Citat:
Ursprungligen postat av
Seasons15
No offence, det är bara mina och självklart mina gästers preferenser. Var bara en anekdot, inget att bli sur över.
Fettet gör det mört automatiskt. Desto mer marmorering desto mörkare kött. Wagy är extremt marmorerar och blir därför mört även om det är genomstekt.
Senor vill ingen ha, men mina gäster föredrar marmorerad entrecote.
Ska det vara utan fett blir det oxfilé eller filé mignon.
Inte sur alls, utan mer säger att preferenserna är olika, och vi kan inte berätta för någon att detta är den enda.
Jag ska säga att kött med fett och annat, är ljuvligt gott.
Men mitt problem är konsistensen, inte smaken.
Därför försöker jag köpa kött med fettkappor, och lite mer rent kött.
Och det fettet som sen trillar ned i stekpannan ger ju så ljuvlig smak på resten.
Och en T-ben har ju en hel del av både fett och rent kött, så funkar för mig det mesta.
Förresten, har du testat anka i den temperaturen?
Vet dom har en teknik där man lägger ankan med skinnet nedåt i kall panna också.
Testat det med och blir bra, sen tycker jag inte det blir fantastisk skillnad, enda fördelen är väl att man får fett till stekningen innan värmen kommer på ankan.
Det finns mer styckning som har lite fett, ryggbiff, rostas och säkert någon mer och om vi pratar om nötkött.
Oops, kom på rostbiff med, men den bryner man ju bara och sen i ugnen låg temp.
En gång köpte jag en hel rostbiff med rostasen med också, så gott det var.
Men tog lång tid på grillen, men såklart körde lågtempat efter get stekyta, och genom strypa luften och köra ned tempen till 125g typ, plus minus 10 grader, menar då att den pendlade mellan det.
För det var väldigt svårt att bara få det 125grader.