2026-08-13, 07:35
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä det stämmer inte

Ett original av en rätt ifrån nån uppfinnare sträcker sig kanske tom så långt bak som till vikingatiden
Det är för långt bak att räkna iom den anrättningen är i sin renaste enklaste form och hade väldigt få smaksättare kanske bara salt

Sen när nån kock i modernare tid, uppfinner rätter som till vår husmanskost i klassisk traditionell husmanskost eller moderna 90 talshusmanskosten. Är det säkert ochså tagit lite influenser eller mer ifrån andra kulturer ochså, men det diskvalificerar inte att du gör ett original utifrån din egna matkultursnationalitet och att du inte tillagar samma rätt som du fick kulturinfluenser ifrån

Husmanskosten har flera upphovsmän, kockar ifrån Sverige och är dessutom erkänd som vår kulturella traditionella mat. Den har precis som alla andra kulturer börjat ifrån ett ursprung (med ev influenser från andra kulturer ev och råvaror) och sen förändras med tiden i Sverige

Så ett original förändras ochså fast det kan låta konstigt. Orginalet uppdateras helt enkelt till det nya som gäller fast du kan backa som du vill till det gamla. Du kan landa i 1600 talet att hitta en svensk husmansrätt, men den var nog inte så smaksatt och lika god som den blev mycket senare och sen blev uppdaterad till det nya originalet på 1950-1960 talet eftersom vi helt enkelt fick in mer kryddor och smaksättare i landet då och odlade betydligt mer olika grönsaker som smaksättare
mm etc osv.

Så poängen är att originalet uppdaterades sen 1600 talet och sen har du versionerna, enkelt

Sen är det ju så att ska du äta svenska uppfunna köttbulle rätten med gräddsås och potatismos och lingonsylt och pressgurka

Där har du egentligen inte mycket spelrum av versionerna till originalet, visst du kan ändra ifrån kalvfond till oxfond, du kan ev ha lite lite annan kryddning i köttbulllen. Du kan göra gräddsåsen med kantareller i och precis där är du diskvalificerad till svenska- klassiska- kulturella- husmanskost- köttbullerätten.

Du kanske ändå har gjort en svensk version av köttbullar med kantarellsås men det är inte originalet av den klassiska. Visst blir det enkelt att förstå nu ?
Jag tror du menar arketypisk eller default eller vanligast eller standard eller något sådant ord. För köttbullar, korv och sånt finns helt enkelt inga orginal. Om de någonsin fanns är de och deras upphovsmän förlorade i tidens dimmor. Samma med Carbonara.
Citat:
Här har du uppfinnaren av vår köttbullerätt alltså "den svenska köttbullerätten" som andra kulturer och länder kallar det nr de vill göra anrättningen och kanske vi ochså. Fast vi svenskar har flera varianter men inte av Tore Wretmans husmanskost (vår husmanskost) utan kanske svenska köttbullar del 1,2,3,4,5....100 olika versioner men inte härmat av originalet "svenska köttbullar"

Tore Wretman =
Tore Wretmans köttbullar är just Tore Wretmans köttbullar. Det är inget original eller på något sätt det rätta sättet eller vad alla måste utgå ifrån. För Carbonara kan man analogt säga att det finns Italienska Matakademins Carbonara. Men det är bara just vad några figurer där tycker är den bästa versionen av Carbonara och inget som förminskar andra versioner eller något man behöver bry sig om.

Varför italienare verkar så pigga på att hitta på äkta och rätta versioner och sen fjanta sig med att tillrättavisa andra vet jag inte. Om någon svensk påstod att det bara fanns en version av köttbullar och började mästra andra påstå att de gjorde fel om de inte gjorde just den versionen skulle de ju bli utskrattade. Men i Italien kan man tydligen bete sig så och dessutom få en massa folk runt om i världen att stämma in i kören.
Citera
2026-08-13, 15:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag tror du menar arketypisk eller default eller vanligast eller standard eller något sådant ord. För köttbullar, korv och sånt finns helt enkelt inga orginal. Om de någonsin fanns är de och deras upphovsmän förlorade i tidens dimmor. Samma med Carbonara.

