2026-08-15, 12:45
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illiad1
När det gäller lyxåsikten att vara för invandring utan egna erfarenheter av mångkultur svarar hon såhär:

"Jag tänker inte redogöra för det etniska ursprunget bland mina släktingar och vänner för dig. Men jag träffar människor från många olika bakgrunder framförallt genom kyrkan – och just idag genom min syster som har vänner från alla världens hörn. Denna kommentar skriver jag tex från en fest med människor från bland annat Pakistan, Iran, Lettland, Tyskland och Österrike. Vad mer behöver du veta? Berätta gärna själv vad du gör för att främja integrationen."

Tycker kommentarstråden i det här inlägget är jättebra: https://underbaraclaras.se/2023/06/06/glad-och-skamsen-nationaldag/

Särskilt de från signaturen Livet, t.ex:

"Det många undrar är: Hur gör Clara för att främja en god integration? Hon svarar att hon röstar, umgås med systerns stora nätverk av människor från olika delar av världen samt att hon träffar folk genom kyrkan. Det är ett ganska fattigt engagemang, skulle jag vilja påstå. Att bara mer eller mindre indirekt stöta på människor från andra kulturer. Jag tror att det av alla oss etniska svenskar krävs mycket mer än så, om vi säger oss vara för en generös flyktingpolitik och positiva till invandring."
(...)
"Integration är ett ständigt pågående arbete och jag förstår att folk just i det här fallet önskar mer av ”leva som man lär” – snarare än bara fina ord. Annars blir det lite ”not in my backyard” när man själv lever i prick det samhälle som SD längtar efter, men samtidigt säger sig vara för en annan typ av samhälle i övriga delar av Sverige…"
Jag minns det inlägget. Min gissning då och nu är att de människor med annan bakgrund hon träffar på systerns fester knappast har så olik kultur med sig sett till socioekonomiska faktorer. Hon är verkligen ytligt insatt i så komplexa ämnen som hon försöker ryta ifrån om. Håller med alla som beskriver henne som en posör med tomma ord och luftslott som inte håller för minsta lilla skrapande på ytan. Undrar hur mycket hon själv inser av detta.
Citera
2026-08-15, 13:17
Medlem
Citat:
När det gäller lyxåsikten att vara för invandring utan egna erfarenheter av mångkultur svarar hon såhär:

"Jag tänker inte redogöra för det etniska ursprunget bland mina släktingar och vänner för dig. Men jag träffar människor från många olika bakgrunder framförallt genom kyrkan – och just idag genom min syster som har vänner från alla världens hörn. Denna kommentar skriver jag tex från en fest med människor från bland annat Pakistan, Iran, Lettland, Tyskland och Österrike. Vad mer behöver du veta? Berätta gärna själv vad du gör för att främja integrationen."

Taget från den här inlägget, som jag tycker fick många bra kommentarer: https://underbaraclaras.se/2023/06/06/glad-och-skamsen-nationaldag/

"Det många undrar är: Hur gör Clara för att främja en god integration? Hon svarar att hon röstar, umgås med systerns stora nätverk av människor från olika delar av världen samt att hon träffar folk genom kyrkan. Det är ett ganska fattigt engagemang, skulle jag vilja påstå. Att bara mer eller mindre indirekt stöta på människor från andra kulturer. Jag tror att det av alla oss etniska svenskar krävs mycket mer än så, om vi säger oss vara för en generös flyktingpolitik och positiva till invandring."
(...)
"Integration är ett ständigt pågående arbete och jag förstår att folk just i det här fallet önskar mer av ”leva som man lär” – snarare än bara fina ord. Annars blir det lite ”not in my backyard” när man själv lever i prick det samhälle som SD längtar efter, men samtidigt säger sig vara för en annan typ av samhälle i övriga delar av Sverige…"
Just det, hon råkar snarare befinna sig på samma plats som dem, på en fest dessutom. När menar hon att hon faktiskt umgås med dem som tillhör systerns nätverk? När hon träffar systern så skriver hon ju aldrig att de umgåtts med några andra utan det är alltid bara de själva med barnen och ibland männen. Som vanligt, bara hyckleri och poserande.

