2026-08-13, 14:58
Medlem
Åsa står som avliden på ratsit nu, men man har inte skrivit ut vilket datum. Det står bara avliden 2608.
Man måste väl ganska exakt veta att hon avled på tisdagen eller ?
Citera
2026-08-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Du menar att hon sitter där med en blåtira?

Omöjligt är det ju inte men om en kvinna är på en ö med en man hon inte känt alltför länge och får en smäll, då tänker jag att du avbryter hon antingen semestern eller om hon är räd för mannen, så skickar hon sms till någon hon känner. Och så låter hon bli att provocera honom ytterligare, till dess hon känner sig säker.

Ja jag menar så
Hon kanske kände sig säker dagen då barnen skulle anlända, och dessutom tror jag inte det är omöjligt att mobil är inblandad med ; då han kan ha hittat just nån sån kommunikation
Inte kunde hon väl isåfall i sin vildaste fantasi förutspå vad som komma skulle
Men - jag spekulerar precis som alla andra
Citera
2026-08-13, 15:06
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Åsa står som avliden på ratsit nu, men man har inte skrivit ut vilket datum. Det står bara avliden 2608.

Tror inte man ska läsa in för mycket i det, kan vara så enkelt att det enda man kunde få fram till den preliminära obduktionsrapporten var ett spann, typ ”hon dog för minst X timmar sedan, hon kan inte varit död mer än X timmar”. De brukar vara försiktiga med att skriva ut exakta siffror när de inte är säkra, annars kan det användas av försvaret.

Rättsläkaren som gör obduktionen är den som skriver dödsintyget i sådana här fall.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-13 kl. 15:09.
Citera
2026-08-13, 15:09
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Tror han har semester fortfarande. Men ska bli intressant att höra när han är tillbaka
Fascinerande att folk tror detta fetto verkligen har nåt att tillföra.
Hsn blev väl nån slags guru på grund av att han är en udda typ.
Citera
2026-08-13, 15:10
Medlem
Citat:

Det står den den första augusti 2026
Citera
2026-08-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Tror inte man ska läsa in för mycket i det, kan vara så enkelt att det enda man kunde få fram till den preliminära obduktionsrapporten var ett spann, typ ”hon dog för minst X timmar sedan, hon kan inte varit död mer än X timmar”. De brukar vara försiktiga med att skriva ut exakta siffror när de inte är säkra, annars kan det användas av försvaret.

Rättsläkaren som gör obduktionen är den som skriver dödsintyget i sådana här fall.
Ok, jag har aldrig sett det förut.
Citera
2026-08-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarsol67
Det står den den första augusti 2026
Nej det gör det inte:
Citat:
Åsa registrerades som avliden 2026-08.
Publiceringen kommer att upphöra efter 6 månader. Till dess kan du se den information vi hade om henne när hon fortfarande var vid liv här nedan.
Citera
2026-08-13, 15:14
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ok, jag har aldrig sett det förut.

Inte jag heller, men beror som sagt på att de inte offentligt bör fastställa ett datum om ett felaktigt datum skulle kunna ha påverkan på utredningen. Sannolikt behöver de vänta på provsvar för att kunna fastställa när hon dog mer exakt.
Citera
2026-08-13, 15:18
Medlem
MsKalis avatar
Tror också som flera tidigare i tråden att BO ville pausa eller avsluta relationen. Det som initialt var attraktivt som exempelvis hans passion och dedikation i yrkesrollen mattades av genom MGN:s mindre trevliga egenskaper och beteende som visade sig allteftersom relationen utvecklades. Han har själv sagt att ”bråk” i perioder har lett till att han sagt saker han inte menat. Att ha ”bråk i perioder” under en endast åtta månader lång relation i mogen ålder är väl relativt ovanligt. Detta i kombination med att han ville få försäkringar
om framtiden och kanske även pressa fram åtaganden som BO inte kände sig bekväm med gjorde att hon satte än tydlig gräns. Kanske ville hon göra det innan hennes barn skulle komma för slippa en tryckt stämning med outtalade tankar. Detta får MGM att känna sig så avvisad och förnedrad att han exploderar.