Tore Wretmans köttbullar är just Tore Wretmans köttbullar. Det är inget original eller på något sätt det rätta sättet eller vad alla måste utgå ifrån. För Carbonara kan man analogt säga att det finns Italienska Matakademins Carbonara. Men det är bara just vad några figurer där tycker är den bästa versionen av Carbonara och inget som förminskar andra versioner eller något man behöver bry sig om.

Varför italienare verkar så pigga på att hitta på äkta och rätta versioner och sen fjanta sig med att tillrättavisa andra vet jag inte. Om någon svensk påstod att det bara fanns en version av köttbullar och började mästra andra påstå att de gjorde fel om de inte gjorde just den versionen skulle de ju bli utskrattade. Men i Italien kan man tydligen bete sig så och dessutom få en massa folk runt om i världen att stämma in i kören.
Inte jag heller, eller vad det går ut på.
Vi pratade lite om det innan hur de är.
Som en sade till annan som lagade samma rätt, men den enda hade en hel vitlöksklyfta som sen togs ur, den andra hade hackad vitlök som fick vara kvar.
Och bägge rätterna var oätbara enligt de själva, och hur in i helvete kommer de fram till något så sjukt tokigt.
Är det en italiensk sak?
För aldrig sett något liknande med mat från andra länder, så måste vara något italienskt.
Och sen har det smittat av sig på strebers och som sen tror de säger något om något de inte ens fattar från början.

Det är enklare att förstå när någon säger med det receptet är det jag föredrar bland carbonara, än ljuga och säga det bara finns en carbonara.
Det är så tragiskt, och en sak som verkar följa de alla, och det är att de totalvägrar titta på filmen och att den har stöd med referenser till det den säger i filmen.
Men de tittar inte, och det gör mig svårt fascinerad över att de inte vill lära sig något.
Och det också måste undra vad det är om.
Citera
2026-08-13, 17:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2

1. Det finns ingen mening att prata om original / kulturell mat / etnisk mat / traditionell /
/ lands-mat / högtidsmat / husmanskost / originalingredienser / uppkomst / härkomst
När du faktiskt med dina påsteånden redan bestämt dig att det inte existerar

Vad är ett original när det kommer till en maträtt inom ett land där rätten hedras på olika sätt =

Inom gastronomi syftar ett original på en maträtts ursprungliga och traditionella recept,
skapat i sitt ursprungsland innan det spreds över världen eller ändrades med moderna ingredienser.

Dvs att göra tex mald köttfärs rund till en boll spreds ifrån nåt land och sen hur och vad man tillsätter och metod är samma som i punkt 1 som är specifika till landets original

Kännetecken för en originalmaträtt =

Geografiskt ursprung: Rätten har en stark, historisk koppling till en specifik region eller stad.

Svar : Svenska köttbullerätten har det ifrån Tore Wretman

Specifika råvaror:
Den kräver exakta, lokala ingredienser som fanns tillgängliga när rätten skapades.

Svar : Stämmer bra men med tiden har man tillåtet mer ingredienser eller andra ingredienser i originalet sen tex 1600 och tom ifrån 60 -70 talet så originalet har mer valmöjligheter av ingredienser men svamp i såsen är inte en av dom till svenska köttbullar

Traditionell metod: Tillagningen följer gamla tekniker som ofta har ärvts i generationer.

Svar: Ja men med tiden har metoderna urtvecklats till snabbar esmidigare sätt ochså eftersom man uppnår samma resultat utan att tumma nåt på kvaliten på rätten

Kulturell identitet: Rätten ses som en symbol för landets kulturarv och mathistoria.

Svar : Absolut, IKEA som ex tex marknadsför världen runt att det här "svenska köttbullar" i deras kök på varuhusena att det är ett original standard recept ifrån återigen punkt 1. Och tillagas därefter enligt original med lite olika inriktningar som är tillåtna

Citat:
Jag tror du menar A. (arketypisk eller default eller vanligast eller standard eller något sådant ord). B: För köttbullar, korv och sånt finns helt enkelt inga orginal. Om de någonsin fanns är de och deras upphovsmän förlorade i tidens dimmor. Samma med Carbonara.

