2026-08-14, 21:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det viktiga är väl ändå själva resultatet? Man vill att köttet ska bli så gott som möjligt.

Om man plockar ut köttet ur kylen ett par timmar innan tillagning och kryddar och saltar det för att binda köttsaften i köttet så blir det mycket saftigare och godare.

Folk säger det ja, men har du gjort ett blindtest? Skulle du kunna sätta 10k spänn på att du kommer klara blindtestet?
Citera
2026-08-14, 22:50
Medlem
klybans avatar
En intressant är att en del restauranger steker allt sitt kött i vedeldad ugn.
Och här pratar vi om extrema temperaturer.
Kan inte tänka mig det är under 450 celsius.

Och de som gör detta, säger köttet är mycket, mot sjukligt god smak på köttet.
Och de som hanterar detta kämpar mycket med värmen, men ändå så är detta kött uppskattat.

Jag kan inte uppbringa dessa temperaturer, inte heller kör jag min panna över 300 grader.
För då börjar det sota i pannan, och det ger inga goda smaker.
Citera
2026-08-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur mycket menar du att den sänker temperaturen? Med 16 grader? Vad har du för stekpanna isf?
Tillräckligt mycket för att du inte får med maillardeffekten på köttet när du steker! Jag använder BARA tjocka gjutjärnspannor.
Citera
2026-08-14, 23:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Tillräckligt mycket för att du inte får med maillardeffekten på köttet när du steker! Jag använder BARA tjocka gjutjärnspannor.

Menar du på riktigt att du tror att du inte får en maillardeffekt om du steker köttet direkt från kylen?
Citera
2026-08-15, 00:09
Medlem
Citat:
Menar du på riktigt att du tror att du inte får en maillardeffekt om du steker köttet direkt från kylen?
Du får nog ta reda på mer om stekning och matlagning lite mer innan du sitter här och gör bort dej.....

Läs detta:
Varför en kall köttbit ger sämre maillardeffekt
Maillardreaktionen kräver hög värme (över ca 140–150°C) och en torr yta. När köttet är kallt händer två saker som bromsar processen:

Kall yta → mer vätska släpper i början, vilket kyler ner stekpannan och gör att köttet kokar lite innan det steks.

Temperaturen på ytan tar längre tid att nå maillardnivå, eftersom köttet först måste värmas upp.

Resultatet blir ofta mindre brynt yta och mer vätska i pannan.
Citera
2026-08-15, 00:12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du får nog ta reda på mer om stekning och matlagning lite mer innan du sitter här och gör bort dej.....

Läs detta:
[i]Varför en kall köttbit ger sämre maillardeffekt
Maillardreaktionen kräver hög värme (över ca 140–150°C) och en torr yta. När köttet är kallt händer två saker som bromsar processen:

Jag steker aldrig kött under 200C och du sänker inte temperaturen med 19C även om köttbiten är direkt ur kylen, så jävla usla stekpannor finns inte på marknaden.
Citera
2026-08-15, 00:46
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?
fattar inte vad du vill få fram men är köttet rums tempat kan du steka på högre temp men snabbt för värmen färdas snabbare ( om du inte gillar välstekt grått torrt kött) Gärna steka hårt vila länge steka 10 sek på varje sida innan servering. Är köttet kylskåpskallt kan du inte steka klar om det inte är tunn bit för antingen kokar du skiten i för låg temp eller så bränner du för för långt tillagning då värmen tar längre tid att färdas, så då ska den in i ugn och yttre lagrerana kommer bli varma och släppa vätska.. Ju högre tempratur ju mer vätska släpper köttet.

Så det optimala är rumstempererat kött du kan steka hårt för en bra maillard effekt och sedan låta det vila så att så lite som möjlig av köttbiten går upp i hög temptratur. då kan du få en genom mediaum rare med bra ytan och inte en halvt genom stekt biff med rosa kärna.
Citera
2026-08-15, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
fattar inte vad du vill få fram men är köttet rums tempat kan du steka på högre temp men snabbt för värmen färdas snabbare ( om du inte gillar välstekt grått torrt kött) Gärna steka hårt vila länge steka 10 sek på varje sida innan servering. Är köttet kylskåpskallt kan du inte steka klar om det inte är tunn bit för antingen kokar du skiten i för låg temp eller så bränner du för för långt tillagning då värmen tar längre tid att färdas, så då ska den in i ugn och yttre lagrerana kommer bli varma och släppa vätska.. Ju högre tempratur ju mer vätska släpper köttet.

Så det optimala är rumstempererat kött du kan steka hårt för en bra maillard effekt och sedan låta det vila så att så lite som möjlig av köttbiten går upp i hög temptratur. då kan du få en genom mediaum rare med bra ytan och inte en halvt genom stekt biff med rosa kärna.
Det är ingen idé att diskutera med idioten, han fattar ju inte ens det mest grundläggande inom matlagning... (Se mina svar ovan)
Citera
2026-08-15, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag gillar medium, men dissar inte det du gillar alls.
Utan det är en personlig smaksak, och hur ska någon trumfa det man själv gillar säga att annat smaka bättre?
Och även en genomstekt köttbit kan vara helt fanatisk också, och om man tar den när den precis blivit.
Men kör man för länge, ja, då blir det en torr sak, dock inte om man gör det bra.
Men vi gillar inte det, men testat och jag vet det är saftigt med och gott.

Hur fixar du 850grader?
Gasspis, eller brännare?
Vedeldad ugn?

