Citat:
Ursprungligen postat av
populopidus
Väldigt troligt en MENA-familj. Dom flesta från dessa regioner kan inte simma. Min brorsa räddade livet på en familj från Syrien, som vält med en båt dom olovligen lånat. Han såg när det hände, och ingen av dom kunde simma (eller hade flytväst).
Men det är bara min gissning.
Och du hade såklart rätt.
Det verkar ju också som att de inte fattar/vet att man kan drunkna, dö; berättelser om drunkning verkar inte finnas i deras kulturer.
Vi har ju alla blivit ipräntade hur farligt vatten kan vara.
Hur pappan plötsligt sprang, snabbare än någon kunnat tro, av bara misstanken att nån unge gått mot sjön.
När man rasande kallade tillbaka Storebror som simmade för att hämta Späckis åt förkrossade Lillebror ("Späckis" återuppstod senare efter sin utflykt till Finland).
Och har vi inga egna berättar vi om andras.
I somras var jag tillbaka på en kyrkogård där jag inte varit sen jag var barn. De vuxna hade visat på en grav där tre drunknade pojkar låg. En hade halkat i, ner i det kalla vattnet, de två andra hade försökt hjälpa. Den händelsen utspelade sig i början av förra seklet och jag har tänkt att även om det inte finns nån kvar i livet som ansvarar för den graven så bör ju kyrkan ha låtit graven vara kvar, av det den har att lära oss.
--Jo, pojkarna ligger i sänkan därborta, det var två bröder och en kusin, sa kvinnan som jag frågade.
--Det står med jämna mellanrum om dem i lokaltidningen och nu är det nog snart dags igen.