2026-08-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oroaren
Jag har genom åren arbetat på olika företag som har varit anslutna till kollektivavtal och andra företag som inte varit det. - Det har varit mitt val varje gång om jag vill arbeta där eller inte.

Om Metall vill visa att de är relevanta fortfarande så borde de ge sig i kast med Uber Eats, Foodora och andra låglöne företag som är i gråzonen för vad som är okej och inte.

Lönemodellen på dessa företag är inte vad folk är vana med, så det finns ingen garanterad månadslön eller timlön (jo om ingen order kommer tror jag man i alla fall får 100kr per timme). Så på så vis är det osäkert, men och andra sidan kan man tjäna rätt bra med pengar för ett jobb som vem som helst kan få. Hur kan jag säga det, jo för att utöver mitt heltidsjobb så har jag just Foodora som extrajobb.

Brukar dra in ca 250 kr i timmen. Kan vara lite mer och kan vara lite mindre, men ungefär där.
Det skulle bli 40k i månaden om det hade varit ett heltidsjobb. Det är löner som andra bara kan drömma om, som t.ex de som jobbar för postnord, för Budbee, för alla dessa leveransföretag som istället erbjuder en fast månadslön eller fast timlön. Timönen kan för en postnordanställd är bara 150kr.
Själv drar jag alltså istället in 250 kr timmen.

Avtal och fack är inte alltid bra. Skulle det blir fasta timlöner för säg Foodora så skulle säkert min lön gå ner till runt 150-160 kronor timmen och då hade jag så klart sagt upp mig. istället baseras lönen på hur många leveranser man gör så den som gör bättre ifrån sig tjänar mer och de som slappar och segar tjänar mindre. Tycker det är ganska rimligt i alla fall för ett extrajobb. Som huvudjobb däremot så vill jag absolut ha en fast månadslön och avtal.
Citera
2026-08-15, 22:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Fast att man valde just tesla var politiskt, uppenbart om man har lite koll.
Prova att sök vad ett kollektivavtal ger för skydd
Jag har bekanta som jobbat på företag utan kollektivavtal och så var det en företagare som struntat i att betala in tjänstepension.
Citera
2026-08-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Använder de de metoderna idag så är det ju garanterat slut på fackföreningarna sedan. Det är ju inte Jimmy Hoffas dagar längre. 😊

Det går fort att återinföra Jimmy Hoffas dagar, ditt naiva pubertetskryp.
Citera
2026-08-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Det stämmer till hundra procent!

Det mest provocerande i hela den här historien är ju att de strejkande arbetarna inte led någon som helst ekonomisk nöd under de här åren där IF Metall gick ut stenhårt och betalade full ersättning faktiskt hela 130 % av deras normala lön helt skattefritt ur sin enorma konfliktkassa och de hade alltså en ekonomisk trygghet som vanliga löntagare bara kan drömma om, bara för att gå hemma och strejka men trots att de satt på fackets lyxavtal i nästan tre år så var det ändå inte nog.

Så fort Tesla viftade med ännu mer pengar och erbjöd miljonbelopp i utköp så kastades den fackliga ”solidariteten” omedelbart i papperskorgen och de ville helt enkelt ha mer och fackets heliga principer såldes ut till högstbjudande och det visar svart på vitt att hela strejken i slutändan bara handlade om maximal personlig vinning och inte om den svenska modellen.

Ja, i slutändan lyckades ju Tesla köpa sig ur konflikten. Huruvida personlig vinning kontra principen var syftet från start låter jag vara osagt.
Om det var principen som drev dem från början, så vek de sig ändå för ekonomisk vinning i slutändan.
Citera
2026-08-16, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IntendentD

Citat:
Citat:

Det mest provocerande i hela den här historien är ju att de strejkande arbetarna inte led någon som helst ekonomisk nöd under de här åren där IF Metall gick ut stenhårt och betalade full ersättning faktiskt hela 130 % av deras normala lön helt skattefritt ur sin enorma konfliktkassa och de hade alltså en ekonomisk trygghet som vanliga löntagare bara kan drömma om, bara för att gå hemma och strejka men trots att de satt på fackets lyxavtal i nästan tre år så var det ändå inte nog.

Så fort Tesla viftade med ännu mer pengar och erbjöd miljonbelopp i utköp så kastades den fackliga ”solidariteten” omedelbart i papperskorgen och de ville helt enkelt ha mer och fackets heliga principer såldes ut till högstbjudande och det visar svart på vitt att hela strejken i slutändan bara handlade om maximal personlig vinning och inte om den svenska modellen.
… [ Visa mindre ]

Ja, i slutändan lyckades ju Tesla köpa sig ur konflikten. Huruvida personlig vinning kontra principen var syftet från start låter jag vara osagt.
Om det var principen som drev dem från början, så vek de sig ändå för ekonomisk vinning i slutändan.
Men kan det inte även vara så (har inte läst hela tråden) att om arbetarna via strejkkassan inte får pensionsinsättning och måste sköta den biten själv och utöver det går och inte har en meningsfull sysselsättning på dagarna gör väl tillvaron rätt så trist? Sedan kanske det finns fler orosmoment som spelar in, som att arbetstagaren inte tror det finns något slut på konflikten. Skall arbetstagaren då gå på strejkkassa hela livet? Om arbetstagaren väl slutar jobbet då för den är trött på strejkandet kanske hen tror att den är oattraktiv på arbetsmarknaden i allmänhet eftersom den har gått utan arbetsuppgifter under så lång tid.

