2026-08-15, 17:02
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasanjo
Att skryta man hamnade på LSS när man är 17 är inget att skryta om.

Men vad är det som får dig att tro och tycka deras mamma skulle ha någon makt över sina söner som flyttat hemifrån. Om det nu skulle vara så, så är det påsögot hon borde ha koll på. Förstår inte varför du hänger upp dig på hon skulle styra och ställa över Jacke å Chrippa. Dom började med sin kanal långt efter påsögot smetade in sig i bajs och rynkade inför sina tittare.

Sen det feta: Du menar att det endast och bara finns dessa 2 alternativ..Då skulle jag jättegärna vilja se det underlaget. För det måste du ha. För du säger att det endast finna 2 möjligheter.
Jag sa att jag flyttade hemifrån och tog bolån tidigt, var i hela friden fick du LSS ifrån? 😂
Det var ett svar på det förra påhoppet om att jag skulle vara underbegåvad, inget annat.

För det andra: Det handlar inte om att mamman ska ha makt över sina vuxna söner som flyttat. Det handlar om att hon uppenbarligen helt saknat förmåga att sätta gränser under hela deras uppväxt.

Det feta där du efterfrågar underlag för mina två alternativ (att föräldrarna antingen tittat på eller aktivt hjälpt till med ekonomiska upplägg)
Underlaget har du i utredningarna kring Chrippas ekobrott. Oavsett att hovrätten senare friade pappan rent juridiskt, så visar hela polisutredningen svart på vitt att familjen var högst medveten om och indragen i pengaslusseriet.

Antingen blundar man eller så är man så pass insatt i karusellen att man hamnar i domstolsförhandlingar.
Det är ren och skär fakta, inte tyckande.
Citera
2026-08-15, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Haha, ja, alla är miljonärer med herrgård på Flashback! 😂

Men för att hålla oss till ämnet, att bo i villa är knappast ett mått på framgång för alla. Vissa älskar snöskottning och trädgårdsarbete, medan andra helt enkelt väljer lägenhet för att slippa det.

Det intressanta i den här tråden är ju hur bröderna faktiskt bor. Jocke hyr väl sitt boende, och såvitt vi vet gör väl Chrippa och Linnea det också. När man drar in de summor de påstår sig göra, så handlar det snarare om varför de väljer att hyra istället för att äga. Det säger förmodligen betydligt mer om deras ekonomiska situation och prioriteringar än om de bor i hus eller lägenhet.
Stora fördelen med att hyra är tre månaders uppsägning och sen är det bara att flytta, plus att man slipper snöskottning, målning, underhåll... Dessutom - att binda upp kapital i ett boende är ganska vanskligt, man kan få bättre ränta på pengarna på andra ställen nu. Gissar att det är den sista punkten här som gör att Jockeboi inte äger. Det är ju den lilla skillnaden mellan oss vanliga dödliga och företag att jag kan äga ett företag, men jag kan definitivt inte göra som jag vill med de pengar och tillgångar som finns i bolaget. Äger bolaget ett hus kan man inte bara bo där, man måste betala hyra, marknadsmässig sådan.
Men det ÄR betydligt enklare att hyra, åtminstone om man har en rimlig hyresvärd.
Citera
2026-08-15, 17:07
Avstängd
Lasanjos avatar
Citat:
Jag sa att jag flyttade hemifrån och tog bolån tidigt, var i hela friden fick du LSS ifrån? 😂
Det var ett svar på det förra påhoppet om att jag skulle vara underbegåvad, inget annat.

För det andra: Det handlar inte om att mamman ska ha makt över sina vuxna söner som flyttat. Det handlar om att hon uppenbarligen helt saknat förmåga att sätta gränser under hela deras uppväxt.

Det feta där du efterfrågar underlag för mina två alternativ (att föräldrarna antingen tittat på eller aktivt hjälpt till med ekonomiska upplägg)
Underlaget har du i utredningarna kring Chrippas ekobrott. Oavsett att hovrätten senare friade pappan rent juridiskt, så visar hela polisutredningen svart på vitt att familjen var högst medveten om och indragen i pengaslusseriet.

Antingen blundar man eller så är man så pass insatt i karusellen att man hamnar i domstolsförhandlingar.
Det är ren och skär fakta, inte tyckande.