Svar A: Nej menar original
Svar B: Ja det finns det, finns många olika ingredienser i korvfärsen som absolut har kulturell anknytning och uppkomst. Tex italienska korvar

Citat:
C: Tore Wretmans köttbullar är just Tore Wretmans köttbullar. Det är inget original eller på något sätt det rätta sättet eller
vad alla måste utgå ifrån. För Carbonara kan man analogt säga att det finns Italienska Matakademins Carbonara. Men det är bara
just vad några figurer där tycker är den bästa versionen av Carbonara och inget som förminskar andra versioner eller något man behöver bry sig om.

Citat:
Varför italienare verkar så pigga på att hitta på äkta och rätta versioner och sen fjanta sig med att tillrättavisa andra vet jag inte.
Om någon svensk påstod att det bara fanns en version av köttbullar och började mästra andra påstå att de gjorde fel om de inte gjorde just den versionen
skulle de ju bli utskrattade. Men i Italien kan man tydligen bete sig så och dessutom få en massa folk runt om i världen att stämma in i kören.

Jo det är faktiskt det som är svenska kulturella köttbullar enligt vår kända husmanskost vida världen runt av Cajse Warg, Tore Wretman, Svenska skolköket, skolmaten och hemkunskapen, folkhemmet som skapade mycket av detta och finns i otaliga svenska husmanskost kokböcker

Sen att enskilda svenskar utan kockbakgrund eller kändisskap gör egna svenska köttbullar på sitt sätt är en helt annan femma som varken är erkänt, känt, bekräftat som svensk husmanskost (svensk mat) av varken svenskar eller världen runt, men till trots det är det svenskt alla ggr på sätt och vis och ändå riktigt gott

Sen är ju alla hjärtligt välkomna att skapa nya svenska rätter vilket jag gör dagligen. Jag sätter alltså min egen smakprofil på samtliga svenska husmankosträtter (utanför ramarna) om jag utgår ifrån en sån, och helt nya rätter som dras åt det svenska hållet fast med fusioner av
andra kulturer, mystiska kryddor, buljonger och innehåll

Det är ju så med mat att originalet och dess ramverk av tillåtna varor i är kanske inte nåt man vill göra fast det är gott. Man vill testa nytt och ha nya grejer i med tom helt annat kött och grönsaker med osv. Man tänker mer på vad ska jag ha för kryddighet,styrka, hetta, sälta, syra, beska, sötma, örtighet som kan matcha bra med varann osv istället för att tänka kring regler och ramverk av original maträtter

Det är ingen som påstår att du måste göra mat på ett visst sätt, men du måste göra det om du vill titulera den med en specifik titel tex "svenska kåldolmar" med betoning på svenska kåldolmar istället för mina kåldolmar eller kåldolmar med five spice och ingefära. Det du är ute efter å göra är husmankost versionen, originalet.

Om en invandrare vill göra svenska kåldolmar och frågar dig att han vill ha receptet
på svenska kåldolmar. Då kan du säga såhär: Svenska kåldolmar är en direkt kopia av den turkiska rätten dolma, men anpassad efter svenska råvaror (original) .Det är alltså en försvenskad version av en utländsk rätt (original för vårt land).

Vi kommer nog inte längre i denna diskussion. När du menar att det inte finns nån matkultur som står fast ifrån nån grund att stå på ang innehåll och metod och hur den ska göras både för svenskar och utlänningar om du ska göra husmanskost versionen. Dvs ett lands original med viss flexibilitet ang innehållet.