Apropå det så blir det intressant att se om M kommer följa med på resorna till Borås…? J var väl knappt aldrig med dit, inte ens när de slutat med jordbruket så de kunde ju inte skylla på att han behövde ta hand om gården. Han var nog bara less.
Citera
2026-08-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Jag är också vänster, men tror att Clara snarare stjälper än hjälper till en valseger. Hon är en sån som snackar men aldrig agerar. Är politisk på håll, för.själv skulle hon aldrig lägga två strån i kors för att AKTIVT hjälpa personer som behöver hjälp. Hon ligger på sin kökssoffa i sitt lantliga kök med tre välartade blonda pojkar som har välartade blonda vänner och delar politiska inlägg och skänker lite slantar till några välgörenhetsorganisationer och tänker att hon är en hjälte.

MEN!

Hon brinner för miljön, men handlar nya kläder hela tiden och köper produkter som innehåller diverse kemikalier.

Hon brinner för jämlikhet, men blir tillsammans med en kille som lämnar sina barn.

Hon brinner för feminism, men pratar skit om exakt alla kvinnor hon själv inte är vän med och är kass på att lyfta andra än sig själv och sina vänner.

Hon är emot rasism, men har inte en enda vän med utländskt påbrå. Hon har heller ingen vän som är HBTQ.

Hon tycker att alla ska ha råd att gå till tandläkaren, men gör inget aktivt för att hjälpa personer som har det sämre ställt.

Hennes politiska engagemang är ett luftslott. Hon har det gott och unnar sig att vara vänster, men egentligen bryr hon sig inte så pass mycket att hon skulle orka eller vilja kavla upp ärmarna på riktigt. Den dagen hon faktiskt står på barrikaderna, tar emot ensamkommande, jobbar ideellt för en förening som engagerar sig för barn från socioekonomiskt utsatta familjer, slutar köpa och göra reklam för skit som påverkar miljön, vågar leva ensam utan en karl vid sin sida som ordnar allt praktiskt, skaffar sig vänner med annan sexuell läggning eller med sitt företag går in som sponsor för humanitära projekt, exempelvis dela ut matkassar till behövande. Ja, då tycker jag att hennes politiska engagemang blir trovärdigt. Just nu känns det bara som ett poserande för att hon ska bli accepterad av sina coola politiska vänner.

Läpparnas bekännelse.
Talk is cheap.
Bara prat, ingen verkstad.

Osv, osv. Finns nog fler användbara sentenser. 😊
Citera
2026-08-15, 13:34
Medlem
Citat:

Taget från den här inlägget, som jag tycker fick många bra kommentarer: https://underbaraclaras.se/2023/06/06/glad-och-skamsen-nationaldag/

(...)

Iranier räknas ju till gruppen ”lättintegrerade”. Att nämna folk från Lettland, Tyskland och Österrike blir ju bara fånigt, de är ju nästgårds.

Från artikeln med länk nedan;

” Närmast svenskarna ligger iranska och ukrainska invandrare. Avståndet till svenska värderingar skiljer sig alltså kraftigt mellan grupperna. Iranier i Sverige ligger långt över Iran som land.”

Clara borde kanske börja umgås med fler MENA-invandrare.

Vad sägs om somalier?

” Migranter från Afrika söder om Sahara står längst från svenska värderingar om frihet, tolerans och jämlikhet. Det visar regeringens värderingsstudie Mellan två världar, som presenteras under fredagen.”

https://kvartal.se/pellezackrisson/artiklar/rapporten-somaliska-invandrare-langst-fran-svenska-varderingar/cG9zdDoxNjU0OTk

Vet inte riktigt varför undersökningen gjordes nu, det är väl gamla nyheter?

Av nån mystisk anledning tycks fler ha blivit negativt inställda till homosexuella de senaste åren…

” Bland SFI-eleverna svarar 48 procent att homosexualitet är oacceptabelt.
På en tiogradig skala där 10 står för mest acceptans av homosexualitet hamnar migranter som kom 2018 eller senare i snitt på 3,5. Svenskfödda hamnar i snitt på 8,2.
Gällande abort, sex före äktenskapet och skilsmässa är gapet lika stort.”

