Citat:
Ursprungligen postat av
Jazker
Den svenska modellen är död sedan länge. Jag har jobbat på företag där jag och kollegorna haft bra försäkringar och pensionsavsättningar och fått löneförhöjningar i tusenlappar per år. Plötsligt tecknar företaget kollektivavtal, för att någon såzze till anställd velat ha det. Då är de bra försäkringarna och pensionsavsättningarna plötsligt borta och löneförhöjningarna räknas efter 2 % istället. Är det bra? Nej tack.
Ja det suger ju med kollektivavtal. Sämre villkor och dåliga löneökningar. Är det vad man strävar efter om man älskar facket?
Problemet med facket är att de förhandlar fram en årlig procent i löneökningar. Säg att det är 2,2%
Tanken är då att den som är medel ska få 2,2% vilket i realiteten gäller för 95% av alla anställda.
Jag har haft löneförhandlingar där jag pushat på hur bra jag prestarerat och tycker mig förtjäna säg 4%, men blir nedslagen varje gång. Det som händer då är ju att man börjar kolla efter ett nytt jobb eftersom man blir låst till fackets jävla 2,2% även om man presterar bra.
För dom finns bara 95% medel, 3% under medel och 2% som faktiskt kan få en bra löneökning.
Det är äkta sossetänkt att "alla är lika mycket värda" ungefär och även om du jobbar 8 timar per dag, men din kollega nisse som dricker kaffe och snackar med folk och bajsar 2 timmar av arbetsdagen, han får lika mycket för han är lika mycket värd.
Hatar det med sosseriet!