2026-08-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Fan vad du är smart Nåja, vi kan väl i alla fall enas om att badet ligger närmre Farsta än Hökarängen.
Det kan vi enas om.
När jag var ung så kallades det inte Hökarängsbadet. Då var det bara Drevviken.
Citera
2026-08-14, 06:53
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Jag har fått händelsen återberättad av en vän som befann sig på plats i tjänsten.

Det var en arabisk familj med en pappa och två barn. Barnen fick leka ute på en häll vid promenadstråk, där simkunnigt folk vanligtvis badar från. Båda barnen föll i vattnet/lekte på hällen och pappan hoppade efter dem. Ingen av de tre kunde simma. En svensk kvinna lyckades dra upp barnen ur vattnet, men pappan drunknande bakom dem.

Sorgligt med också totalt oansvarigt.

Tragiskt.
Det är ofta man läser om att någon vuxen eller tonårsgrabb hoppat eller ramlat från någon spång eller brygga och drunknat på grund av bristande simkunnighet. Ofta födda utomlands.
Måste kanske inpräntas tydligare i folk att man inte har på bryggor och spångar vid djupt vatten att göra om man inte är simkunnig eller bär flytväst.

Egentligen inte i bassängbad eller friluftsbad nära djupare vatten heller, framför allt inte med små eller mellanstora barn som badar.
Skyltar på flera språk? Del av SFI?

Sverige är det land i världen med flest öar, över 260 000 st. Det ger tillsammans med alla sjöar enormt långa strandområden som är närmast världsunikt.
Kanske borde därför simkunnighet eller simskola vara ett framtida integrationskrav när man har flyttar hit? Som svenska språktester, inga fängelsedomar, förmåga att försörja sig och krav på samhällskunskap vid ansökan om medborgarskap. Med undantag naturligtvis för handikappade och mycket gamla.
Citera
2026-08-14, 09:47
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitetEgo
I Sverige lär man sig att simma med kläder på. Att ta av sig kläderna innan man ska hoppa i och rädda någon är helt orimligt. Då hinner ju den i vattnet drunkna innan kläderna är av.
Du sliter av dig kläderna på någon sekund. Dock gör inte sommar kläder så stor skillnad om du inte ska simma långt.. På vintern är det dock en fördel med kläder då vattnet under kläderna värms upp av kroppen.
Citera
2026-08-14, 09:52
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
”Vi har gjort en rejäl säkerhetsgenomgång, för att se om det behövdes några åtgärder. Det finns två öppningar i staketet med djupt vatten nedanför, som man ÖVERVÄGER att åtgärda, säger Peter Karlsson.”
ÖVERVÄGER ? really??
Det borde finnas stegar där också.

Exakt! Allt farligt måste bort.
Om folk badar där är det en risk. Ännu värre om barn kan nå vattenbrynet för lek. Barn SKA inte kunna nå vattenbryn i Sverige.
De badsugna får leta sig till badet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Jag har fått händelsen återberättad av en vän som befann sig på plats i tjänsten.

Det var en arabisk familj med en pappa och två barn. Barnen fick leka ute på en häll vid promenadstråk, där simkunnigt folk vanligtvis badar från. Båda barnen föll i vattnet/lekte på hällen och pappan hoppade efter dem. Ingen av de tre kunde simma. En svensk kvinna lyckades dra upp barnen ur vattnet, men pappan drunknande bakom dem.

Sorgligt med också totalt oansvarigt.
Tack, det förklarar allt.
Men folk i tråden föredrar att spekulera vidare som vanligt.
Och diskutera geografi. Favoriten på FB.

Nu när simokunnigheten breder ut sig i Sverige måste fler vattenbryn stänglas in.
Bryggor är ett otyg. Hur kan man lösa faran där?
Senast redigerad av gofigur 2026-08-14 kl. 10:05.
Citera
2026-08-14, 11:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hackslash
Alltså det ingår i skolans läroplan,!så att man redan ska kunna det vid 6 och inte går i skolan annat än möjligen förskoleklass, stämmer ju inte. Att man I REGEL kan det vid 8-10 års ålder tror jag dock. Och oerhört få vuxna är ju ej simkunniga numera. Av infödda svenskar då.

Kontroll av simförmåga görs först när barnen börjar 4e klass dvs när de fyller 10 år. De flesta har avklarat simskola vid 9 års ålder och klarar då simma 200 meter i sötvatten.

