld för misshandel och hot mot två transor han släpat hem på fyllan påminner lite om slagsmålet jag nämner ovan där ÖR och en kollega slår varandra blodiga. Dvs det hela ökar snarare folks "kärlek" till CW som ju t o m skriver en låt om det hela.

Att CW inte bara slåss med män precis som ÖR är något som många säkert vet och ännu fler anar, men några bevis för detta kommer ju aldrig fram. Och någon dokumentärfilm om någon av de kvinnor som CW med största säkerhet slagit både en och sjuttioelva gånger, görs ju inte heller. Så den stora och avgörande skillnaden mellan ÖR och CW är att den förstnämnde hade "oturen" att en av de kvinnor han misshandlade var en folkkär artist som dog på ett väldigt tragiskt sätt och där dennes efterlevande till stora delar lade skulden för denna död, på ÖR. Vilket ledde till den konrtroversiella dokumentärfilmen. En film som hade gjorts även om det hade varit alla vår huskommunist Sven Wollter som bankat på JN.
Citera
Igår, 12:02
Medlem
Josefine och Josefine. Lena Olin då? Som flydde från honom och var tvungen att ge upp sin karriär i Sverige för att rädda sig själv?
Hon gick dessutom vidare till ett kärleksfullt och jämlikt äktenskap med Lasse Hallström, så inte alls så att alla som ÖR misshandlade bara "drogs till Bad Boys".
Citera
Igår, 12:21
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Tror inte att det har att göra med ens politiska åsikter, huruvida man kastas åt vargarna eller ej. Det finns stora skillnader mellan ÖR och CW.

Under många år gick det rykten om ÖR. Att han söp och slogs. Och inget av detta påverkade hans karriär det minsta. Tvärtom skulle jag säga att incidenter som den när han slogs med Thomas Hanzon 2006 snarare bara spädde på den positiva delen av att vara en bad boy. Likt Persbrandt, Flink och andra rumlare så blev ÖR en sådan där figur som de flesta gillade, till viss del pga att de var som de var. Att det ryktades att ÖR använde sina flickvänner som boxbollar störde liksom inte för det vara bara lösa rykten. Läs gärna de 115 första inläggen i denna tråd, skrivna under drygt 10 år (dvs ca 11 inlägg per år). Inga större hatdrev där inte.

Så kommer då den där filmen 2019 och precis allt förändras. I princip hela Sverige börjar unisont att hata honom.

Vad gäller CW så är hans liv väldigt likt, han super och slåss. Blir fälld för både misshandel och rattfylla men inget av detta förändrar folkets syn på honom. Och att han blir fälld för misshandel och hot mot två transor han släpat hem på fyllan påminner lite om slagsmålet jag nämner ovan där ÖR och en kollega slår varandra blodiga. Dvs det hela ökar snarare folks "kärlek" till CW som ju t o m skriver en låt om det hela.

Att CW inte bara slåss med män precis som ÖR är något som många säkert vet och ännu fler anar, men några bevis för detta kommer ju aldrig fram. Och någon dokumentärfilm om någon av de kvinnor som CW med största säkerhet slagit både en och sjuttioelva gånger, görs ju inte heller. Så den stora och avgörande skillnaden mellan ÖR och CW är att den förstnämnde hade "oturen" att en av de kvinnor han misshandlade var en folkkär artist som dog på ett väldigt tragiskt sätt och där dennes efterlevande till stora delar lade skulden för denna död, på ÖR. Vilket ledde till den konrtroversiella dokumentärfilmen. En film som hade gjorts även om det hade varit alla vår huskommunist Sven Wollter som bankat på JN.
Bra inlägg! Kan tilläggas att det var en annan tid när CW var som mest aktiv. Kvinnomisshandel talades det tystare om.
Citera
Igår, 13:10
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Bra inlägg! Kan tilläggas att det var en annan tid när CW var som mest aktiv. Kvinnomisshandel talades det tystare om.
Kvinnomisshandel var väl inte ens ett brott när Cornelis levde? Det går inte att jämföra. Historien är full av män som misshandlat och ibland mördat sina fruar när de tröttnat på dem. James Bond våldtar en sjuksköterska i Thunderball fråb 60-talet. Folk tyckte han var en typ charmig slarver. Sean Connery själv sa väl under slutet av sin livstid att han gav sin fru en örfil då och då.

Örjan tror jag var av en annan kaliber. Utan att känna honom tycker jag det ser som att han är en genuint elak människa. Alltså en sadist. Sådana har inget existensberättigande. Vet man om kräket tog livet av sig? Har inte läst någonstans att "efter en tids sjukdom".
Citera
Igår, 13:39
Medlem
Jag blr riktigt chockad när jag läser att Gösta Ekman umgicks med Örjan..... jag trodde Gösta hade vettiga värderingar..... vilket han ju inte kan ha haft om han umgicks med Örjan..... han sjönk tyvärr i mina ögon där... synd, har alltid gillat Ekmansläkyen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in