Och varför arbeta när man inte behöver det för sin överlevnad? Kan iofs faktiskt förstå tankegången, men krockar ju rejält med nuvarande svenska värderingar.

”Bland migranter som bott i Sverige i mer än 20 år uppger var femte att de aldrig förvärvsarbetat. I utsatta områden är andelen närmare en av tre. Bland SFI-eleverna svarar 43 procent detsamma, mot sju procent av de svenskfödda.
– Det är inte att man är lat, det är att man inte har erfarenhet av hur det funkar i våra samhällen, säger Bi Puranen.
– Man måste arbeta för att överleva. Men när man kommer till Sverige, om man då inte behöver arbeta för att överleva, det är då det blir lite utmanande för unga. Man har ju sitt boende, man får ju någon summa varje månad.
Skillnaden är stor mellan arbetskraftsinvandringen i mitten av förra seklet och asylinvandringen de senaste decennierna. Av dem som kom 1940–1960 har 89 procent någon gång arbetat – mot 55 procent för dem som kom 2011–2020.”

Nu ska i alla fall Clara börja jobba på riktigt igen efter semestern såg jag.
Senast redigerad av Eorga 2026-08-15 kl. 13:46.
Citera
2026-08-15, 14:00
Medlem
Citat:

(...)

Hur kan hon inte se hur pinsamma hennes bortförklaringar är? Att hon umgås med akademiska invandrare som antagligen kommer från en överklass i sina egna länder och kristna invandrare som har samma tro som henne själv, någon gång då och då gör ju inte att hon engagerar sig för integration och invandring? De personer hon träffar med utländsk härkomst är ju redan integrerade? Rimligt hade ju varit att hon tog till sig av kritiken istället och reflekterade kring varför hon inte umgås med några undersköterskor från Somalia eller Syrien? Varför hennes pappa som bor själv i ett stort hus inte tog emot någon ensamkommande i flyktingkrisen? Många svenskar lever ju så (jag själv är inget undantag), de invandrare jag umgås med är också integrerade, har jobb och pratar svenska obehindrat. Men jag hymlar inte med det, är ärlig med att jag varit lat och inte engagerat mig tillräckligt.

Hon skriver i sin frågestund att om hon inte jobbat med det hon gör idag hade hon antagligen varit högstadielärare i svenska/engelska eller journalist. Hon har alla möjligheter att jobba med journalistiskt arbete, men hon är verkligen noll intresserad av andras perspektiv (märks utifrån hur hon bemöter personer i sina kommentarer) och skulle aldrig kunna skriva en text som inte var färgad av hennes egna åsikter. Hon gillar tanken på journalistik, men skulle bli en kass journalist.

Gällande läraryrket, Rädda Barnen skriker efter volontärer som kan hjälpa till med integration och stötta barn, ungdomar och vuxna med bl.a. läxläsning. Där kan man fånga upp många barn som annars riskerar att hamna i gängkriminalitet. Många är analfabeter och behöver mycket stöd. Vilken skillnad hon skulle kunna göra, samtidigt som hon får umgås med ungdomar, som hon ju älskar. Men nej, ungdomarna där är ju ofta bruna och svarta. Det går så klart inte. Plus att det är gratisarbete och det sysslar hon väl inte med, ens för en god sak.
Citera
2026-08-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinneibrasan
Hur kan hon inte se hur pinsamma hennes bortförklaringar är? Att hon umgås med akademiska invandrare som antagligen kommer från en överklass i sina egna länder och kristna invandrare som har samma tro som henne själv, någon gång då och då gör ju inte att hon engagerar sig för integration och invandring? De personer hon träffar med utländsk härkomst är ju redan integrerade? Rimligt hade ju varit att hon tog till sig av kritiken istället och reflekterade kring varför hon inte umgås med några undersköterskor från Somalia eller Syrien? Varför hennes pappa som bor själv i ett stort hus inte tog emot någon ensamkommande i flyktingkrisen? Många svenskar lever ju så (jag själv är inget undantag), de invandrare jag umgås med är också integrerade, har jobb och pratar svenska obehindrat. Men jag hymlar inte med det, är ärlig med att jag varit lat och inte engagerat mig tillräckligt.

