2026-08-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Finns ett begrepp 'malignant narcissist' och en del texter på svenska där det då kallas 'maligna narcissister' och liknande. Vet inte hur etablerat begreppet i Sverige.
Aha, visste jag inte
Citera
2026-08-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
https://www.youtube.com/watch?v=icUOim1uhqk
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Nu är videon borttagen från youtube
Tänkte att den nog ryker därifrån. Hann inte ladda ner en backup.
Videon är gjord 'privat'.
Jag hann inte se den.
Citera
2026-08-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad var det för video?

Det var en video där TN presenterade sitt jobb på Magasin 3
Citera
2026-08-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Finns ett begrepp 'malignant narcissist' och en del texter på svenska där det då kallas 'maligna narcissister' och liknande. Vet inte hur etablerat begreppet i Sverige.

Tror inte det finns ett svenskt begrepp för det. Det är väl en narcissist som även är sadistiskt lagd och paranoid typ. Vet inte om GM är sadistisk, trots det grova våldet i det här fallet, men paranoid kan han nog vara.
Citera
2026-08-14, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FerrisBeuller
Kan inte släppa tanken på varför hennes son inte kunde nå henne dagen/kvällen innan. Att han reagerade med att bli orolig för att det var olikt henne visar väl på att det var fog för det.
TN pratade om ord som sägs som man inte kan ta tillbaka vilket jag gissar är en underdrift. Har har väl betett sig både hotfullt och kränkande liksom han gjort med X. Hans modus operandus.

De var ute där i två veckor. Vet vi om det var planerat att vara två veckor eller kan det varit så att han dröjde sig kvar. Att hon inte blev av med honom. Att det eskalerade ju närmare dagen för sonens besök kom. Att hans förtäckta hot och psykiska misshandel och elakheter eskalerade varvat med ursäkter?

Varför svarade hon inte? Hade han tagit telefonen? Kastat bort den? Förstört den? Vågade hon inte svara? Det måste ju finnas en anledning och det bör ju vara en av ovan. Oavsett borde hon varit högst alarmerad vid denna tidspunkt. Hon skrev aldrig ens ett sms till sonen under kväll, natt och morgon. Hade hon ens möjligheten?

Sen gick de och badade vid midnatt och 10-11 timmar senare hade han ihjäl henne. Så någon form av eskalering under det sista dygnet?
Kan badet vara ett sätt för henne att de-eskalera? Invagga honom i känslan att allt var som det skulle? Eller tvingade han henne dit med under psykisk påverkan? Hur var natten? Sov hon ens. Eller satt han där på en stol och ville framtvinga någon form av eftergift?

”Jag borde väl åkt hem” eller liknande sa han i förhör.
I stället tvingade han sig kvar. I detta läge hade hon väl inga tankar på att fortsätta relationen med honom.

Jag spekulerar, jag vet, men detta är så fruktansvärt. Kan inte släppa tanken på hennes sista dygn i livet. Vila i frid.
Han lär ju definitivt ha tagit hennes telefon, ganska uppenbart, höll väl henne i ett järngrepp därinne o hotade, misshandlade o spårade ur psykiskt, usch alltså
Citera
2026-08-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Tror inte det finns ett svenskt begrepp för det. Det är väl en narcissist som även är sadistiskt lagd och paranoid typ. Vet inte om GM är sadistisk, trots det grova våldet i det här fallet, men paranoid kan han nog vara.

Källa: HelpGuide.org https://share.google/OOVtZ2W8cms4q1bNK

Tycker det låter som att begreppet passar väl in på honom🙄
Citera
2026-08-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Han säger i förhör att han tänker på kvinnan och ”hennes liv som jag tog bort”, men har i övrigt varken uttryckligen erkänt eller förnekat mordet

De flesta av oss här, kan räkna ut med arslet vad han menar... men inte du?

Förklara GÄRNA hur DU tolkar uttrycket: ”hennes liv som jag tog bort” om det inte handlar om att döda en annan människa?

För övrigt spelar det ingen som helst roll om kvinnan provocerat, varit dryg, elak etc mot mannen (vilket brukar vara din ståndpunkt - som du har kommenterat i liknande trådar, där mannen mördat kvinnan). Du påstår (i mina ögon) att om HON inte betett sig på ett visst sätt, så hade hon aldrig blivit mördad.

