2026-08-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2026debatt
Är detta spiken i kistan för den svenska modellen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/if-metall-avbryter-strejken-mot-tesla
Efter snart tre år av strejk avbryter IF Metall alla stridsåtgärder mot Teslas svenska bolag, uppger de i ett pressmeddelande.

Enligt fackförbundet avbryts strejken då Tesla köpt ut alla förbundets strejkande medlemmar på företaget. Enligt TT rör det sig om ett 80-tal personer.
Att utgången skulle bli såhär var väntat och självklart.
Citera
2026-08-13, 23:24
Medlem
Det måste suttit långt inne innan IF metall gav upp. Det måste kännas otroligt pinsamt för ett fackförbund som menade at de hade en krigskassa för att kunna strejka i 200 år om de behövde det (eller nåt i den stilen)

Nu fick de ge upp för att Tesla var smartare och mycket rikare även om de säkert hade mycket i strejkkassa så kan det inte trumfa Tesla. Tesla hade alltid vunnit. De gav sig på fel företag helt enkelt.

Har aldrig hört om en annan strejkt där facket fick ge upp så detta är nog riktigt stort och kan förstöra förtroendet för facken gissar jag.
Citera
2026-08-13, 23:26
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Är detta spiken i kistan för den svenska modellen?
Den svenska modellen är död sedan länge. Jag har jobbat på företag där jag och kollegorna haft bra försäkringar och pensionsavsättningar och fått löneförhöjningar i tusenlappar per år. Plötsligt tecknar företaget kollektivavtal, för att någon såzze till anställd velat ha det. Då är de bra försäkringarna och pensionsavsättningarna plötsligt borta och löneförhöjningarna räknas efter 2 % istället. Är det bra? Nej tack.
Citera
2026-08-13, 23:36
Medlem
Minimuchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det måste suttit långt inne innan IF metall gav upp. Det måste kännas otroligt pinsamt för ett fackförbund som menade at de hade en krigskassa för att kunna strejka i 200 år om de behövde det (eller nåt i den stilen)

Nu fick de ge upp för att Tesla var smartare och mycket rikare även om de säkert hade mycket i strejkkassa så kan det inte trumfa Tesla. Tesla hade alltid vunnit. De gav sig på fel företag helt enkelt.

Har aldrig hört om en annan strejkt där facket fick ge upp så detta är nog riktigt stort och kan förstöra förtroendet för facken gissar jag.

Men medlemmar blev ju utköpta. Finns inga anställda kvar som är med i facket. Strejkbrytare jobbar nu för Tesla.

Så ge upp vet jag inte om det är
Rätt ord^^
Citera
2026-08-13, 23:38
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorduriskOfficer
En rejäl smäll mot sosseriet. Underbart!

Det är dock ingen större vinst för företaget om nyanställda är med i facket, men de lär väl i fortsättningen fråga om det.

Sosseriet klarar sig nog.
Citera
2026-08-13, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De med lite egenvärde lär gå ur facket. Varför betala för tandlösa fackpampar?

Brännvin, middagar, konferenser. Och lite jagande efter kjoltyg Facket i ett nötskal.
.
Det är en korrekt, men inte komplett beskrivning. Du glömde bort att de fackliga representanterna under dagtid på konferensen skall sitta bakfulla och rösta ja till alla förslag från ledningen. De som gör det får följa med på nästa konferens med gratis mat, sprit, och korridorspring in på småtimmarna. Det har jag personligen fått bekräftat från fackligt aktiva, de tyckte att det var ett fantastiskt bra system. Jag trodde först att de skämtade, men de var fullt allvarliga. Vem tackar nej till det upplägget liksom?
Citera
2026-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Den svenska modellen är död sedan länge. Jag har jobbat på företag där jag och kollegorna haft bra försäkringar och pensionsavsättningar och fått löneförhöjningar i tusenlappar per år. Plötsligt tecknar företaget kollektivavtal, för att någon såzze till anställd velat ha det. Då är de bra försäkringarna och pensionsavsättningarna plötsligt borta och löneförhöjningarna räknas efter 2 % istället. Är det bra? Nej tack.

