Citat:
Ursprungligen postat av
Torparen
Du ser ingen skillnad mellan en högskoleingengör och en bilarbetare?
Det jag säger är att LO inte tillhandahåller en tjänst lik den ingenjörsförbundet har. Därför hamnar LO-medlemmar i en sämre förhandlingssits än ingenjören. Det behöver inte vara så, utan beror på att facket vill bevaka sitt monopol, som ju är dess huvudsakliga inkomstkälla (och även partiets största inkomstkälla).
Men en fråga till dig: Var de som strejkade på Telsa "bilarbetare" eller "Fordonstekniker"? IF Metall ville i alla fall inte teckna samma kollektivavtal som på Torslandaverken. Där har man "Teknikavtalet" men för Tesla ville IF Metall teckna "Motorbranch-avtalet".
De som jobbar på Tesla Sverige har nog en helt annan kompetens än montörerna på Torslandaverken (även om båda yrkena är värda all respekt). En fordonstekniker är ju en väldigt kvalificerad tjänst med mycket IT och fack-kunskap om produkten de jobbar med.
Det du försöker påskina är kanske att dom är dumma i huvudet och inte kapabla att teckna egna avtal. Det tror jag visst dom är, och det vore ju bra om facket stöttade dem i det arbetet.
Men nu är många av de fackanslutna "utköpta". På nästa intervju kanske det går till såhär:
- Jaha, vad har du jobbat med innan, då?
- Ingenting de senaste 18 månaderna, jag har levt på avgångsverderlaget. Och innan dess var jag strejkvakt i 3 år hos IF Metall. Men innan det jobbade jag på Tesla
- OK! Vi har inte behov av några strejkvakter för tillfället, men vad tyckte du om jobbet på Tesla?
- Jag gillade jobbet och kamraterna, men min fackförening tog ut mig i strejk. Vad skulle jag göra? Man kan ju inte gå mot facket?
- Jaha. Ja, tack för att du tog dig tid att komma till intervjun. Vi hör av oss om du blir aktuell för tjänsten.
- Vah? Skall ni inte fråga mig om vad jag kan?
- Inte just nu! Vi tar det nästa gång, ifall det bllir aktuellt! Tack för vistat intresse!