Sedan kan jag tycka att delar av hans uttalanden efteråt under förhör är märkliga även om han är i chock; ”Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort.” Som om han reducerar en fruktansvärd händelse till något mindre ingrepp. Även ordvalet som beskriver flykten då han simmar över till en båt skaver; ”Där i båten blir jag. Går in i en liten, liten båt. Blöt, frusen. Och där... jag liksom ville vara.” Det är inte bara en båt utan en ”liten, liten” sådan och HAN är blöt och frusen…Det låter som ett barn som återger en händelse och tycker synd om sig själv.
Hoppas innerligt att det som hände blir klarlagt - ett vedervärdigt brott och så fruktansvärt för både hennes och hans barn samt övriga anhöriga.
Citera
2026-08-13, 15:31
Medlem
Citat:
Nej det gör det inte:
Vet inte hur man skickar en bild men på Ratsit , som jag ser det. står det "registrerad som avliden 2026-08-01". Förstår att inte det kan stämma med.
Citera
2026-08-13, 15:45
Medlem
Synd bara att Åsa inte valde att droppa den nyheten när de var bland folk...inte ensamma i en stuga långt ut i skärgården...det kanske hade räddat hennes liv men visst man kan inte vet om man ligger med en mördare...
uscha vilken ångest hon måste fått när hon insåg hur knäpp han kunde bli den där Tompa...

Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
Tror också som flera tidigare i tråden att BO ville pausa eller avsluta relationen. Det som initialt var attraktivt som exempelvis hans passion och dedikation i yrkesrollen mattades av genom MGN:s mindre trevliga egenskaper och beteende som visade sig allteftersom relationen utvecklades. Han har själv sagt att ”bråk” i perioder har lett till att han sagt saker han inte menat. Att ha ”bråk i perioder” under en endast åtta månader lång relation i mogen ålder är väl relativt ovanligt. Detta i kombination med att han ville få försäkringar
om framtiden och kanske även pressa fram åtaganden som BO inte kände sig bekväm med gjorde att hon satte än tydlig gräns. Kanske ville hon göra det innan hennes barn skulle komma för slippa en tryckt stämning med outtalade tankar. Detta får MGM att känna sig så avvisad och förnedrad att han exploderar.

Sedan kan jag tycka att delar av hans uttalanden efteråt under förhör är märkliga även om han är i chock; ”Men det är klart att jag tänker på henne och hennes liksom liv. Som jag tog bort.” Som om han reducerar en fruktansvärd händelse till något mindre ingrepp. Även ordvalet som beskriver flykten då han simmar över till en båt skaver; ”Där i båten blir jag. Går in i en liten, liten båt. Blöt, frusen. Och där... jag liksom ville vara.” Det är inte bara en båt utan en ”liten, liten” sådan och HAN är blöt och frusen…Det låter som ett barn som återger en händelse och tycker synd om sig själv.
Hoppas innerligt att det som hände blir klarlagt - ett vedervärdigt brott och så fruktansvärt för både hennes och hans barn samt övriga anhöriga.
Citera
2026-08-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Börjar bli tröttsamt att läsa samma spekulationer och anklagelser sida upp och ner.
Det som hänt är att han erkänt i förhör.
Motivet har vi ingen aning om. De flesta spekulerar i att han är en narcissist om fått frispel efter att hon dumpat honom. Det vet vi inget om. Det vi vet är att väldigt få människor mördar någon utifrån en strategi med planering. Att hon hittats med omfattande skador efter trubbigt våld indikerar ju att något allvarligt hänt. Men hon behöver inte ha dumpat honom. Det kan lika väl vara så att hon varit otrogen och att han har fått reda på det.
Mördaren verkar vara i chocktillstånd när han hörs. Såvida han då inte är en narcissist och spelar för att få reda på vad åklagaren vet? Det märkliga är att han säger något alls. En normal person hade hållt käft till en advokat dök upp. Å andra sidan har han ju inte sagt särskilt mycket mer än att han visat upp en skakad bild av sig själv.
Den stora frågan är ju hur en sådan här person (ordningsamt liv/tidigare ostraffad) kan leva med sig själv när insikten väl fått sjunka in. Att man dödat en person man älskat. Att han därmed är hatad av hela hennes släkt och vänner. Förmodligen att ens egna barn tar avstånd ifrån honom. Han blir av med arbete och allt. Och ska då leva med denna insikt dessutom? Jag tror att han mycket väl kan uppfinna ett skäl som rättfärdigar honom själv och att han kan hitta på något som gör honom till offret i den här historian. Men jag hoppas jag har fel. Han lär ju ändå vara en gammal gubbe när han släpps ut igen.

"Börjar bli tröttsamt att läsa samma spekulationer och anklagelser" för att sedan göra exakt samma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in