2026-08-14, 15:48
Medlem
diseuses avatar
Flera hade frågat vilka summor det rör sig om. Ekot berättar nu att Tesla ska ha erbjudit en och en halv årslön för att få strejkarna att lämna bolaget. De räknar lite schablonmässigt fram att 18 månadslöner blir i genomsnitt 640 000 kr per person, eller runt 67 miljoner kronor för de 80 personerna det rörde sig om, om man inkluderar arbetsgivaravgifterna.
Citera
2026-08-14, 15:54
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Du missar att maffian här består av Musk som kör över svenska värderingar.

Dina förfäder skäms över din ryggradslöshet.
Precis så.
Kapitalet talar och människorna ska hålla käften.
Sprider detta sig kan ni som arbetar enbart hålla tyst och böja er ner. Ta den i baken.
Jag alltid arbetat på företag med kollektivavtal och bra facklig organisation både som arbetare och chef.
Nu börjar en galning försöka montera ner vårt fantastiska system för egen vinning.
Detta är helt åt helvete.
Citera
2026-08-14, 15:55
Medlem
analkings avatar
Småpotatis i tyskland betalar daimler upp till en halv miljon euro till de man vill bli av med

E väl ungefär 10ggr pengarna elon pungar ut med per person.

Källa

https://www.handelsblatt.com/unternehmen/mercedes-autobauer-zahlt-teils-500000-euro-fuer-freiwillige-kuendigungen/100115185.html
Citera
2026-08-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Du ser ingen skillnad mellan en högskoleingengör och en bilarbetare?

Det jag säger är att LO inte tillhandahåller en tjänst lik den ingenjörsförbundet har. Därför hamnar LO-medlemmar i en sämre förhandlingssits än ingenjören. Det behöver inte vara så, utan beror på att facket vill bevaka sitt monopol, som ju är dess huvudsakliga inkomstkälla (och även partiets största inkomstkälla).

Men en fråga till dig: Var de som strejkade på Telsa "bilarbetare" eller "Fordonstekniker"? IF Metall ville i alla fall inte teckna samma kollektivavtal som på Torslandaverken. Där har man "Teknikavtalet" men för Tesla ville IF Metall teckna "Motorbranch-avtalet".

De som jobbar på Tesla Sverige har nog en helt annan kompetens än montörerna på Torslandaverken (även om båda yrkena är värda all respekt). En fordonstekniker är ju en väldigt kvalificerad tjänst med mycket IT och fack-kunskap om produkten de jobbar med.
Det du försöker påskina är kanske att dom är dumma i huvudet och inte kapabla att teckna egna avtal. Det tror jag visst dom är, och det vore ju bra om facket stöttade dem i det arbetet.

Men nu är många av de fackanslutna "utköpta". På nästa intervju kanske det går till såhär:
- Jaha, vad har du jobbat med innan, då?
- Ingenting de senaste 18 månaderna, jag har levt på avgångsverderlaget. Och innan dess var jag strejkvakt i 3 år hos IF Metall. Men innan det jobbade jag på Tesla
- OK! Vi har inte behov av några strejkvakter för tillfället, men vad tyckte du om jobbet på Tesla?
- Jag gillade jobbet och kamraterna, men min fackförening tog ut mig i strejk. Vad skulle jag göra? Man kan ju inte gå mot facket?
- Jaha. Ja, tack för att du tog dig tid att komma till intervjun. Vi hör av oss om du blir aktuell för tjänsten.
- Vah? Skall ni inte fråga mig om vad jag kan?
- Inte just nu! Vi tar det nästa gång, ifall det bllir aktuellt! Tack för vistat intresse!
Citera
2026-08-14, 16:16
Medlem
Gahans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är nästan bara äldre män som står på Teslas sida. Man undrar vad dessa män är för några människor. Känns som man vill analysera dem och se vad dessa värderingar kommer ifrån. Just äldre borde ju veta bättre... Tänk vilka värderingar de sprider till sina barn. :/
Vuxenvärlden har ett ansvar tycker jag.
Det verkar ju smått otroligt att det nästan bara är äldre män som står på Tesslas sida, var har du fått den uppgiften ifrån?
Citera
2026-08-14, 16:52
Medlem
Huvet på spiken! Så kommer det låta och är tveksam till om de får jobb igen. Någon som vet var de började nån av dem?

Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Det jag säger är att LO inte tillhandahåller en tjänst lik den ingenjörsförbundet har. Därför hamnar LO-medlemmar i en sämre förhandlingssits än ingenjören. Det behöver inte vara så, utan beror på att facket vill bevaka sitt monopol, som ju är dess huvudsakliga inkomstkälla (och även partiets största inkomstkälla).

Men en fråga till dig: Var de som strejkade på Telsa "bilarbetare" eller "Fordonstekniker"? IF Metall ville i alla fall inte teckna samma kollektivavtal som på Torslandaverken. Där har man "Teknikavtalet" men för Tesla ville IF Metall teckna "Motorbranch-avtalet".

De som jobbar på Tesla Sverige har nog en helt annan kompetens än montörerna på Torslandaverken (även om båda yrkena är värda all respekt). En fordonstekniker är ju en väldigt kvalificerad tjänst med mycket IT och fack-kunskap om produkten de jobbar med.
Det du försöker påskina är kanske att dom är dumma i huvudet och inte kapabla att teckna egna avtal. Det tror jag visst dom är, och det vore ju bra om facket stöttade dem i det arbetet.