Du tror du flyttade hemifrån. Du blev lurad att flytta till ett LSS, och bolånet var enbart ett skådespel som banken , dina föräldrar och socialen var med på 🤣

Men du missar poängen. Vad skulle hon kunna göra år saken? Varför är det hon som ska böra hundhuvudet. Det är ff deras egna val. Det har absolut inget med föräldrarna att göra.
Mina föräldrar uppfostrade inte mig till att slåss eller börja med droger. Det var mitt egna val.
Senast redigerad av Lasanjo 2026-08-15 kl. 17:09.
Citera
2026-08-15, 17:28
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyWater
Stora fördelen med att hyra är tre månaders uppsägning och sen är det bara att flytta, plus att man slipper snöskottning, målning, underhåll... Dessutom - att binda upp kapital i ett boende är ganska vanskligt, man kan få bättre ränta på pengarna på andra ställen nu. Gissar att det är den sista punkten här som gör att Jockeboi inte äger. Det är ju den lilla skillnaden mellan oss vanliga dödliga och företag att jag kan äga ett företag, men jag kan definitivt inte göra som jag vill med de pengar och tillgångar som finns i bolaget. Äger bolaget ett hus kan man inte bara bo där, man måste betala hyra, marknadsmässig sådan.
Men det ÄR betydligt enklare att hyra, åtminstone om man har en rimlig hyresvärd.
Tror du Jocke väljer att hyra för att han placerar kapitalet på börsen för bättre avkastning?
Eller för att dölja och skydda tillgångar från framtida smällar?
Citera
2026-08-15, 17:36
Avstängd
Lasanjos avatar
Citat:
Tror du Jocke väljer att hyra för att han placerar kapitalet på börsen för bättre avkastning?

Tror inte han är Så dum att han slantar upp allt för köpa ett hus. Det är rätt.dumt att låsa pengarna.
Citera
2026-08-15, 17:43
Medlem
Citat:
Man kan gå på rave utan att ta droger också. Allt är inte Jockes fel, och självklart inte mammans fel heller.
Jag undrar bara hur hon tänkte när alla hennes grabbar svävade iväg i olika tokigheter och blottade sina privatliv för allt och alla?
Om hon tillät det så får hon faktiskt stå sitt kast nu, tycker jag.

Vart tillät hon de? I en intervju när jocke går ut med sitt drog beroende skäms han att hans mamma ska veta att han är en knarkare. De om något tyder ju på att annika inte alls hade varit okej med det.

https://nyheter24.se/noje/bloggvarlden/736475-jockiboi-vill-vara-nagon-mamma-ar-stolt-over

Citat:
Vad säger din familj?
– De är besvikna såklart, men jag vet att de älskar mig och jag vet att de tror på att jag klarar detta. Tänker inte svika dem igen, aldrig mer kommer jag att svika dem. Vill inte Mamma ska veta att hon har en son till knarkare. Vill vara någon mamma är stolt över.
Citera
2026-08-15, 18:13
Medlem
Citat:
Ingen aning, faktiskt. Men vad jag vet kan "spel" på börsen vara minst lika beroendeframkallande som andra spel, och vi har väl noterat att familjen Berg har lite beroendeproblematik? Men jag hade satsat på att öka avkastningen. Blåögt tänkt kanske, för självklart är lösa pengar lättare att flytta runt och göra saker med, men jag är inte lagd åt det laglösa hållet.
Men jag tror att Joakim vill ha bättre avkastning. En annan orsak till att hyra är att det går åt mycket tid till att ta hand om ett ägt hus, och den tiden lägger nog Joakim hellre på att starta nya konton.
Citera
2026-08-15, 19:04
Medlem
Citat:

Vad tror du själv?

Jag tror att han lärde sig en läxa från Lundellhuset. Köptes via företaget, och Skatteverket ansåg att marknadsmässig hyra skulle ligga på drygt 40 tusen i månaden. Vilket gjorde att paret försökte sig på att hyra ut huset via AirBnb (dock utan tillstånd/bygglov) samt även deras spa.

Vet inte vad paret betalar nu, men troligen betydligt mindre än drygt 40 tusen i månaden.

Om de någonsin köper hus igen, så kanske det vore bättre att göra det för sina egna privata pengar (ej via företaget). Osäker på om de kommer göra det. Vet inte hur det är nu, men tidigare har de tagit mycket via företaget (även tex kläder). Vilket Skatteverket också haft åsikter om. Och det har påverkat paret ekonomiskt.

Sedan kan det ju finnas fler anledningar till varför de hyr istället för att köpa.
Citera
2026-08-15, 19:05
Avstängd
Lasanjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Han bryr sig!

Påsöga har han tagit till sig.

Varför gjorde han operationen… nu ser han ut som en buktalardocka.

Och Jonna är så framtung att hon kan framkalla en jordbävning när hon snubblar.
Det är något av det roligaste jag hört påsögat säga i sin podd. Så otroligt bra jag mådde då.
Där kan påögat sitta med sina påsögon och köra sannolikhetsprincipen fool me once, fool me twice till sin läkare.

