2026-08-13, 14:01
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Man tillagar inte inte köttet på insidan med stekpannan, det görs eventuelt i ugn beroende på hur man vill ha köttet. Stekning är för ytan.

Det blir aldrig bra annars.

Aldrig bra? Trams. Det beror helt på köttbiten. Ibland behöver du bara bryna och sen tillagas den klart då den vilar. Ibland behöver du lite mer värme via ugn. Båda fungerar utmärkt.

Du har en ganska fånig allt-eller-inget syn på saker, tycks det.
Citera
2026-08-13, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej, nej, nej

Metall leder värme alldeles för bra för att det ska var en bra idé

Jo.

2 frågor:
1) Hur varm är den "ideala" (ideellt betyder något annat, retard) stekpannan?
2) Om man kunde värma en stekpanna till 1000 grader i köket, hade det varit en bra idé att göra ut stekperspektiv?

Som sagt, citera mig där jag säger att yttersta centimetern inte spelar någon roll. TVÄRTOM har jag hela tiden sagt att det är lättast att få till yttersta centimetern med en rumstempererad stek. Din falska råtta, du ljuger helt obehindrat

Ingen säger att en köttbit i panna är "överkokt", retard. Du tänker på engelskans "overcooked". Det fungerar inte på svenska med saker som inte kokats. You're welcome.

En köttbit är överstekt eller överkörd eller liknande. Aldrig "överkokt". Basta.

Metall är ju betydligt mer konduktivit och med 1000 grader så hade den varit helt glödande. Kom inte och spela nu att termodynamik är din starka sida haha.

Hur varm blir ytan på en stekpanna i ett vanligt kök?
Citera
2026-08-13, 14:03
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du kan ju inte ens ta in information! Blanda inte in ytan. Dem ska vara så tunn som möjligt men ändå med en crust, därav värmen.

Ingen orkar lyssna på ditt ointelligenta svammel längre. Dra från tråden din jävla sopa!

Så du kan alltså inte citera mig då jag sagt det du påstår att jag sagt. Då kanske du ska ta tillbaka det du sagt och be om ursäkt?
Citera
2026-08-13, 14:04
Medlem
Citat:
Så varför försökte du nyss säga att det var biten mellan 5-10 mm? Försökte kanske backa lite från något som du visste var fel?

Men fint, då vet vi att de YTTERSTA 5 mm på en fet jävla 70 mm tjock filet mignon ska kallas "insidan", enligt de bästa kockarna på planeten

WOW

Du verkar ha svårt att bestämma dig för om 0-5 mm eller 5-10 mm ska kallas "insidan". Vänligen bestäm dig

Kanske allting inom de typ yttersta 10 atomerna helt enkelt ska kallas "insidan enligt dig?"

Kan vi försöka återgå till ämnet lite nu?
Kan du förklara vilken fysik du använder som gör att dina yttersta 5 mm ("insidan" ) blir mindre gråa och sega trots att du med din kalla stek måste transportera MER VÄRME UNDER LÄNGRE TID för att få den perfekt rosa i mitten?

Jag är så nyfiken så jag spricker.

5mm-10mm vad är det du har problem att förstå?’

Eller menar du att för att göra en perfekt stek att 5mm till 10 mm in i steken på varje sida inte spenar någon roll?!
Citera
2026-08-13, 14:06
Medlem
Citat:
Så du kan alltså inte citera mig då jag sagt det du påstår att jag sagt. Då kanske du ska ta tillbaka det du sagt och be om ursäkt?

Du hävdade att ytan är 5-10 mm tjock. Men du lever i en bubbla och kan ingeting om kött eller att tillaga det.
Citera
2026-08-13, 14:07
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Metall är ju betydligt mer konduktivit och med 1000 grader så hade den varit helt glödande.

Exakt. Alltså ska man inte värma upp stekpannan för mycket. Tack.

