2026-08-15, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Vad jag förstår är det en ren principfråga för Tesla. De vill inte ha kollektivavtal, punkt slut. Kosta vad det kosta vill. Normalt brukar företag invända mot kollektivavtal för att det finns någon klausul i avtalet som är misshaglig. Som Irene Wennemo skrev häromdagen är det en av sakerna som har gjort denna konflikt så speciell. Det verkar inte finnas något konkret i kollektivavtalet som Tesla finner oacceptabelt, utan det har varit själva kollektivavtalet som sådant som de invänder mot.
Ok tack väldigt märkligt ändå men tror fler skulle må bra av att inte ha kollektivavtal. Kunna sköta sig själv så löneförhandlingar blir äkta löneförhandlingar och inga monologer. Jaja finns nackdelar också... Osv
Citera
2026-08-15, 11:26
Medlem
Kan man räkna med något annat slutresultat när man får veta att ägarens förmögenhet ökar med drygt 96000 svenska kronor PER SEKUND!

Det innebär att den tid det tog mig för att skriva detta så har hans förmögenhet ökat med 2,3 miljoner svenska kronor!

Här kan man verkligen snacka om en superfis i rymden!
Citera
2026-08-15, 11:49
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Ok, ganska lite pengar trots allt.

Jo det fattar jag, men vad för punkter specifikt är det de anställda inte velat gå med på? Kollektivavtal är visserligen brett men har tesla inte velat fastanställa? Inte betalat pension? Etc vad är det som har varit så pass av vikt att anställda går med på att värdera ett utköp före kollektivavtalet. Om du vet, vore intressant att veta. Överallt jag letar så står det oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Vad jag förstår är det en ren principfråga för Tesla. De vill inte ha kollektivavtal, punkt slut. Kosta vad det kosta vill. Normalt brukar företag invända mot kollektivavtal för att det finns någon klausul i avtalet som är misshaglig. Som Irene Wennemo skrev häromdagen är det en av sakerna som har gjort denna konflikt så speciell. Det verkar inte finnas något konkret i kollektivavtalet som Tesla finner oacceptabelt, utan det har varit själva kollektivavtalet som sådant som de invänder mot.

Det handlade om faktiska skillnader i trygghet. Tesla hade bra ingångslöner och aktieprogram, men saknade de garanterade försäkringarna, arbetstidsförkortningen och den tryggade avtalspensionen som kollektivavtalet ger. Arbetarna strejkade för att få dessa specifika garanterade rättigheter på papper, istället för att vara beroende av Teslas egna policys.

Tesla som företag hade rent ekonomiskt haft råd att matcha de finansiella kraven i kollektivavtalet, och i teorin kunnat ge facket de pensionsnivåer och försäkringar som krävdes. Men Tesla vägrade skriva på själva avtalet på grund av sin globala princip mot fackliga kontrakt.
Citera
2026-08-15, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Ok, ganska lite pengar trots allt.

Jo det fattar jag, men vad för punkter specifikt är det de anställda inte velat gå med på? Kollektivavtal är visserligen brett men har tesla inte velat fastanställa? Inte betalat pension? Etc vad är det som har varit så pass av vikt att anställda går med på att värdera ett utköp före kollektivavtalet. Om du vet, vore intressant att veta. Överallt jag letar så står det oklart.
Kollektivavtal är väldigt viktigt för facken.
Att de anställda redan har exakt samma vilkor som kollektivavtalet spelar ingen som helst roll för facket.
Ett kollektivavtal ska endå drivas igenom.
Tyvärr så facken fungerar nu förtiden,,, bryr sig inte ett skit om den individuelle utan allt ska styras kollektivt för så lite arbete som möjligt.
Citera
2026-08-15, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Kollektivavtal är väldigt viktigt för facken.
Att de anställda redan har exakt samma vilkor som kollektivavtalet spelar ingen som helst roll för facket.
Ett kollektivavtal ska endå drivas igenom.
Tyvärr så facken fungerar nu förtiden,,, bryr sig inte ett skit om den individuelle utan allt ska styras kollektivt för så lite arbete som möjligt.

Facket har varit som maffian i USA med järngrepp om arbetsmarknaden. Helt i linje med (S) maktstrukturer som äntligen börjar monteras ner. Tack vare SD.
Citera
2026-08-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
IF Metall kommer välförtjänt att tappa drösvis med medlemmar, både befintliga och framtida som kommer att avstå från att gå med.