Många saker att väga in i beslutet tänker jag.
Citera
2026-08-16, 08:20
Avslutad
Fattar inte ni att det vart rejäla problem för de strejkande när de blev nolltaxerade?
https://da.se/2026/02/skattekrangel-for-teslastrejkarna-fel-i-hur-konfliktersattningen-betalats-ut/

Det blev ju en jädra djungel med ersättningar t ex föräldrapenning och möjligheter ta bolån , lån överhuvudtaget, o mycket mer när man ej har taxerad inkomst. Tror detta var en av de stora sakerna att strejken upphörde. Det var en rejäl mina som exploderade i de strejkandes ansikte. Det här borde man hitta en lösning på i framtiden. Annars blir det mycket svårt få ut personal i strejk oavsett företag.
Citera
2026-08-16, 08:49
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94

Ja precis. Jag tror rätt många underskattar kraften av dagens arbetare att försöka förändra sin situation. Det ska nog först gå till någon sorts smärtgräns innan folk börjar reagera med samma mynt.

Som med Greta räcker det med att en person börjar engagera sig...
Citera
2026-08-16, 09:42
Medlem
Helt riktigt och killgissar att i reda pengar var det dubbelt så mycket eftersom de tydligen var skattefria? Att de missade all grundtrygghet är väl i ren solidarisk anda och lika frivillig som KA...
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Fattar inte ni att det vart rejäla problem för de strejkande när de blev nolltaxerade?
https://da.se/2026/02/skattekrangel-for-teslastrejkarna-fel-i-hur-konfliktersattningen-betalats-ut/

Det blev ju en jädra djungel med ersättningar t ex föräldrapenning och möjligheter ta bolån , lån överhuvudtaget, o mycket mer när man ej har taxerad inkomst. Tror detta var en av de stora sakerna att strejken upphörde. Det var en rejäl mina som exploderade i de strejkandes ansikte. Det här borde man hitta en lösning på i framtiden. Annars blir det mycket svårt få ut personal i strejk oavsett företag.
Citera
2026-08-16, 09:54
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94

Nej, det går inte och den konflikt vi sett är ett exempel på det. Man har i god Hoffa-anda set till att posten inte fungerar, att myndigheter slasar med nummerskyltar, att hamnarbeteare inte lastar och lossar Teslas prylar etc etc. Detta har haft en liten sidoeffekt - folk har börjat hata facket, man har sett att organisationen inte är bättre än skolans fete mobbare. Därör lämnar folk facket och detta är en del i att facket nu avbryter sin bojkott.

Vi kommer inte se fackförbund göra något liknande i närtid, det kan jag lova. Värst är det dock för alla stackars strejkand som alla kommer ha väldigt svårt att hitta nya jobb - vem vill anställa någon som strejkat i tre år och varit nöjd med att sitta av tiden?
Citera
2026-08-16, 10:43
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Jag tror inte riktigt det är anledningen.

De hade ju problem med skatteverket och det sociala skyddsnätet osv. IF metall sket ju det blåa skåpet rejält där.

Sen är det gansak avert att gå hemma och strejka. Men vet inte vad som ska hända, när det ska hända eller inget sådant. Det tär på psyket något enormt.
Citera
2026-08-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Spännande! Har du nåt som styrker det påståendet eller är det bara dina fördomar? Alltså att det nästan bara är äldre män som står på Teslas sida?

Jag är själv emot Teslas beteende. Men min erfarenhet är att ställningstaganden kring detta, i den mån det nånsin diskuteras, grundas på ideologi snarare än kön och ålder. Ålder och kön är i allmänhet rätt trubbiga instrument att arbeta med när man utforskar människors bevekelsegrunder inom ideologiska frågeställningar. Lite som rasism. Dvs ta en grupp människor, klumpa ihop dem på mer eller mindre godtyckliga grunder och se på världen utifrån den linsen. Det får väl duga så länge man inte har nåt som helst annat.

Det är mina egna fördomar. Jag hade Facebook ett tag och det var nästan bara äldre män som skrev och stöttade Tesla där så det är därför jag skrev så. Det kanske inte är så och jag lägger ingen större vikt med det.
Citera
2026-08-16, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Hur mycket köpte tesla ut varje anställd? Vad för krav var det dessa anställda motsatte sig? Måste varit riktiga nollor.

förmodligen var det latmaskar som inte ville arbeta ordentligt ( finns ju på alla arbetsplatser ) ...tänk dig själv, gått hemma med betalning i 3 ÅR !! & sedan få en peng för att inte behöva arbeta där mer, sedan direkt in i a-kassa hos metall.

Det här är ju alla kommunisters våta dröm.... fy fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in