Så hur varm ska den ideala stekpannan vara, enligt dig? Du svarade aldrig. Någon speciell anledning.

Citat:
Hur varm blir ytan på en stekpanna i ett vanligt kök?

Jag kan få stekpannan långt varmare än vad som är lämpligt för stekning, det kan jag lova dig

Antal grader har jag ingen aning om.

Jag noterar i övrigt att du inte har något att säga om "överkokt" vs "overcooked" så jag antar att polletten äntligen trillade ned. Varsågod, du behöver inte tacka mig.
Citera
2026-08-13, 14:07
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du hävdade att ytan är 5 mm tjock.

Du ljuger verkligen helt hämningsfritt.
Citera
2026-08-13, 14:12
Medlem
Citat:

Du ljuger verkligen helt hämningsfritt.

Nej jag ändrade till 5-10mm, alltså att ytan slutar absolut vid 5, men även det är alldeles för mycket. Dessutom så ändrade du till 70mm stek för att få bättre marginal haha. Du är verkligen korkad.

Jag kan t.o.m. påstå att allt över 3 mm är misslyckat. Jag skrev från början 5-10mm, och det är definitivt insidan. Om du inte anser det, vilket du påpekat otalet ggr att du inte gör, ska du bara hålla käft.
Citera
2026-08-13, 14:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
5mm-10mm vad är det du har problem att förstå?’

Du har sagt att 0-5 mm minus det allra, allra yttersta ska kallas "insidan." Sen sa du att det mellan 5-10 mm är det som ska kallas "insidan".

Det är lite förvirrande.

Vi gör såhär: Vi föreställer oss en 40 mm tjock köttbit så får du en gång för alla döpa de olika djupen enligt följande och så kör vi på det, blir det bra?

Yttersta yttersta lagret= ?
0-5 mm = ?
6-10 mm = ?
11-15 mm = ?
16-20 mm = ?

Citat:
Eller menar du att för att göra en perfekt stek att 5mm till 10 mm in i steken på varje sida inte spenar någon roll?!

Jag har bett dig 2 ggr att citera mig där du föreställer dig att jag påstår detta, men du har inte ens försökt. Så kanske läge att sluta hitta på saker nu?
Citera
2026-08-13, 14:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej jag ändrade till 5-10mm,

Då tackar jag för erkännandet att du visst försökte byta terminologi, precis som jag sa. Så varför blir du upprörd över att jag påpekar det som du själv nu erkänner?

Helt otroligt.
Citera
2026-08-13, 14:21
Medlem
Citat:
Exakt. Alltså ska man inte värma upp stekpannan för mycket. Tack.

Så hur varm ska den ideala stekpannan vara, enligt dig? Du svarade aldrig. Någon speciell anledning.

Jag kan få stekpannan långt varmare än vad som är lämpligt för stekning, det kan jag lova dig

Antal grader har jag ingen aning om.

Jag noterar i övrigt att du inte har något att säga om "överkokt" vs "overcooked" så jag antar att polletten äntligen trillade ned. Varsågod, du behöver inte tacka mig.

Du kan inte värma upp din stekpanna i ett normalt kök mer än 250-300 grader pga överhettningsskydd. Jag bryr mig inte om hur ditt WT kök.

Men allt över det kommer förkolna köttet.

Ska vi gå igenom varför strålingsvärme är bättre för köttet än direktkontakt med metall också när vi ändå håller på så kan du få göra bort dig lite till och nå astronomiska mått av dumhet?
Citera
2026-08-13, 14:25
Medlem
Citat:
Då tackar jag för erkännandet att du visst försökte byta terminologi, precis som jag sa. Så varför blir du upprörd över att jag påpekar det som du själv nu erkänner?

Helt otroligt.

Nej jag skrev 5-10 mm från start, bara att kolla i tråden. Det var ett skrivleif som jag ändrade. Det är fortfarande insidan av köttet det kommer jag alltid stå fast vid, tillskillnad från du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in