2026-08-12, 15:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Min poäng är: om du inte har gjort ett blindtest så säg inte att du vet att det är en märkbar skillnad, i synnerhet inte om du är en kock som Gordon Ramsey.
Trots att jag rent logiskt vet att det blir bättre om man hettar upp något från 22 till 52 grader istället för 4 grader till 52 måste jag veta exakt hur mycket bättre det blir? Det känns lite dumt, jag tycker det är bättre att ge mig själv de bästa förutsättningarna direkt istället. Speciellt när det inte är något jobb överhuvudtaget att ta ut köttet i förväg.

Jag är rätt duktig på kött och får till det bra även om man lite sent kommer på att man vill ha en köttbit och inte har tid att vänta på att det skall komma upp i rumstemperatur men har jag en riktigt fin bit kött så vill jag ha det så bra som jag kan få det.

Läser jag ditt första inlägg så verkar du mest fokusera på att köttet kyler ner pannan mer och inte riktigt tänkt på att tillagningstiden blir längre, där håller jag med dig till viss del, nedkylningen av pannan är nog en marginaleffekt.
Citera
2026-08-12, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då tackar jag för erkännandet att du inte kan nämna en enda s.k. absolutist och inte har något att invända mot det jag skrev.
Tackar för att du återigen bevisar att du är ett narcissistiskt rövhål som inte kan tänka sig någon annan anledning att inte vilja prata med dig än att man inte har några argument.

Citat:
Om du vill kan du ju alltid prata med Melange istället om hans stekpannor och låtsas som att han inte ljuger. Nånting säger mig att ni är av samma skrot och korn om du har problem med mig. De flesta lögnarna brukar nämligen ha det.
Melange är bara ett fitthår under dig i att vara ett otrevligt rövhål så jag avhåller mig från diskussion med den användaren också.
Citera
2026-08-12, 15:26
Medlem
Om man vill ha köttbiten jämnt stekt rakt igenom vill jag mena att det är viktigt att den får bli rumstempererad innan. Av samma anledning att man sedan tillagar den på låg värme. Annars blir den rå i mitten och sönderbränd på ytan. Man vill ha så lite temperaturdiff som möjligt.
Citera
2026-08-12, 15:29
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tackar för att du återigen bevisar att du är ett narcissistiskt rövhål som inte kan tänka sig någon annan anledning att inte vilja prata med dig än att man inte har några argument.

Kalla det för "beprövad erfarenhet". Av någon lustig anlednign så är det oerhört vanligt att diskussionen tar slut just i samband med att jag krossat motparten. Säkert bara en slump.

Kan du ge något exempel på ett tillfälle där du upplever att jag varit otrevlig hel utan anledning? Eller är påståenden allt du har? Du kan DM:a om du känner att det inte är topic.

Du kommer dock såklart inte DM:a för du har inget exempel.

Citat:
Melange är bara ett fitthår under dig i att vara ett otrevligt rövhål så jag avhåller mig från diskussion med den användaren också.

Förutom faktumet att du svarade på hans trådstart?

Sluta fåna dig nu delta i diskussionen istället. Är du ärlig med mig så kommer jag vara så trevlig så.
Citera
2026-08-12, 15:29
Medlem
klybans avatar
En intressant sak om man testat steka köttbullar som är rumstempererade eller kylskåpskalla.
Så de kylskåpskalla beter sig en hel del, fastnar i stekpannan mycket enklare, spricker och beter sig.

Upplever att kött beter sig mer som kalla än rumstempererade med, ser lite stressade ut, och drar ihop sig rätt mycket, mot en rumstempererad sak.

Vad det har betydelse för slutresultatet har jag aldrig tänkt på, förutom att man har trasiga köttbullar om man inte jobbar stenhårt med dom.
Citera
2026-08-12, 15:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Kalla det för "beprövad erfarenhet". Av någon lustig anlednign så är det oerhört vanligt att diskussionen tar slut just i samband med att jag krossat motparten. Säkert bara en slump.

Kan du ge något exempel på ett tillfälle där du upplever att jag varit otrevlig hel utan anledning? Eller är påståenden allt du har? Du kan DM:a om du känner att det inte är topic.

Du kommer dock såklart inte DM:a för du har inget exempel.

Förutom faktumet att du svarade på hans trådstart?

Sluta fåna dig nu delta i diskussionen istället. Är du ärlig med mig så kommer jag vara så trevlig så.
Du är ju alltid trevlig, så att någon skulle kalla dig något annat låter som en gåta.
Citera
2026-08-12, 15:33
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En intressant sak om man testat steka köttbullar som är rumstempererade eller kylskåpskalla.
Så de kylskåpskalla beter sig en hel del, fastnar i stekpannan mycket enklare, spricker och beter sig.

Upplever att kött beter sig mer som kalla än rumstempererade med, ser lite stressade ut, och drar ihop sig rätt mycket, mot en rumstempererad sak.

