Citat:
Jag har genom åren arbetat på olika företag som har varit anslutna till kollektivavtal och andra företag som inte varit det. - Det har varit mitt val varje gång om jag vill arbeta där eller inte.
Om Metall vill visa att de är relevanta fortfarande så borde de ge sig i kast med Uber Eats, Foodora och andra låglöne företag som är i gråzonen för vad som är okej och inte.
Om Metall vill visa att de är relevanta fortfarande så borde de ge sig i kast med Uber Eats, Foodora och andra låglöne företag som är i gråzonen för vad som är okej och inte.
Lönemodellen på dessa företag är inte vad folk är vana med, så det finns ingen garanterad månadslön eller timlön (jo om ingen order kommer tror jag man i alla fall får 100kr per timme). Så på så vis är det osäkert, men och andra sidan kan man tjäna rätt bra med pengar för ett jobb som vem som helst kan få. Hur kan jag säga det, jo för att utöver mitt heltidsjobb så har jag just Foodora som extrajobb.
Brukar dra in ca 250 kr i timmen. Kan vara lite mer och kan vara lite mindre, men ungefär där.
Det skulle bli 40k i månaden om det hade varit ett heltidsjobb. Det är löner som andra bara kan drömma om, som t.ex de som jobbar för postnord, för Budbee, för alla dessa leveransföretag som istället erbjuder en fast månadslön eller fast timlön. Timönen kan för en postnordanställd är bara 150kr.
Själv drar jag alltså istället in 250 kr timmen.
Avtal och fack är inte alltid bra. Skulle det blir fasta timlöner för säg Foodora så skulle säkert min lön gå ner till runt 150-160 kronor timmen och då hade jag så klart sagt upp mig. istället baseras lönen på hur många leveranser man gör så den som gör bättre ifrån sig tjänar mer och de som slappar och segar tjänar mindre. Tycker det är ganska rimligt i alla fall för ett extrajobb. Som huvudjobb däremot så vill jag absolut ha en fast månadslön och avtal.