Vi kan ta julafton tex. Speciella rätter med speciellt innehåll för landet sverige, dvs landets original, men sen är du helt fri att göra som du vill men nåt original får du inte, punkt och slut och sen modernt julbord på det. Jag står för det jag säger och jag kommer inte att ändra mig
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-13 kl. 17:10.
Citera
2026-08-13, 19:34
Avslutad
Citat:
...... Jag står för det jag säger och jag kommer inte att ändra mig

Nej, vi märker det av din alltför långa och dravliga AI-text som är helt intetsägande. Du är på väg in i dina demens-dimmor du din stackare.
Citera
2026-08-13, 19:43
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan inte heller tänka mig vitlök i carbonara. Eller grädde
Fast landets Riksgigolo Benjamin "The Wop" Ingrosso ångrade sig i Benjamins Kök (TV4) då han gjorde en carbonara utan grädde. Han tyckte det blev för torrt, så han sade "nu hade det faktiskt varit OK med en skvätt grädde i carbonaran".
Citera
2026-08-13, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Fast landets Riksgigolo Benjamin "The Wop" Ingrosso ångrade sig i Benjamins Kök (TV4) då han gjorde en carbonara utan grädde. Han tyckte det blev för torrt, så han sade "nu hade det faktiskt varit OK med en skvätt grädde i carbonaran".
Om man misslyckas med äggblandningen (den koagulerar eller att man har haft i för få äggulor), så kan det behövas en skvätt grädde.
Citera
2026-08-13, 20:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man misslyckas med äggblandningen (den koagulerar eller att man har haft i för få äggulor), så kan det behövas en skvätt grädde.
Eller så gör man en carbonara med grädde och just är carbonara, eller är det inget du förstår är just så?

Kanske du ska titta på filmen med alla KÄLLOR?
Eller är du rädd?
Sidan 110 finns filmen
Citera
2026-08-13, 21:35
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Nej, vi märker det av din alltför långa och dravliga AI-text som är helt intetsägande. Du är på väg in i dina demens-dimmor du din stackare.

Ja är man trögfattad till kulturell uppbyggd mat som är ett original som förnyas med tiden och med variationer inom landet fast inom gränser för vad som får göras, måste man tydligen inte fatta sig kort. Det går ju uppenbarligen inte fram men enkel text, det ska dissekeras ... Och in i molekylverkstan

Jag tror snarare att dom jag besvarat till 2-3 är saknar nationalism och det är verkligen vägen in i er demensdimma

Man blir ju rentav förbannad när folk påstår att det finns inte rätter som ska göras på ett visst sätt
som har en nationell grund
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-13 kl. 21:38.
Citera
2026-08-13, 21:45
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man inte vet vad originalet ens är, så är det förlorat i tiden.
Och så är det med carbonaran, det finns ingen referens, bara någon som senare tog över och berätta så här är den vi gör och sen började folk tro det var ett original och när det pushades.(Och var i närtid också komiskt nog, och på en rätt som är omnämnd redan 1902.
Men det är det ju inte.

Har aldrig träffat på någon i mitt liv som gör som Tores köttbullar.
Själv har jag bara salt, lite svartpeppar och bra mer vitpeppar och inget annat, och kör nötköttfärs

Aja, vi lägger ner allt, alla titlar på alla rätter i hela världen, lika bra, de är ju ändå ingen som är rätt eller ett original eller har rätt ingredienser. Det är ett mish mash bara. Kul .. nä

Butterchicken ja den kan göras med olja vi säger så hehe, finns inga regler, inget ursprung, det är en miljon varianter av rätten, vi säger så. Sen lägger vi ner skiten bara
Citera
2026-08-13, 22:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Aja, vi lägger ner allt, alla titlar på alla rätter i hela världen, lika bra, de är ju ändå ingen som är rätt eller ett original eller har rätt ingredienser. Det är ett mish mash bara. Kul .. nä

Butterchicken ja den kan göras med olja vi säger så hehe, finns inga regler, inget ursprung, det är en miljon varianter av rätten, vi säger så. Sen lägger vi ner skiten bara
Det finns original då man kan spåra dom till ett original.
Carbonara är inte en, svenska köttbullar är inte en osv....

Butter chicken dock har ett original, dock tvistas det en del om vilka av de två restaurangerna som är originalet.
Och inga rätter utan för dessa två restauranger kan hävda original som de två försöker göra.
Lägger ingen tanke på vem som har rätt om de två.
För det vi vet att en av dom har rätt och ingen annan.