Vad det har betydelse för slutresultatet har jag aldrig tänkt på, förutom att man har trasiga köttbullar om man inte jobbar stenhårt med dom.

Du kan inte jämföra köttbullar med en stek, retard.

Bara sitt ner och stäng igen limpsaxen istället för sprida din idioti. INGEN vill läsa den. TRÅDEN HANDLAR OM EN KÖTTBIT, inte köttbullar.
Citera
2026-08-12, 15:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du kan inte jämföra köttbullar med en stek, retard.

Bara sitt ner och stäng igen limpsaxen istället för sprida din idioti. INGEN vill läsa den. TRÅDEN HANDLAR OM EN KÖTTBIT, inte köttbullar.
Det berättar en sak dock, och som intelligenta människor fattar utan man skriver det.
Och det är då att jag berättar hur olika temperaturer och i detta fallet kylskåpskall och rumstempererat beter sig väldigt olika.

Och vi intelligenta förstår ju då att det är inte köttbullarna som är saken, utan den ändra delen i ÄMNET och kall vs. rumstempererat.
NU vet du, ska du säga förlåt för ditt tantrum nu, eller ska du bevisa för alla vem du är nu?(Du vet jag älskar detta som följer, och alla får reda på vem du är, och som en del redan kommit på ser jag.)
Citera
2026-08-12, 15:37
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Trots att jag rent logiskt vet att det blir bättre om man hettar upp något från 22 till 52 grader istället för 4 grader till 52 måste jag veta exakt hur mycket bättre det blir? Det känns lite dumt, jag tycker det är bättre att ge mig själv de bästa förutsättningarna direkt istället. Speciellt när det inte är något jobb överhuvudtaget att ta ut köttet i förväg.

Jag vet inte om du läst originalposten eller inte men om du inte vet den exakta temperaturen på stekytan, du vet inte den exakta storleken på köttbiten, du vet inte den exakta ytan på stekpannan, du vet inte den exakta temperaturen på stekhällen under plattan men du påstår dig kunna avgöra skillnaden? Förstår du hur mycket konstiga antaganden du gör här?

De flesta mäter ju inte temperaturen på pannan innan de lägger i köttbiten, de flesta håller ju bara handen över eller eyeballar hur oljan beter sig i pannan när man vrider lite på den, och det räcker ju för att "bara laga mat". Men det räcker ju absolut inte för att avgöra en skillnad mellan 220C och 237C, vilket du insinuerar att du kan göra i princip om man flyttar temperaturskillnaden på köttet till stekytan. Så det är helt enkelt inte trovärdigt att du varje gång använder exakt samma stektemperatur när du steker och om du inte gör det så är det inte alls trovärdigt att du kan avgöra någon kvalitativ skillnad när det gäller temperaturen på köttet.
Citera
2026-08-12, 15:38
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det berättar en sak dock, och som intelligenta människor fattar utan man skriver det.
Och det är då att jag berättar hur olika temperaturer och i detta fallet kylskåpskall och rumstempererat beter sig väldigt olika.

Och vi intelligenta förstår ju då att det är inte köttbullarna som är saken, utan den ändra delen i ÄMNET och kall vs. rumstempererat.
NU vet du, ska du säga förlåt för ditt tantrum nu, eller ska du bevisa för alla vem du är nu?(Du vet jag älskar detta som följer, och alla får reda på vem du är, och som en del redan kommit på ser jag.)

Jag upphör aldrig att förvånas över hur enfaldiga saker du skriver. Milda Matilda.
Citera
2026-08-12, 15:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ett problem är att man lätt bränner matfettet om pannan är så varm. Och man måste vrida upp värmen högre efter att köttet lagts, vilket också är riskabelt för fettet på delarna av pannan som inte kylts ner. Man vill ha brynt smör, inte bränt smör.

Man bryner aldrig kött i smör, smör har för låg rökpunkt. Man bryner med olja med högre rökpunkt och sen lägger man på smör efteråt när man sänkt temperaturen efter att man har maillardreaktionen på ytan.
Citera
2026-08-12, 15:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jag upphör aldrig att förvånas över hur enfaldiga saker du skriver. Milda Matilda.
Temperaturer kylskåpskallt och rumstemperatur är en del av ämnet.
Och det är en intressant observation vad man kan se på köttbullar som är kylskåpskalla eller rumstempererade vid stekning.

Nej, jag använder inte milda när jag steker köttbullar, det får du pyssla med, blanda inte in mig med det.

Försök häng med ämnet lite, och rätt tragikomiskt att du inte visste ämnet var om temperaturer också.
Undrar varför du inte pratade om mina större köttbitar, är det så enkelt att du fattade där.(Vilket är fantastiskt imponerande om det är så, för det skulle ju en 10årig mongolid göra.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in