Hur FAN kan man frivilligt förstöra sitt utseende så som han och paddan Jonnq gjort.
Hela jonnas ansikte ser ut som ett krig mellan finnarna där dom tillsynes ser ut att vinna. Men så blir det väl, när man har så dålig hy pg.a alla kemikalier träskpaddak sprutat in i kroppen.
Jonna hade varit en söt tjej om hon inte lekt BT-Kemi med sin kropp.
Nu har hon extremt fula och vulgärt stora bröst, tänderna ser ut som kom och hjälp mig dig, varför fixar hon inte dom? Ser ut som hon använde napp fram tills hon var 15. Är det påsögot som gillar fläskpaddor med onaturliga bröst och en kropp som består av 94% kemikalier?

Han är förvissa inte bättre.Påsögat har också lekt BT-Kemi, håret, läpparna, botox och framför allt, hans påsögon.

Ja herre min skapare. Påsögot och träskpaddan. Vilket radar par.

Edit: Jag VET exakt Vad som.hänt i båda fall. Men du får som sagt lägga upp bevis om någon sla ta dig på allvar hädanefter. Ingen tror en lögnare.
Senast redigerad av Lasanjo 2026-08-15 kl. 19:09.
Citera
2026-08-15, 19:19
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Vad tror du själv?

Jag tror att han lärde sig en läxa från Lundellhuset. Köptes via företaget, och Skatteverket ansåg att marknadsmässig hyra skulle ligga på drygt 40 tusen i månaden. Vilket gjorde att paret försökte sig på att hyra ut huset via AirBnb (dock utan tillstånd/bygglov) samt även deras spa.

Vet inte vad paret betalar nu, men troligen betydligt mindre än drygt 40 tusen i månaden.

Om de någonsin köper hus igen, så kanske det vore bättre att göra det för sina egna privata pengar (ej via företaget). Osäker på om de kommer göra det. Vet inte hur det är nu, men tidigare har de tagit mycket via företaget (även tex kläder). Vilket Skatteverket också haft åsikter om. Och det har påverkat paret ekonomiskt.

Sedan kan det ju finnas fler anledningar till varför de hyr istället för att köpa.
Jag ser det nog lite tvärtom. För mig är en ägd bostad en investering och en stabil tillgång. Ju mer tid, pengar och jobb man lägger på förbättringar, desto mer ökar värdet samtidigt som lånen betalas av. Var och en gör som de vill, men jag skulle själv aldrig våga chansa och satsa allt på börsen istället.

Med det sagt så är det självklart väldigt soft att hyra och slippa allt ansvar, och de tycker säkert att det upplägget passar dem perfekt just nu.

Men den stora frågan är ju om de ens har något val. Med tanke på deras ekonomiska historik, skattesmällar och ständiga turer med myndigheter är det högst otroligt att banken ens skulle bevilja Jocke ett privat miljonlån idag.
Fast bolån får ju enligt vissa i tråden bara utvecklingsstörda, och det är ju inte Jocke
Eller? 😂
Citera
2026-08-15, 19:28
Avstängd
Lasanjos avatar
Citat:
Jag ser det nog lite tvärtom. För mig är en ägd bostad en investering och en stabil tillgång. Ju mer tid, pengar och jobb man lägger på förbättringar, desto mer ökar värdet samtidigt som lånen betalas av. Var och en gör som de vill, men jag skulle själv aldrig våga chansa och satsa allt på börsen istället.

Med det sagt så är det självklart väldigt soft att hyra och slippa allt ansvar, och de tycker säkert att det upplägget passar dem perfekt just nu.

Men den stora frågan är ju om de ens har något val. Med tanke på deras ekonomiska historik, skattesmällar och ständiga turer med myndigheter är det högst otroligt att banken ens skulle bevilja Jocke ett privat miljonlån idag.
Fast bolån får ju enligt vissa i tråden bara utvecklingsstörda, och det är ju inte Jocke
Eller? 😂

Jag tror nog dom har pengar att köpa. Har för mig paddan till fru sa att hon och påsögat skulle mellanlanda i lasanjo den fetes gamla hus till dom hittade nytt.
Och Ja, det stämmer att bolån oftast ges till utvecklingsstörda 🤣🤣
Citera
2026-08-15, 19:32
Medlem
vichy6s avatar
Citat:

Eller? 😂

Deras hus i Norrköping var ett snedköp. Hade han köpt i Stockholms skärgård.. eller i vart fall med sjötomt hade det gått upp i pris.

Att ha en fallfärdig stuga i skogen är ingen investering om du förstår hur jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in