2026-07-10, 21:37
Medlem
Solceller till sommarhuset!
Solceller fungerar extremt bra på sommaren.
Citera
2026-07-14, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
4 månader....

Har lägre elräkning nu November till Februari (FYRA månader) också då jag har kvartpris och kan ladda batteriet när elen är billigare.

På vintern är elen oftast billigare på natten än den är på dagen.

Som jag sa innan - runt 14% avkastning vilket betyder att hela anläggningen är avbetalad efter drygt 7 år.

Jag ser ju direkt vad jag betalar i snitt för elen månad för månad och kan jämföra med vad det rörliga priset blir och hamnar runt 15-20 öre lägre per/kWh.

Sen är det ju inte 0 produktion November till Februari heller och varje producerad kWh sparar man på då man slipper köpa.

I vinter producerande jag tex:

November 2025 - 140 kWh
December 2025 - 85 kWh
Januari 2026 - 50 kWh
Februari 2026 - 240 kWh

Tror du är lite väl optimistisk 😇
Citera
2026-07-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Tror du är lite väl optimistisk 😇

Ja - vad vet jag?

Det är ju trots allt jag som skaffat solcellerna och för in data i ett excel-ark där jag ser exakt vad jag betalar, vad jag betalade och vad jag skulle ha betalat utan solceller osv.

Men du vet kanske bättre? Du kanske har läst om solceller på Facebook?
Citera
2026-07-15, 18:10
Bannlyst
Synd bara att det svenska vädret är tillbaka på lördag.
Citera
2026-07-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Men du vet kanske bättre? Du kanske har läst om solceller på Facebook?
Låter väl mer som han läst på Flashback.
Citera
2026-08-14, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Synd bara att det svenska vädret är tillbaka på lördag.

Ja - det regnade ett par dagar i Juli men det påverkar knappt.

Solcellerna producerade 1150 kWh i Juli och jag sålde 763 kWh och fick 72 öre/kWh.

Jag köpte 29 kWh så totalt med nätavgifter, överföring, energiskatt, pris på el så hamnade räkningen på MINUS 215 kr.
Citera
2026-08-14, 10:40
Medlem
https://ember-energy.org/data/electricity-data-explorer/?entity=Denmark
Här kan man se att i Danmark på deras lilla yta producerades 4.61 TWh solel under 2025.

https://ember-energy.org/data/electricity-data-explorer/?entity=Sweden
Sverige ligger på 4.43 TWh.

https://ember-energy.org/data/electricity-data-explorer/?entity=Germany
Tyskland på 89.6 TWh.

Tyskland är ungefär lika stort som Sverige. Man har aningen bättre förutsättningar för solel. Men det är faktiskt inte så mycket bättre. Sverige skulle nog utan större bekymmer kunna öka från 4.43 TWh till 60 TWh.
Dvs 6 ggr mer än kärnkraften.

Med tiden kommer vi dit. Av det mycket enkla skälet att solel är nu det billigaste sättet att producera el. Det är i paritet med vindkraft. Och kostnadsreduktionen som rullar på är nu större för solel än för vindel.

Det är vad jag kan komma på ingen annan elproduktion som har någon kostnadsreduktion för närvarande. Snarare kostnadsökning.
Citera
2026-08-14, 10:52
Medlem
Epimaness avatar
Men hur skall elnätet hantera en massa solel?

Solen kan snabbt och oförutsett gå i moln lokalt. Så solceller har en viss problematik för stabiliteten i elnätet. Annan solteknik som inte har den extrema volatiliteten är inte lönsam.
Citera
2026-08-14, 12:53
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes

Solen kan snabbt och oförutsett gå i moln lokalt. Så solceller har en viss problematik för stabiliteten i elnätet. Annan solteknik som inte har den extrema volatiliteten är inte lönsam.
Lagring i batteri. Antingen hemma i villan eller centralt. Går solen i tjockt moln och inte klarar huset träder mitt batteri in. Sedan laddas det när den tittar fram igen.

Är det växlande molnighet kan det vara volatilt vid en anläggning men är sällan i synk med andra i närheten så produktionen jämnar ut sig.

I juli köpte jag 32 kWh totalt under första veckan innan växelriktaren fick en programvaruuppdatering. Resten av juli köpte jag någon enstaka kWh. Produktionen landade på 1362 kWh varav jag sålde 826 kWh för 48 öre/kWh. Anläggningen vars första delar installerades februari 2022 är avskriven till 81% idag.
Citera
2026-08-14, 13:14
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Lagring i batteri. Antingen hemma i villan eller centralt. Går solen i tjockt moln och inte klarar huset träder mitt batteri in. Sedan laddas det när den tittar fram igen.

Är det växlande molnighet kan det vara volatilt vid en anläggning men är sällan i synk med andra i närheten så produktionen jämnar ut sig.

Min kommentar handlar om ekbo251 och påståendet "Sverige skulle nog utan större bekymmer kunna öka från 4.43 TWh till 60 TWh." Batterilagring dimensionerat för 60 TWh solel är en himla skillnad än batterilagring för 4.43 TWh; gäller den reaktiva effektbalanseringen likaså.
Citera
2026-08-14, 13:40
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Är det där problemet så allvarligt egentligen? Det finns väl ganska många sätt att stabilisera, eller? Stora svänghjul?
Citera
2026-08-14, 16:52
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Min kommentar handlar om ekbo251 och påståendet "Sverige skulle nog utan större bekymmer kunna öka från 4.43 TWh till 60 TWh." Batterilagring dimensionerat för 60 TWh solel är en himla skillnad än batterilagring för 4.43 TWh; gäller den reaktiva effektbalanseringen likaså.
Visst är det så, det går åt en jädrans massa batterier men vitsen är att det är möjligt på ett rent tekniskt plan. Solpaneler med batteri på en villa kan skalas upp. Sedan om det är praktiskt möjligt är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in