Sen finns det massor av butter chicken som är gjorde utanför dessa två.
En del har massvis med kryddor som enda har, andra har mindre kryddor.(Och ja, det finns varianter, men bara två är rätt, vilken, inte en aning, men de andra är inga original alls.)
Dock är de tveklöst goda dom med, kanske inte alla, men många.
Dock en sak är helt solklar, butter chicken är begränsat som original för dessa två ställen.
Citera
2026-08-14, 01:36
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
1. Det finns ingen mening att prata om original / kulturell mat / etnisk mat / traditionell /
/ lands-mat / högtidsmat / husmanskost / originalingredienser / uppkomst / härkomst
När du faktiskt med dina påsteånden redan bestämt dig att det inte existerar
Jag påstår inte att det inte finns original. Se tidigare inlägg.
Citat:
Vad är ett original när det kommer till en maträtt inom ett land där rätten hedras på olika sätt =

Inom gastronomi syftar ett original på en maträtts ursprungliga och traditionella recept,
skapat i sitt ursprungsland innan det spreds över världen eller ändrades med moderna ingredienser.
Har du hittat på det här själv?
Citat:
Geografiskt ursprung: Rätten har en stark, historisk koppling till en specifik region eller stad.

Svar : Svenska köttbullerätten har det ifrån Tore Wretman
Köttbullar och Tore Wretman är ett illustrativt exempel på hur fel du har och hur knasigt det blir när folk resonerar som du gör.

"Svenska köttbullar" lanserades som en grej i USA 1939 och Wretman hade inget med det att göra. Svenska köttbullar fick ännu lite berömmelse när Ingo pratade om mammas köttbullar under sin berömmelsefas i USA 1960.

Bara för att krögaren och mediekändisen Wretman plötsligt skrev kokbok med ett recept på köttbullar just som han ville ha dem blev inte just hans köttbullar någon sorts original som alla måste förhålla sig till. Varför skulle det vara så? Hans köttbullar är ju dessutom en knepig specialvariant som nästan ingen i Sverige gör. Skall vi gissa att kanske en svensk köttbulle per miljon eller så har kalv i smeten? Fast alla svenskar som gör köttbullar som de gjort i alla tider kanske plötsligt gjorde oäkta köttbullar?

På samma sätt är det med carbonara, pizza, korv, sillsallad, bolognese eller vad som helst som har växt fram av sig självt och som finns i många varianter och som saknar upphovsman eller exakt originalrecept. En massa självutnämnda experter kan sen fjanta sig hur mycket de vill men de äger inte rätten eller hur den skall tillagas.

Prententiösa italienare kan utnämna sig själva till hur många gastronomiska akademier de vill, de har fortfarande ingen rätt att bestämma över maträtter de inte själva skapat. Detroitpizza är lika mycket äkta pizza som vad som råkar vara favorit just nu hos några självutnämnda fjantar i Neapel. När vi gör carbonara med grädde och lök till vardags är det carbonara alldeles oavsett vad såna figurer tycker om det.
Citat:
Jo det är faktiskt det som är svenska kulturella köttbullar enligt vår kända husmanskost vida världen runt av Cajse Warg, Tore Wretman, Svenska skolköket, skolmaten och hemkunskapen, folkhemmet som skapade mycket av detta och finns i otaliga svenska husmanskost kokböcker
Har varit utlandssvensk i årtionden och som ren upplysning känner nästan ingen alls till svenska köttbullar eller husmanskost och om de vet något är det från IKEA. Det är svårt att hitta köttbullar som har mindre med Wretmans att göra än IKEAs men båda är dock fullt äkta svenska köttbullar.
Citera
2026-08-14, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Eller så gör man en carbonara med grädde och just är carbonara, eller är det inget du förstår är just så?

Kanske du ska titta på filmen med alla KÄLLOR?
Eller är du rädd?
Sidan 110 finns filmen
Tråden har endast 37 sidor, i alla fall som jag har det inställt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in