Vad jag i alla dessa år har förstått av dina inlägg är:
Kvinnor får aldrig ha egna åsikter, inte säga ifrån när saker känns fel, argumentera, ifrågasätta osv osv, för att om hon gör det, så är det hennes EGET fel att någon dödar henne?!
Citera
2026-08-14, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essem
De flesta av oss här, kan räkna ut med arslet vad han menar... men inte du?

Förklara GÄRNA hur DU tolkar uttrycket: ”hennes liv som jag tog bort” om det inte handlar om att döda en annan människa?

För övrigt spelar det ingen som helst roll om kvinnan provocerat, varit dryg, elak etc mot mannen (vilket brukar vara din ståndpunkt - som du har kommenterat i liknande trådar, där mannen mördat kvinnan). Du påstår (i mina ögon) att om HON inte betett sig på ett visst sätt, så hade hon aldrig blivit mördad.

Vad jag i alla dessa år har förstått av dina inlägg är:
Kvinnor får aldrig ha egna åsikter, inte säga ifrån när saker känns fel, argumentera, ifrågasätta osv osv, för att om hon gör det, så är det hennes EGET fel att någon dödar henne?!

Jag gissar på att det inte är ett morderkännande för att det enda han säger är att han har "tagit bort" hennes liv. Han har inte sagt om han mördat henne, om det var en olycka, om det var i självförsvar etc. Nu vet vi väl alla att det var ett regelrätt mord, men jag tror inte att hans luddiga uttalande säger specifikt det.
Citera
2026-08-14, 18:45
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Jag håller med om att de rimligtvis inte kan avskeda honom på studs, men de borde väl kunna ta bort honom från sin hemsida åtminstone? Det är väl högst frivilligt vilka utav personalen som har sina kontaktuppgifter där.

Alla läser inte Flashback.
MGM är inte namngiven i medierna och arbetsgivaren skulle lika gärna kunna tro att personen har sin planerade semester.

MGM är i nuläget endast misstänkt för ett brott. Finns ingenting som säger att arbetsgivaren är meddelad eller kallad till förhör i dagsläget.

Det är alltså inte ett dugg konstigt att namnet står kvar på hemsidan. En seriös arbetsgivare tar inte bort ett namn eller sparkar en medarbetare på dessa lösa grunder.

Att de flesta i tråden är överinformerade och betraktar MGM som skyldig är liksom inte något som arbetsgivaren kan agera på i nuläget.

Tänk på att det är en liten arbetsplats mitt i semestertider. Kanske är alla mitt uppe i sina semestrar och vet inte hälften av vad Flashback vet.

Rykten kan såklart ha nått arbetsgivaren, som i så fall har fullt upp med strategier för skademinimering. Arbetsgivaren behöver ta detta via sin jurist etc. och sånt tar längre tid än det gör för random flashbackare att skriva ”skyldig” här.

Givetvis innebär detta en knivig situation för arbetsgivaren, men det finns fortfarande arbetsrättsliga och etiska regler att följa.

MGM har varken erkänt mord eller åtalats än. Rent hypotetiskt finns det alltså ingen grund för avsked och då vore det även konstigt att genast ta bort namnet från hemsidan. Personen är ju de facto anställd tills han blivit avskedad eller sagt upp sig.

Gäller som sagt att skilja mellan personliga känslor och juridiken här.
Citera
2026-08-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Alla läser inte Flashback.
MGM är inte namngiven i medierna och arbetsgivaren skulle lika gärna kunna tro att personen har sin planerade semester.

MGM är i nuläget endast misstänkt för ett brott. Finns ingenting som säger att arbetsgivaren är meddelad eller kallad till förhör i dagsläget.

Det är alltså inte ett dugg konstigt att namnet står kvar på hemsidan. En seriös arbetsgivare tar inte bort ett namn eller sparkar en medarbetare på dessa lösa grunder.

Att de flesta i tråden är överinformerade och betraktar MGM som skyldig är liksom inte något som arbetsgivaren kan agera på i nuläget.

Tänk på att det är en liten arbetsplats mitt i semestertider. Kanske är alla mitt uppe i sina semestrar och vet inte hälften av vad Flashback vet.

Rykten kan såklart ha nått arbetsgivaren, som i så fall har fullt upp med strategier för skademinimering. Arbetsgivaren behöver ta detta via sin jurist etc. och sånt tar längre tid än det gör för random flashbackare att skriva ”skyldig” här.

