2026-08-13, 16:00
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Återigen verkar du inte förstå grunden i beslutet.

Det handlar inte om att lägga ansvaret på någon.

Det handlar om att det talar för att påståendet inte stämmer och flickans mående inte berodde på en feldosering av droppet. Vilket, såvitt jag förstår, är det vi diskuterar och det som domstolen även uttryckte.

Min liknelse ter sig helt legitim i sammamhanget och det tror jag att du själv förstår.

Kolla återigen gärna "står kalorimängd för parenteral nutrition på en påse för hemmabruk?" samt "Är 100 kalorier knäckebröd ekvivalent med 100 kalorier parenteral nutrition utifrån energimängd?"

Släng med "Hur räknar man ut kalorier på knäckebröd?" också vetja om det hela fortsatt ter sig lite oklart ;-)

Men hör du inte själv hur löjligt ditt resonemang blir när du försöker göra det här till en fråga om vad som står tryckt på en påse?

Ingen har någonsin påstått att det är svårt att läsa en siffra på en förpackning. Det som du vägrar förstå och som gör din liknelse med knäckebröd helt orimlig är skillnaden mellan tillförd energimängd på ett papper och fysiologiskt näringsupptag i en sjuk tarm.

Vid en svår tarmsjukdom som PIPO fungerar inte tarmen normalt. TPN ges via blodet för att kringgå en tarm som inte klarar av att ta upp näring per os. När vården gör en grov felberäkning och underdoserar det ordinerade droppet med över 50 %, uppstår självklart smärta, kraftigt illamående och energibrist. Kroppen får helt enkelt inte den näring den behöver, oavsett om barnet försöker stöda sig med vanlig mat via munnen.

Att du sitter och googlar på "100 kalorier knäckebröd" visar bara att du behandlar en livshotande tarmsvikt som en viktminskningsapp för kärnfriska vuxna. Sluta förvandla avancerad medicin till grundskolematte för att släta över vårdens dokumenterade felberäkningar.
Citera
2026-08-13, 16:02
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Okej.

Ställer du dig frågan om vad som kunde hänt ifall Elsa hade fått byta vårdkontakt som mamman önskade. Att remissen hade skickats inom den tidsramen den bör skickas.

Du verkar tro att mamman har orsakat skada på Elsa, är jag korrekt i det?
Nej, det är du inte korrekt i. Igen, problemet är att du och Kurt-Sune ser allting svart eller vitt. Mamman är "oskyldig" eller "inte oskyldig". Det är tal om att mamman ska ha en chans att "försvara sig" etc. Fokuset är inte mamman - utan barnet. Jag tror absolut inte att mamman har skadat sitt barn - jag tror tvärtom att hon älskar sitt barn över allt annat.

Men du och K-S hävdar att allt från orosanmälan i sig till LVU är baserat på en hämnd mot mamman. För att hon ville byta sjukhus - eller för att hon är "jobbig". Det är egentligen den enda diskussionen som jag tycker är intressant i det här fallet. Jag tycker att socialtjänsten har gjort fel genom utredningen, absolut. Men det förändrar inte faktumet att det fanns en orsak till orosanmälan - och där skiljer våra bilder sig åt. Att det först blev MbP och sedan ändrades är inte enligt mig konstigt. Det var ett extremt komplext fall där vården inte visste VAD som var fel men alla deras varningsklockor ringde (dock olika högt).
Citera
2026-08-13, 16:03
Medlem
Ajogens avatar
,
Senast redigerad av Ajogen 2026-08-13 kl. 16:09.
Citera
2026-08-13, 16:10
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Nej, det är du inte korrekt i. Igen, problemet är att du och Kurt-Sune ser allting svart eller vitt. Mamman är "oskyldig" eller "inte oskyldig". Det är tal om att mamman ska ha en chans att "försvara sig" etc. Fokuset är inte mamman - utan barnet. Jag tror absolut inte att mamman har skadat sitt barn - jag tror tvärtom att hon älskar sitt barn över allt annat.