Men nu är många av de fackanslutna "utköpta". På nästa intervju kanske det går till såhär:
- Jaha, vad har du jobbat med innan, då?
- Ingenting de senaste 18 månaderna, jag har levt på avgångsverderlaget. Och innan dess var jag strejkvakt i 3 år hos IF Metall. Men innan det jobbade jag på Tesla
- OK! Vi har inte behov av några strejkvakter för tillfället, men vad tyckte du om jobbet på Tesla?
- Jag gillade jobbet och kamraterna, men min fackförening tog ut mig i strejk. Vad skulle jag göra? Man kan ju inte gå mot facket?
- Jaha. Ja, tack för att du tog dig tid att komma till intervjun. Vi hör av oss om du blir aktuell för tjänsten.
- Vah? Skall ni inte fråga mig om vad jag kan?
- Inte just nu! Vi tar det nästa gång, ifall det bllir aktuellt! Tack för vistat intresse!
Citera
2026-08-14, 17:01
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis så.
Kapitalet talar och människorna ska hålla käften.
Sprider detta sig kan ni som arbetar enbart hålla tyst och böja er ner. Ta den i baken.
Jag alltid arbetat på företag med kollektivavtal och bra facklig organisation både som arbetare och chef.
Nu börjar en galning försöka montera ner vårt fantastiska system för egen vinning.
Detta är helt åt helvete.

Dricka sprit och hålla käften som DLK så ironiskt sjöng, då har man det bra livet
Citera
2026-08-14, 17:16
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Huvet på spiken! Så kommer det låta och är tveksam till om de får jobb igen. Någon som vet var de började nån av dem?
Denna kille började på Tesla igen.
Citera
2026-08-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Hur någon, förutom Musk själv, kan stå på Teslas sida i detta är ett mysterium.
På vilket sätt är det ett mysterium? Arbetarna på Tesla har det betydligt bättre med löner/förmåner än alla andra mekaniker på andra bilfirmor.

Hade facket varit där så hade det varit betydligt sämre, för det ska vara jämlikt med alla andra företag inom samma bransch som har kollektivavtal.
Citera
2026-08-14, 17:25
Medlem
PeterNosters avatar
Det ryktas att i Finland har Tesla kollektivavtal. Det skulle bero på att där är det lagstiftat.
Någon som vet?
Enligt nyheterna reagerar regeringen nu på vad som hänt.

AI svar:

Citat:
Kollektivavtal är inte lagstadgat i den meningen att det inte finns ett generellt lagkrav för att alla arbetsgivare eller arbetstagare måste vara bundna av ett sådant avtal. Det finns ingen allmän lag som tvingar alla företag att ingå kollektivavtal, och arbetslagstiftningen gäller även om ett kollektivavtal saknas.

Däremot finns det två viktiga undantag och begränsningar:

Allmänt bindande avtal: Nämnden för fastställande av kollektivavtals allmänt bindande verkan kan fastställa att ett riksomfattande kollektivavtal är allmänt bindande. I dessa fall måste alla arbetsgivare inom den berörda branschen följa avtalet, även om de inte är medlemmar i något arbetsgivarförbund. Det finns cirka 160 sådana allmänt bindande kollektivavtal i Finland.

Minimivillkor: Om ett kollektivavtal är allmänt bindande eller om arbetsgivaren är medlem i ett förbund som undertecknat ett normalt bindande avtal, måste arbetsgivaren följa avtalets minimivillkor. Villkor i ett individuellt arbetsavtal som är sämre än vad kollektivavtalet föreskriver är ogiltiga.

Avsaknad av avtal: Om ingen av dessa regler gäller måste arbetsgivaren ändå följa arbetsavtalslagen, som kräver att arbetsgivaren betalar en sedvanlig och skälig lön samt följer övrig lagstiftning om arbetstid, semester och arbetarskydd.

Sammanfattningsvis är kollektivavtal frivilliga i grunden, men de får enorm räckvidd genom allmänt bindande förklaringar, vilket täcker ungefär 90 procent av löntagarna i Finland.

I USA bestäms t.ex minimilöner av regeringen inte av arbetsmarknadens parter.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-14 kl. 17:38.
Citera
2026-08-14, 17:51
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det är nästan bara äldre män som står på Teslas sida. Man undrar vad dessa män är för några människor. Känns som man vill analysera dem och se vad dessa värderingar kommer ifrån. Just äldre borde ju veta bättre... Tänk vilka värderingar de sprider till sina barn. :/
Vuxenvärlden har ett ansvar tycker jag.

Spännande! Har du nåt som styrker det påståendet eller är det bara dina fördomar? Alltså att det nästan bara är äldre män som står på Teslas sida?

Jag är själv emot Teslas beteende. Men min erfarenhet är att ställningstaganden kring detta, i den mån det nånsin diskuteras, grundas på ideologi snarare än kön och ålder. Ålder och kön är i allmänhet rätt trubbiga instrument att arbeta med när man utforskar människors bevekelsegrunder inom ideologiska frågeställningar. Lite som rasism. Dvs ta en grupp människor, klumpa ihop dem på mer eller mindre godtyckliga grunder och se på världen utifrån den linsen. Det får väl duga så länge man inte har nåt som helst annat.
Citera
2026-08-14, 17:51
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det här är helt åt helvete.
Det facken skapat som trygghet för anställda river man nu ner. Fy faen för sådant.
En galning vi aldrig glömmer som i upphetsniingen gjorde en nazistisk hälsning.
Jag är politiskt blå men kommer från en arbetarfamilj och avgudar det fackliga organisationer gjort ihop med företag i Sverige.

Fast att man valde just tesla var politiskt, uppenbart om man har lite koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in