De barn som inte klarar 4ans simprov får alltså gå på simskola i skolans regi. De flesta invandrarbarn går denna då det inte är så vanligt att de går simskola innan dess.
Citera
2026-08-14, 12:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alicia66
Du sliter av dig kläderna på någon sekund. Dock gör inte sommar kläder så stor skillnad om du inte ska simma långt.. På vintern är det dock en fördel med kläder då vattnet under kläderna värms upp av kroppen.

Sommarkläder är inget problem att simma i. Problemet är att om man behöver dyka så kan kläderna göra att det blir svårare att nå djupet. I de flesta fall av sådana här drunkningsolyckor så sker det på badplatser där djupet är mellan 2 och 3 meter.

I detta fall fanns det inga andra badare i närheten som tränat livräddning med dykning och därför tog det för lång tid innan han hittades. Då sikten är ganska dålig i vattnet så måste man dyka ganska mycket för att hitta någon som sjunkit till botten.
Citera
2026-08-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Kontroll av simförmåga görs först när barnen börjar 4e klass dvs när de fyller 10 år. De flesta har avklarat simskola vid 9 års ålder och klarar då simma 200 meter i sötvatten.

De barn som inte klarar 4ans simprov får alltså gå på simskola i skolans regi. De flesta invandrarbarn går denna då det inte är så vanligt att de går simskola innan dess.

Årskurs 2 kontrollerade de simkunnighet förr iaf.
Citera
2026-08-14, 15:11
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Sommarkläder är inget problem att simma i. Problemet är att om man behöver dyka så kan kläderna göra att det blir svårare att nå djupet. I de flesta fall av sådana här drunkningsolyckor så sker det på badplatser där djupet är mellan 2 och 3 meter.

I detta fall fanns det inga andra badare i närheten som tränat livräddning med dykning och därför tog det för lång tid innan han hittades. Då sikten är ganska dålig i vattnet så måste man dyka ganska mycket för att hitta någon som sjunkit till botten.
Nej det är inget problem att dyka med sommar kläder. Det var ju pappan som drunknade som hoppa i direkt så fort sjunker man inte 3 meter. Så kläderna har noll betydelse.
Citera
2026-08-14, 15:47
Medlem
Citat:

Du överdriver kraftigt. Vid kontroll av barns simkunnighet i min kommun - som är relativt välmående och heller inte särskilt invandrartät - kunde under 60 procent av utgående treorna klara simborgarmärket dvs 150 bröst och 50 rygg, i pool. Att det främst är invandrare som inte kan simma, säger jag däremot inget om. Det säger ju simlärare själva i flera nyhetsinslag jag läst.
Citera
2026-08-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Väldigt troligt en MENA-familj. Dom flesta från dessa regioner kan inte simma. Min brorsa räddade livet på en familj från Syrien, som vält med en båt dom olovligen lånat. Han såg när det hände, och ingen av dom kunde simma (eller hade flytväst).

Men det är bara min gissning.
Och du hade såklart rätt.
Det verkar ju också som att de inte fattar/vet att man kan drunkna, dö; berättelser om drunkning verkar inte finnas i deras kulturer.

Vi har ju alla blivit ipräntade hur farligt vatten kan vara.
Hur pappan plötsligt sprang, snabbare än någon kunnat tro, av bara misstanken att nån unge gått mot sjön.
När man rasande kallade tillbaka Storebror som simmade för att hämta Späckis åt förkrossade Lillebror ("Späckis" återuppstod senare efter sin utflykt till Finland).

Och har vi inga egna berättar vi om andras.
I somras var jag tillbaka på en kyrkogård där jag inte varit sen jag var barn. De vuxna hade visat på en grav där tre drunknade pojkar låg. En hade halkat i, ner i det kalla vattnet, de två andra hade försökt hjälpa. Den händelsen utspelade sig i början av förra seklet och jag har tänkt att även om det inte finns nån kvar i livet som ansvarar för den graven så bör ju kyrkan ha låtit graven vara kvar, av det den har att lära oss.
--Jo, pojkarna ligger i sänkan därborta, det var två bröder och en kusin, sa kvinnan som jag frågade.
--Det står med jämna mellanrum om dem i lokaltidningen och nu är det nog snart dags igen.
Citera
2026-08-14, 16:59
Medlem
Varför tar man sina barn som inte kan simma till ett bad och dessutom inte kan simma själv?!

Gissar somalier.
Citera
2026-08-14, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApotekarFia
Så en vuxen man som inte kan simma kastar sig ändå i för att rädda sitt barn. Det är hjältemod ändå. Äkta kärlek. Så sorgligt.

Jag tycker tvärtom. Att det är otroligt dumdristigt att ta med icke simkunniga barn till bad, hav och sjöar m.m när man som vuxen inte ens kan simma själv.

Ren idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in