Hon skriver i sin frågestund att om hon inte jobbat med det hon gör idag hade hon antagligen varit högstadielärare i svenska/engelska eller journalist. Hon har alla möjligheter att jobba med journalistiskt arbete, men hon är verkligen noll intresserad av andras perspektiv (märks utifrån hur hon bemöter personer i sina kommentarer) och skulle aldrig kunna skriva en text som inte var färgad av hennes egna åsikter. Hon gillar tanken på journalistik, men skulle bli en kass journalist.

Gällande läraryrket, Rädda Barnen skriker efter volontärer som kan hjälpa till med integration och stötta barn, ungdomar och vuxna med bl.a. läxläsning. Där kan man fånga upp många barn som annars riskerar att hamna i gängkriminalitet. Många är analfabeter och behöver mycket stöd. Vilken skillnad hon skulle kunna göra, samtidigt som hon får umgås med ungdomar, som hon ju älskar. Men nej, ungdomarna där är ju ofta bruna och svarta. Det går så klart inte. Plus att det är gratisarbete och det sysslar hon väl inte med, ens för en god sak.

Clara är ju motsatsen till volontär. Åker gärna på betalda exotiska resor dock.
Citera
2026-08-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellisten
Klockrent, stämmer verkligen in på henne. Hyckleri är ett annat ord. Det är lätt att vara mästrande mot andra så länge man själv slipper problemen i sitt närområde.

Hade hon haft råd att fixa tanden utan premiumtjänsten…? Lite tacksamhet mot sina betalande kunder vore nog på sin plats.

Nej, nej, det är VI som ska vara tacksamma som får betala pengar till Clara och göra rätt för oss efter allt gratis snyltläsande under alla år (*ironi*)
Citera
2026-08-15, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carli
Clara är ju en riktig Slösa. Hon skryter om allt hon sparar in på (har ni sett hur huset egentligen ser ut) tex allt till barnen men skryter sen om dessa frisörbesök för tusentals kronor och krämer och för små Sezane-kläder. Och ändå är hon så ful rakt av.

Jag tycker man bör ha den goda smaken att inte kalla någon ful (vilket hon ju verkligen inte är enligt mig). Det är bara mobbning. Man kan absolut ha åsikter om stil, kläder och frisyr, men tråden kan väl ändå avhålla sig från att kalla en människa ful.
Citera
2026-08-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilythepixie
Jag tycker man bör ha den goda smaken att inte kalla någon ful (vilket hon ju verkligen inte är enligt mig). Det är bara mobbning. Man kan absolut ha åsikter om stil, kläder och frisyr, men tråden kan väl ändå avhålla sig från att kalla en människa ful.

Man får säga att någon är ful. Med Clara är det ju baserat på att hon presenterar sig så. Ful frisyr, fula kläder, skrytsam personlighet. Det är fult. Hon är ful. Jag har inte sagt att hon har ful näsa eller ögon. Det är väldigt mycket längre från den mobbning Clara själv ägnar sig åt frekvent. Kommenterar folks kroppar, röster etc.

Kul att du nämner god smak i ett inlägg om Clara.
Citera
2026-08-15, 15:56
Medlem
Citat:
Man får säga att någon är ful. Med Clara är det ju baserat på att hon presenterar sig så. Ful frisyr, fula kläder, skrytsam personlighet. Det är fult. Hon är ful. Jag har inte sagt att hon har ful näsa eller ögon. Det är väldigt mycket längre från den mobbning Clara själv ägnar sig åt frekvent. Kommenterar folks kroppar, röster etc.

Kul att du nämner god smak i ett inlägg om Clara.

“When they go low, we go high”.
Citera
2026-08-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betre
“When they go low, we go high”.

Rakt upp!
Citera
2026-08-15, 16:27
Medlem
Citat:
Rakt upp!

Förstår du ens vad det uttrycket betyder? Googla förslagsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in