Ja det suger ju med kollektivavtal. Sämre villkor och dåliga löneökningar. Är det vad man strävar efter om man älskar facket?

Problemet med facket är att de förhandlar fram en årlig procent i löneökningar. Säg att det är 2,2%
Tanken är då att den som är medel ska få 2,2% vilket i realiteten gäller för 95% av alla anställda.
Jag har haft löneförhandlingar där jag pushat på hur bra jag prestarerat och tycker mig förtjäna säg 4%, men blir nedslagen varje gång. Det som händer då är ju att man börjar kolla efter ett nytt jobb eftersom man blir låst till fackets jävla 2,2% även om man presterar bra.

För dom finns bara 95% medel, 3% under medel och 2% som faktiskt kan få en bra löneökning.
Det är äkta sossetänkt att "alla är lika mycket värda" ungefär och även om du jobbar 8 timar per dag, men din kollega nisse som dricker kaffe och snackar med folk och bajsar 2 timmar av arbetsdagen, han får lika mycket för han är lika mycket värd.

Hatar det med sosseriet!
Citera
2026-08-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Det hela är väldigt enkelt, om man bara har ett minimum av allmänbildning.
I Sverige har vi kollektivavtal, som är del av något större, som går tillbaka till Saltsjöbadsavtalet. Ett avtal mellan Sveriges arbetsgivare och arbetare och som reglerar arbetsmarknaden, utan direkt politisk inblandning.

Ta seden dit du kommer herr Snusk! Fatta att detta inte är USA!!
I sak håller jag med dig.
Men nu finns det inga anställda som kräver kollektivavtal. Reglerna är klara. Om en anställd kräver detta ska facket jobba för det.
Citera
2026-08-13, 23:55
Medlem
Sababas avatar
Citat:
IF Metall är väl LOs starkaste/ rikaste fack? Eller är det bygg som är det? Pinsamt är bara förnamnet...

Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Förklaringen är någon annan. Det finns flera kända fall där facken lagt blockad, och härdat ut till kollektivavtal slutits, trots avsaknad av stöttande medlemmar. En bagarstuga i Haninge samt Salladsbaren i Gbg som exempel.

Kan det vara en sådan enkel förklaring att alla principer har en prislapp?
Senast redigerad av Sababa 2026-08-14 kl. 00:07.
Citera
2026-08-14, 00:14
Medlem
Knappast IF Metall som kapitulerar, det är ju alla strejkare som hellre tog en årslön än att fortsätta kämpa.
Citera
2026-08-14, 00:15
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Har följt detta en del och många strejkare har återgått frivilligt. Speciellt när de tvingades vara strejkvakter hela dagarna. De ville tydligen bara strejka om de fick sitta hemma och rulla skinn.
Sen har facket tydligen nolltaxerat dem vilket ledde till mycket stort missnöje.
Att tesla skulle löst ut 80 personer tror jag inte en sekund på.

Berätta mer om du vet något om hur nolltaxerandet påverkade individerna.SGI, pension?

Din förklaring är ganska enkel och därmed av erfarenhet mer trovärdig. Får de anställda tjänstepension eller kompenseras de bättre? Många frågor i den här konflikten.
Senast redigerad av Sababa 2026-08-14 kl. 00:18.
Citera
2026-08-14, 00:21
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Knappast IF Metall som kapitulerar, det är ju alla strejkare som hellre tog en årslön än att fortsätta kämpa.

Men om det stämmer vad en tidigare skribent hävdar så blev de strejkande nolltaxerade. Det är god natt för huslån och SGI och även pensionen. Jag kan inte hur strejkkassan fungerar men det blir ju extremt surt även om man sitter hemma naken med öl i handen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in