Använder de de metoderna idag så är det ju garanterat slut på fackföreningarna sedan. Det är ju inte Jimmy Hoffas dagar längre. 😊
Citera
2026-08-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Det handlade om faktiska skillnader i trygghet. Tesla hade bra ingångslöner och aktieprogram, men saknade de garanterade försäkringarna, arbetstidsförkortningen och den tryggade avtalspensionen som kollektivavtalet ger. Arbetarna strejkade för att få dessa specifika garanterade rättigheter på papper, istället för att vara beroende av Teslas egna policys.

Tesla som företag hade rent ekonomiskt haft råd att matcha de finansiella kraven i kollektivavtalet, och i teorin kunnat ge facket de pensionsnivåer och försäkringar som krävdes. Men Tesla vägrade skriva på själva avtalet på grund av sin globala princip mot fackliga kontrakt.

OM detta stämmer ..så är det bekräftat att Apartheid Nazisten inte ville skriva avtal för bla det
tryggade avtalspensionen som kollektivavtalet ger.
Papperet i sig avtalet har effekten Pengar på Kontot varje månad när man är gammal + Slut Förbrukad .
Svenska Regler Svensk Praxis.
I USA okänt i Sydafrika utkastad ur Helikopter kanske Men i USA har man rätt mycket egna försäkringar som är dyra samt när den behövs .. Man blir sönderprocessad med ena foten i graven och förhalandet gör att man inte får den vården man behöver innan det är För sent Nog därför Mangione Mördade Direktören.

Det giriga svinet som redan är Världens Rikaste skulle komma åt ännu mer pengar genom att bråka.
Man hör Svoshet när Försäljningen imploderar .Kineserna är mycket smartare .Därför kommer deras bilar säljas.

Det var bättre förr på Palmes Tid igen hade vågat försöka att En Apartheid Nazist ens skulle få sälja bilar
Med inte ringa sannolikhet var det dem som mördade Palme.. Svensk Anständighet kommer att lösa detta.

Damerna som är lite fina i kanten kommer aldrig att sätta sin Gymmade fasta Stjärt i en Tesla --Bli på spottade på stan
Så kavaljer Berra kan aldrig köpa bilen .Om han inte tänker byta Trofe Dam
Citera
2026-08-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men säg att städare hade betalat 50 000 i månaden (så är det ju så klart inte), men då hade ju många sökt sig till det trots att det inte kräver lång utbildning. Är det fortfarande ett skitjobb för dig då bara för att det inte kräver utbildning?

Folk vill ju bara tjäna pengar. Så om "skitjobbet" betalar bra så tar man det nog ändå.
Torka rumpa däremot, där går gränsen för mig. Hade nog inte tagit det för mindre än 60 000 i månaden.
Att andra gör det för låga löner övergår mitt förstånd, men andra gillar säkert också att hjälpa andra mer än jag gör.

50 tusen är inte ett skitjobb. Men om många kan utföra ditt jobb (exempelvis städa) så pressar det ned lönen. Utbud och efterfrågan.
Citera
2026-08-15, 20:37
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska det vara såhär, att diktaturer får bestämma arbetsmarknaden? Nästa gång är det kanske ni som får sämre villkor på arbetsmarknaden!

Vadå "nästa gång", vem fick sämre villkor på arbetsmarknaden den här gången menar du?
Citera
2026-08-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickalulu
Vadå "nästa gång", vem fick sämre villkor på arbetsmarknaden den här gången menar du?
De på Tesla som inte fick ett kollektivavtal. Dålig lön hade de även.
Citera
2026-08-15, 20:44
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
De på Tesla som inte fick ett kollektivavtal. Dålig lön hade de även.

Hade dom? Vad hade dom i lön exakt?

Jag har heller inget kollektivavtal och tänk, ändå har jag precis samma villkor och lön som de andra på stället. Har även fått vara kvar genom två rejäla svackor där många fick gå. Konstigt.
Citera
2026-08-15, 20:59
Medlem
Oroarens avatar
Jag har genom åren arbetat på olika företag som har varit anslutna till kollektivavtal och andra företag som inte varit det. - Det har varit mitt val varje gång om jag vill arbeta där eller inte.

Om Metall vill visa att de är relevanta fortfarande så borde de ge sig i kast med Uber Eats, Foodora och andra låglöne företag som är i gråzonen för vad som är okej och inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in