Men du och K-S hävdar att allt från orosanmälan i sig till LVU är baserat på en hämnd mot mamman. För att hon ville byta sjukhus - eller för att hon är "jobbig". Det är egentligen den enda diskussionen som jag tycker är intressant i det här fallet. Jag tycker att socialtjänsten har gjort fel genom utredningen, absolut. Men det förändrar inte faktumet att det fanns en orsak till orosanmälan - och där skiljer våra bilder sig åt. Att det först blev MbP och sedan ändrades är inte enligt mig konstigt. Det var ett extremt komplext fall där vården inte visste VAD som var fel men alla deras varningsklockor ringde (dock olika högt).
Är det du säger att det var rätt av vården att orosanmäla?
Citera
2026-08-13, 16:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej du Kurre, medicin är inte alltid så svårt som du vill få det till. Kalorier som kalorier. Räkna ut mängd per os och korrigera med PN för resterande.

Exakt som för mat. Förutom att man givetvis måste korrigera för vitaminer, protein och mineraler.

Men kalorier är i praktiken just det. Fråga AI.

Domstolen lade ingen ansvarsförskjutning av detta som du verkar vilja påstå. Mer att det inte var ett rimligt påstående utifrån ren logik och det som uppvisades avseende tillväxten.

Man måste kunna försöka skjuta hål på en teori för att de om den håller innan man kan framhålla den som sannolik.

Släpp din gamla käpphäst om näringsdropp och kalorier och kom in i matchen.

Principen är löjligt simpel: Om en domstol får ett felaktigt underlag, så blir också domen fel. Ändå upprepar ni systemriddare som papegojor samma gamla domslut, ett beslut som vi i dag vet fattades på direkt felaktiga grunder.

Det där kallas för cirkelbevisning, och det fungerar inte längre som argument när vi i dag har svart på vitt att informationen i beslutsunderlaget var grovt felaktig.

Att ni vägrar ge upp och fortsätter snurra i samma cirkel gör det bara pinsamt för er själva. Om ni vill ha någon som helst heder i behåll borde ni faktiskt lämna tråden nu.
Citera
2026-08-13, 16:14
Medlem
Citat:
Är det du säger att det var rätt av vården att orosanmäla?
Självklart?
Citera
2026-08-13, 16:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Självklart?
Ja. Sjukhus är skyldiga att anmäla om det finns tecken för att barnet riskerar att fara illa eller har skadats av sina föräldrar.

Tror du att jag och kurt & Co argumenterar för att man inte ska anmäla när de ser dessa tecken?
Citera
2026-08-13, 16:27
Medlem
Citat:
Ja. Sjukhus är skyldiga att anmäla om det finns tecken för att barnet riskerar att fara illa eller har skadats av sina föräldrar.

Tror du att jag och kurt & Co argumenterar för att man inte ska anmäla när de ser dessa tecken?
Nej.. men ni verkar utgå från att orsaken till anmälan skulle vara hämnd och/eller maktmissbruk snarare än oro?
Citera
2026-08-13, 16:27
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men hör du inte själv hur löjligt ditt resonemang blir när du försöker göra det här till en fråga om vad som står tryckt på en påse?

Ingen har någonsin påstått att det är svårt att läsa en siffra på en förpackning. Det som du vägrar förstå och som gör din liknelse med knäckebröd helt orimlig är skillnaden mellan tillförd energimängd på ett papper och fysiologiskt näringsupptag i en sjuk tarm.

Vid en svår tarmsjukdom som PIPO fungerar inte tarmen normalt. TPN ges via blodet för att kringgå en tarm som inte klarar av att ta upp näring per os. När vården gör en grov felberäkning och underdoserar det ordinerade droppet med över 50 %, uppstår självklart smärta, kraftigt illamående och energibrist. Kroppen får helt enkelt inte den näring den behöver, oavsett om barnet försöker stöda sig med vanlig mat via munnen.

Att du sitter och googlar på "100 kalorier knäckebröd" visar bara att du behandlar en livshotande tarmsvikt som en viktminskningsapp för kärnfriska vuxna. Sluta förvandla avancerad medicin till grundskolematte för att släta över vårdens dokumenterade felberäkningar.

Jodå, media och indirekt även du beskriver att det är svårt att läsa på en påse om droppet har varit oförändrat över flera år.

Matten är ändå förhållandevis enkel med dropp. Det är du som försöker att få det till att det är mer komplicerat än vad det är.

Vi tillför en viss kalorimängd via blodet. Givetvis behövs balans av kolhydratet, fett, protein, mineraler vitaminer etc men nu pratar vi antal kcal.

Det går inte ihop Kurt Sune och jag förstår inte hur du och media kan frångå att ställa sig frågande till detta.