Det var också komiskt när en sade att det förkolnas med de höga temperaturen, men såklart det är också såna som aldrig förstått sig på kött.
Och det exempel jag gav innan om när jag hade en T-benstek på typ 5-6cm, nog mot 6-7, men kommer inte ihåg riktigt, men tjock var den.
Och när jag hade grillhjälp den gången, så sade han som skulle göra den grillen och såg glödbädden.
Sa att det kommer bli kolsvart, jag sade, nope, det blir perfekt färg.
Han var svårt skeptisk, men när vi vände, så sade han oj, jag visste inte ens att det kunde bli så.
Sen liknande på andra sidan, 10min vila, och alla sade det var fruktansvärt gott, men det var medium och lätt mot rare.

Men tydligen inbillar sig en del att det blir förkolnat

Så du är en ”medium guy”?! När jag har besök och bjuder på köttmiddag så är det alltid en sån som man måste tillreda köttet extra för. Alla andra vill ha medium rare eller mindre. Samma person brukar även alltid ha problem med fett och skär av det och lägger åt sidan. Gör du det också?

Man gör tjocka tomahawks, cote de boeuf eller T-bones som är minst 3cm tjocka, marmorerade och hängmörade. Kostar typ 1000 kilot åsså kommer det en som vill ha medium haha.

Medium fungerar enbart för mig om det är wagy. Aldrig annars.

Har en Steba grill med infravärme. Blir 850 C som mest. Kör alltid full kräm. Överlägset allt annat för ytans skull.
Citera
2026-08-15, 11:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Så du är en ”medium guy”?! När jag har besök och bjuder på köttmiddag så är det alltid en sån som man måste tillreda köttet extra för. Alla andra vill ha medium rare eller mindre. Samma person brukar även alltid ha problem med fett och skär av det och lägger åt sidan. Gör du det också?

Man gör tjocka tomahawks, cote de boeuf eller T-bones som är minst 3cm tjocka, marmorerade och hängmörade. Kostar typ 1000 kilot åsså kommer det en som vill ha medium haha.

Medium fungerar enbart för mig om det är wagy. Aldrig annars.

Har en Steba grill med infravärme. Blir 850 C som mest. Kör alltid full kräm. Överlägset allt annat för ytans skull.
Undviker kött med fett, brosk och senor, vad det har med medium och göra är nog en totalt olöslig gåta.

Och vill du inte att dina gäster ska få god mat, så bjud dom inte, för det är väldigt många som inte uppskattar rare alls.

En sak som är lite fascinerande, du pratar som om köttet vore oätligt om det är medium, den är komiskt för det berättar att något är fel från början.
Hade du sagt jag föredrar, så hade det gått förstå, men inte den retoriken, för det intressanta är att det är ingen större skillnad på smaken, och enda skillnaden är att en rare är rare och en medium är fortfarande saftig.
Till och med well done går göra saftig och om man vet hur, och även det köttet är gott.
Men jag föredrar medium.
Citera
2026-08-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Undviker kött med fett, brosk och senor, vad det har med medium och göra är nog en totalt olöslig gåta.

Och vill du inte att dina gäster ska få god mat, så bjud dom inte, för det är väldigt många som inte uppskattar rare alls.

En sak som är lite fascinerande, du pratar som om köttet vore oätligt om det är medium, den är komiskt för det berättar att något är fel från början.
Hade du sagt jag föredrar, så hade det gått förstå, men inte den retoriken, för det intressanta är att det är ingen större skillnad på smaken, och enda skillnaden är att en rare är rare och en medium är fortfarande saftig.
Till och med well done går göra saftig och om man vet hur, och även det köttet är gott.
Men jag föredrar medium.

No offence, det är bara mina och självklart mina gästers preferenser. Var bara en anekdot, inget att bli sur över.

Fettet gör det mört automatiskt. Desto mer marmorering desto mörkare kött. Wagy är extremt marmorerar och blir därför mört även om det är genomstekt.

Senor vill ingen ha, men mina gäster föredrar marmorerad entrecote.

Ska det vara utan fett blir det oxfilé eller filé mignon.
Citera
2026-08-15, 15:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
No offence, det är bara mina och självklart mina gästers preferenser. Var bara en anekdot, inget att bli sur över.

Fettet gör det mört automatiskt. Desto mer marmorering desto mörkare kött. Wagy är extremt marmorerar och blir därför mört även om det är genomstekt.

Senor vill ingen ha, men mina gäster föredrar marmorerad entrecote.

Ska det vara utan fett blir det oxfilé eller filé mignon.
Inte sur alls, utan mer säger att preferenserna är olika, och vi kan inte berätta för någon att detta är den enda.

Jag ska säga att kött med fett och annat, är ljuvligt gott.
Men mitt problem är konsistensen, inte smaken.
Därför försöker jag köpa kött med fettkappor, och lite mer rent kött.
Och det fettet som sen trillar ned i stekpannan ger ju så ljuvlig smak på resten.
Och en T-ben har ju en hel del av både fett och rent kött, så funkar för mig det mesta.

Förresten, har du testat anka i den temperaturen?
Vet dom har en teknik där man lägger ankan med skinnet nedåt i kall panna också.
Testat det med och blir bra, sen tycker jag inte det blir fantastisk skillnad, enda fördelen är väl att man får fett till stekningen innan värmen kommer på ankan.

Det finns mer styckning som har lite fett, ryggbiff, rostas och säkert någon mer och om vi pratar om nötkött.
Oops, kom på rostbiff med, men den bryner man ju bara och sen i ugnen låg temp.
En gång köpte jag en hel rostbiff med rostasen med också, så gott det var.
Men tog lång tid på grillen, men såklart körde lågtempat efter get stekyta, och genom strypa luften och köra ned tempen till 125g typ, plus minus 10 grader, menar då att den pendlade mellan det.
För det var väldigt svårt att bara få det 125grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in