2026-08-14, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
De kanske har prioriterat andra utredningsåtgärder i nuläget.

Polisen kontaktar inte automatiskt alla arbetsgivare varje gång de misstänker en person för brott. Om brottet inte har någon koppling till anställningen/arbetsgivaren så finns det många andra utredningsåtgärder att prioritera.

Därmed inte sagt att just den här arbetsgivaren/chefen/kollegorna aldrig kommer att höras under mordutredningen.

Men faktum kvarstår oavsett:
Personen är i nuläget misstänkt och häktad – inte åtalad eller dömd.

När de vet att personen kommer att vara frånvarande under en längre tid så kontaktar de arbetsgivaren om jag förståt det rätt och detta är en utredning som kommer att ta lång tid. Även, i och med att han var försvunnen i ett och ett halvt dygn och de letade efter honom i hans bostad, har de sannolikt även letat efter honom på jobbet då han hade kunnat hålla sig undan där.
Citera
2026-08-14, 19:24
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
När de vet att personen kommer att vara frånvarande under en längre tid så kontaktar de arbetsgivaren om jag förståt det rätt och detta är en utredning som kommer att ta lång tid. Även, i och med att han var försvunnen i ett och ett halvt dygn och de letade efter honom i hans bostad, har de sannolikt även letat efter honom på jobbet då han hade kunnat hålla sig undan där.

Det sista man vill är väl att han ska ha anledning att driva ett ärende om felaktigt genomförd uppsägning? Hade en kollega som satt häktad för våldtäkt och vi kunde inte göra någonting förrän han var dömd. Man kunde inte förhandla fram en deal, och man kunde inte avskeda honom utan att behöva betala en jävla massa i skadestånd för den felaktiga uppsägningen och ännu värre skulle det bli om han dessutom inte blev dömd.
Citera
2026-08-14, 19:27
Medlem
apperceptions avatar
Citat:

Ja men oavsett detta så har arbetsgivaren fortfarande ett arbetsrättsligt och etiskt dilemma att förhålla sig till vad gäller uppsägning och borttagning av namn på hemsidan.

Vi kan nog räkna med att namnet försvinner så småningom, men om det handlar om dagar eller veckor eller månader återstår att se.

Vi alla kan önska att arbetsgivaren ändrar sin hemsida genom att lägga till ett foto på personen, en beskrivning av gärningen samt en kopia på häktningsbeslutet och sedan fördöma och smutskasta sin anställde – men det betyder inte att arbetsgivaren är fri att agera på det sättet.

Jag tror inte det dröjer särskilt länge innan namnet plockas bort – men hur långt är ett snöre och hur lång tid är ”inte särskilt länge”?
Citera
2026-08-14, 19:29
Medlem
Anillens avatar
För varje dag som går har TN färre och färre vänner kvar på Facebook. Föga förvånande.
Citera
2026-08-14, 19:32
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
De kanske har prioriterat andra utredningsåtgärder i nuläget.

Polisen kontaktar inte automatiskt alla arbetsgivare varje gång de misstänker en person för brott. Om brottet inte har någon koppling till anställningen/arbetsgivaren så finns det många andra utredningsåtgärder att prioritera.

Därmed inte sagt att just den här arbetsgivaren/chefen/kollegorna aldrig kommer att höras under mordutredningen.

Men faktum kvarstår oavsett:
Personen är i nuläget misstänkt och häktad – inte åtalad eller dömd.

De har såklart kollat med jobbet.
Citera
2026-08-14, 19:34
Medlem
Citat:
Ja men oavsett detta så har arbetsgivaren fortfarande ett arbetsrättsligt och etiskt dilemma att förhålla sig till vad gäller uppsägning och borttagning av namn på hemsidan.

Vi kan nog räkna med att namnet försvinner så småningom, men om det handlar om dagar eller veckor eller månader återstår att se.

Vi alla kan önska att arbetsgivaren ändrar sin hemsida genom att lägga till ett foto på personen, en beskrivning av gärningen samt en kopia på häktningsbeslutet och sedan fördöma och smutskasta sin anställde – men det betyder inte att arbetsgivaren är fri att agera på det sättet.

Jag tror inte det dröjer särskilt länge innan namnet plockas bort – men hur långt är ett snöre och hur lång tid är ”inte särskilt länge”?

Jag tycker absolut inte att de ska lägga ut en bild och smutskasta honom.. Jag tycker bara att det är ett tyst, och så vitt jag vet helt lagligt, och viktigt ställningstagande att ta bort honom som chefstekniker på hemsidan. Jag vet att de inte kan avskeda honom än, men jag är förvånad att han står kvar där med den titeln. Jag vet så klart inte vad deras anledning är.
Citera
2026-08-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Det sista man vill är väl att han ska ha anledning att driva ett ärende om felaktigt genomförd uppsägning? Hade en kollega som satt häktad för våldtäkt och vi kunde inte göra någonting förrän han var dömd. Man kunde inte förhandla fram en deal, och man kunde inte avskeda honom utan att behöva betala en jävla massa i skadestånd för den felaktiga uppsägningen och ännu värre skulle det bli om han dessutom inte blev dömd.

Aboslut. Jag pratade bara om att jag tycker att de bör ta bort honom från företagets hemsida, jag förstår att han inte kan avskedas än.
Citera
2026-08-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Misshandlades hon innan själva mordögonblicket?