Felaktigheten i dokumentationen kan absolut ha påverkat beslut om LVU , det säger jag inte emot. Men nu diskuterar vi påståendet att hon mådde dåligt pga att vården har underdoserat droppet. Som du påstår är självklart.
Citera
2026-08-13, 16:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej.. men ni verkar utgå från att orsaken till anmälan skulle vara hämnd och/eller maktmissbruk snarare än oro?

Har du någonsin brytt dig om att faktiskt titta på tidslinjen i det här ärendet?

Det är nämligen först när mamman gör en IVO-anmälan mot vården som det helt plötsligt dyker upp en vanvettig anklagelse från en skrivbordsläkare om att hon skulle "föra över farliga ämnen via infarterna".

Var i hela fridens namn fanns den oron dessförinnan? Ingen i Elsas faktiska, dagliga vårdteam hade någonsin uttryckt något liknande! Att en administrativ läkare utan direkt patientkontakt plötsligt kokar ihop en sådan grov misstanke exakt när myndigheten blir anmäld är ett skolboksexempel på en repressalie och en försvarsmekanism.

Att mamman var jobbig och krävande är fullständigt självklart och vem hade inte varit det med ett svårt sjukt barn som bara blir sämre för att det får fel vård?

Att socialtjänsten sedan löper linan ut och bygger hela sin tvångsinsats på en skrivbordsläkares fria fantasier och hämndanmälan är bortom allt förstånd. Men det är väl inga konstigheter för dig, eller vad säger du, systemriddarn?
Citera
2026-08-13, 16:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jodå, media och indirekt även du beskriver att det är svårt att läsa på en påse om droppet har varit oförändrat över flera år.

Matten är ändå förhållandevis enkel med dropp. Det är du som försöker att få det till att det är mer komplicerat än vad det är.

Vi tillför en viss kalorimängd via blodet. Givetvis behövs balans av kolhydratet, fett, protein, mineraler vitaminer etc men nu pratar vi antal kcal.

Det går inte ihop Kurt Sune och jag förstår inte hur du och media kan frångå att ställa sig frågande till detta.

Felaktigheten i dokumentationen kan absolut ha påverkat beslut om LVU , det säger jag inte emot. Men nu diskuterar vi påståendet att hon mådde dåligt pga att vården har underdoserat droppet. Som du påstår är självklart.

"Matten är förhållandevis enkel"? Det där är ju ett rent hån mot fysiologin vid tarmsvikt.

Du pratar om kalorier som om Elsa vore en kärnfrisk vuxen på diet. Hon har en bekräftad kronisk tarmsjukdom. När sjukvården felberäknade och underdoserade hennes näringsdropp med mer än hälften, råkade kroppen självklart ut för fysiologisk energibrist och svåra symptom.

Att du inte förstår varför ett barn mår dåligt när hennes huvudsakliga medicinska näringskälla skärs ner med över 50 % beror på att du vägrar se skillnaden mellan vad som står på ett papper och vad kroppen faktiskt tar upp. Sluta slå knut på dig själv för att förneka helt uppenbara orsakssamband.
Citera
2026-08-13, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Har du någonsin brytt dig om att faktiskt titta på tidslinjen i det här ärendet?

Det är nämligen först när mamman gör en IVO-anmälan mot vården som det helt plötsligt dyker upp en vanvettig anklagelse från en skrivbordsläkare om att hon skulle "föra över farliga ämnen via infarterna".

Var i hela fridens namn fanns den oron dessförinnan? Ingen i Elsas faktiska, dagliga vårdteam hade någonsin uttryckt något liknande! Att en administrativ läkare utan direkt patientkontakt plötsligt kokar ihop en sådan grov misstanke exakt när myndigheten blir anmäld är ett skolboksexempel på en repressalie och en försvarsmekanism.

Att mamman var jobbig och krävande är fullständigt självklart och vem hade inte varit det med ett svårt sjukt barn som bara blir sämre för att det får fel vård?

Att socialtjänsten sedan löper linan ut och bygger hela sin tvångsinsats på en skrivbordsläkares fria fantasier och hämndanmälan är bortom allt förstånd. Men det är väl inga konstigheter för dig, eller vad säger du, systemriddarn?
Det är såå sjuka grejer med den skrivbords läkarens orosanmälan o sen kallar man in kvacksalvaren björn Lundin som konstaterar mbp utan att ens ha träffat varken Victoria eller Elsa.. tvärsäkert konstaterar han det till han får lite motfrågor då backar han helt från sin diagnos.. det är inte svårt att bli konspiratorisk i detta ärende det är en sak som är säker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in