Citat:
Ursprungligen postat av
MrFishboy
Det är en rimlig slutsats, genom åren har jag stött på mängder av människor som påstått sig ha ideal som de tydligen inte haft, deras drivkraft har uppenbarligen varit något annat än övertygelsen.
I ärlighetens namn, så bör man - även i feminismens högborg Sverige - kunna konstatera att unga kvinnor sällan visar intresse för några djupare ideologiska resonemang?
Samtalsämnena hos grupper av kvinnor, respektive män, skiljer sig åt, som bekant ganska markant.
Kvinnor - särskilt unga - anpassar sig snabbt till olika ståndpunkter och åsikter, utan att bekymra sig om principer, logiken i resonemang gällande dessa, etc.
Bara för en vecka sedan, så sade en kvinnlig bekant - i 70-års åldern - till mig att hon bestämt sig för att byta ståndpunkt i en viss politisk fråga.
Hon frågade mig om jag kunde ge henne några bra argument, som stödjer denna ståndpunkt…
Jag tycker denna händelse framhäver den stora skillnaden mellan kvinnor och män.
Hur kvinnor är konformistiska och premierar konsensus över sanningen.
Män
når en ståndpunkt, efter att ha lagt mycket tid och energi på att analysera, resonera; och diskutera.
Medan kvinnor
anammar en ståndpunkt, om den visar sig vara populär i gruppen.
Det är just denna egenskap som gör kvinnor till ”verktyg”, för hänsynslösa - men begåvade - ledare.
Sammanfattningsvis så är jag tveksam till om att just Sanna (bara namnet signalerar ju inte något större intellekt) utgör ett undantag från från denna konformistiska egenskap…