Det tror jag inte någon kan svara på ännu
Men om det pågått eskalerande i flera dagar o han har tagit hennes mobil osv så borde hon väl sökt skydd hos första bästa granne om möjligt
Därför tror jag inte det pågått i flera dagar utan eskalerat senaste dygnet
Citera
2026-08-14, 19:43
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Aboslut. Jag pratade bara om att jag tycker att de bör ta bort honom från företagets hemsida, jag förstår att han inte kan avskedas än.

Förstod det, svarade på första bästa inlägg efter att ha läst ett par om att han borde fått sparken för en vecka sen. Förstår att det måste blivit förvirrande, skyller på fredagsdrinken...
Citera
2026-08-14, 19:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men kan inte det här fallet istället handla om dråp eller grovt vållande till annans död? Om de hamnade i gräl med påföljande våldsamheter så måste väl inte det nödvändigtvis handla om mord?

Svårt att veta i nuläget, men jag ser inget förnekande om mord i det lilla vi fått se ur de första förhören? Obdktionsresutatet och dödsorsaken är ännu inte klar, men om det är flertalet knivhugg med vass föremål?

Citat:
Det där låter bra på pappret men verkligheten ser ofta annorlunda ut.

Ja, uppenbarligen har problemet inte lösts konstruktivt. Och det är ju det jag menar, att om någon tar livet av någon annan genom mord eller med annan handling med våld, då är det ändå hos gm man får titta på hur personen har agerat.

Vi vill gärna ha förklaringar på motivet, men sådana svar får man inte alltid. Gm kan ha sina egna märkliga motiv, som för oss kan verka bagatellartade eller helt galna. Lättkränkthet, eller hämndbegär för någon upplevd orättvisa.

Även om vi förstår att någon har blivit provocerad eller på riktigt blivit dåligt behandlad, är väl inte våld, eller döden lösningen?

Den enda gången man kan förstå att någon gör allvarligt våld på någon är väl i självförsvar eller försvar av annans liv?

Citat:
Nu verkar du utesluta ett plötsligt svartsjukebråk/partnerbråk med oavsiktlig dödlig utgång för den ena parten.

Vi vet ju inte ens varför händelsen (det misstänkta mordet) ägde rum?

Varför skulle jag "utesluta ett plötsligt svartsjukebråk? Jag vet inte varför de bråkade, mer än att mgm har själv sagt att det handlade om att det blivit alltfler konflikter den senaste tiden, och att kvällen i fråga handlade det om om mgm skulle åka till fastalndet.

Varför skulle det vara just svartsjuka av alla möjliga konflikter? I första hand skulle jag då tänka att mgm skulle kunna vara svartsjuk isf, eftersom det han som har bragt henne av livet.

Citat:
Män bemöts ofta med betydligt mer skepsis från samhällets sida än kvinnor. Speciellt i situationer som handlar om partnerbråk eller vårdnadstvister.

Citat:
Men nu vet inte vi om MGM kan ha blivit utsatt för provokation som kan vara en förmildrande omständighet om ett brott har orsakats av någon annan persons beteende och handlingar.
o

Vilken provokation skulle det vara tänker du, som skulle kunna vara en förmildrande omständighet? Då krävs det väldigt allvarliga "omständigheter".

Minns du fallet i Stora Mossen, där en man dödade sin hustru? Hennes personlighet skulle jag själv anse vara väldigt provocerande, men istället för att begära skilsmässa, lämna henne, slutade det med mord. Inte ansåg väl rätten att hennes beteende var en förmildrande omständighet? Tror inte det.

Man har val att göra. Andra val än mord.

Citat:
Förhoppningsvis kommer MGM att kunna berätta vad som hände så att vi får veta.

Inte så vanligt att gm berättar hela sanningen, men vi får hoppas att utredningen ger svar på vad som hände. Kanske det kan innehålla svar på motivbilden också, även om detta inte är nödvändigt för ett åtal eller en dom.

Citat:
MGM har uppvisat skador vid gripandet som i teorin kan ha orsakats av en situation där han tvingades till självförsvar.

Du måste hålla med om att det finns många frågetecken kring händelsen på ön.

Då skulle väl misstänkt redan nämnt självförsvar? Tror inte på det. Men visst finns det frågetecken.
Citera
2026-08-14, 19:53
Medlem
apperceptions avatar
Citat:

Ser du inte att det är lätt att ha den åsikten för oss på Flashback, men att det kan vara mer komplicerat för en arbetsgivare?

Att ta bort namnet innan personen är dömd, kan uppfattas som ett ställningstagande i skuldfrågan. Alla vill/kan inte göra det innan personen är åtalad och dömd.

Jag har också personliga åsikter om hur gärningsmannen förtjänar att bli behandlad, men faktum kvarstår:

Arbetsgivaren har ett annat ansvar för sina anställda.

Om du funderar på scenariot att du själv blir misstänkt för ett grovt sexualbrott och din arbetsgivare direkt tar bort ditt namn från företagets hemsida. Sedan blir du friad i domstol. Ska du aldrig mer få ha ditt namn på företagets hemsida då? Eller ska arbetsgivaren skriva dit namnet igen helt okommenterat – när andra redan sett ställningstagandet?

Jag ser ingen poäng med att fortsätta diskutera detta. Jag gör skillnad mellan mina personliga åsikter och arbetsgivares arbetsrättsliga begränsningar och dilemman.
Citera
2026-08-14, 19:56
Medlem
Ninenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Misshandlades hon innan själva mordögonblicket?

Trubbigt våld och stickskador har jag förstått det som. Tolkade det som att det var utdraget. Men det vet man ju förstås inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in