Givetvis innebär detta en knivig situation för arbetsgivaren, men det finns fortfarande arbetsrättsliga och etiska regler att följa.

MGM har varken erkänt mord eller åtalats än. Rent hypotetiskt finns det alltså ingen grund för avsked och då vore det även konstigt att genast ta bort namnet från hemsidan. Personen är ju de facto anställd tills han blivit avskedad eller sagt upp sig.

Gäller som sagt att skilja mellan personliga känslor och juridiken här.

Jag skulle vara högst förvånad om polisen inte har kontaktat hans arbetsgivare under mordutredningen.
Citera
2026-08-14, 19:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Verkligen stort ”red flag” att han ville gå så fort fram

Exakt vad jag tänkte när jag läste om det.

Att en vän berättar att det varit en intensiv relation och att de (?) pratat om att flytta ihop, fick mina tankar åt att gå till sk "love bombing" direkt.

Svårigheter med att låta andra komma nära, kan också vara en röd flagga. Det kan tyda på en rädsla för att bli "avslöjad", att inte hålla måttat; en bräcklig självkänsla. Det kan då gå hand i hand med en person som vill uppfattas på ett visst sätt, bygger fasad. Det kan t ex vara extra viktigt att bli duktig på något. Det kan vara viktigt att imponera på andra, mer än att bygga riktig ömsesidighet.

Nu drar jag förstås förhastade slutstser, dvs mina tankar går åt mgms håll och jag läser in lite för mycket. Det finns dock lite fler red flags, som var för sig inte beöver betyda särskilt mycket, men det blir alltså lite fler här.

Vi kan alla (iaf de flesta) bli blixtförälskade, för intensiva i en relation, vi vill alla vara duktiga, bli skickliga i våra yrken. Sedda, få status på det viset. Det enskilt behöver inte tyda på någon personlighetsstörning eller diagnos.

"Relationen med den mördade kvinnan beskrivs som intensiv.

– Vi noterade att det gick fort fram och fick höra att de redan hade diskuterat att flytta ihop, berättar en vän.
"

//

"[...] En vän beskriver honom som en person som gärna hade djupa samtal och pratade om sina känslor.

– Samtidigt, när man försökte komma nära honom så var det som att något tog emot och han drog sig undan.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Jag drar lite öronen åt mig även vad gäller mgms sätt att svara på förhören. Är det en manipulativ sida, en ovila att vilja se sin perfekta sida krackelera, eller är det andra faktorer som spelar in här? Är det en perfektionist som väger varje ord?

Vill han vinna tid, vara luddig för att kunna dra sig ur, vända på orden; nä så sa jag inte?

Bara luftar lite tankar. Mer kommer när man får läsa FUP. Vem är denna person, och vad ledde till katastrofen.

Måste vara fullständigt vidrigt för anhöriga att komma till detta ställe, kanske oroliga, men aldrig kunde de väl förseställa sig något som detta!

Tänke TN på detta någonsin? Att de som skulle hitta henne, det skulle vara hennes anhöriga? Själv flydda han...

Och tänker han i detta nu verkligen på dom som förutom ÅÅ själv, lider allra mest?

Jag ser bara luddiga ord, något som inte betyder så mycket mer än att han på något vis har med hennes död att göra. Hur kan han fortsätta att hålla tyst, att inte ge den förklaring som jag faktiskt tror att han visst vet hur han ska sätt ord på.

Ser inte ut som att han bryter ihop? Han pratar distanserat om något som har hänt, som att det inte berör honom riktigt. Vet inte om det går ihop där...
Citera
2026-08-14, 19:05
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Jag skulle vara högst förvånad om polisen inte har kontaktat hans arbetsgivare under mordutredningen.

De kanske har prioriterat andra utredningsåtgärder i nuläget.

Polisen kontaktar inte automatiskt alla arbetsgivare varje gång de misstänker en person för brott. Om brottet inte har någon koppling till anställningen/arbetsgivaren så finns det många andra utredningsåtgärder att prioritera.

Därmed inte sagt att just den här arbetsgivaren/chefen/kollegorna aldrig kommer att höras under mordutredningen.

Men faktum kvarstår oavsett:
Personen är i nuläget misstänkt och häktad – inte åtalad eller dömd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in