2026-08-13, 13:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Hörde han på TV i går där han berättade att han INTE fick läsa böcker som barn. Hans föräldrar trodde att han kunde bli "förläst". Vad är det för svammel? Låter som om han var uppväxt under medeltiden.

Svensk Ordbok

förläsa sig förläste förläst, presens förläser
ORDKLASS: verb
UTTAL: förlä´sa sig
⟨ofta ironiskt⟩ läsa för mycket av viss typ av litteratur

KONSTRUKTION:
någon förläser sig på något
EXEMPEL: hon hade förläst sig på svenska deckare
HISTORIK: belagt sedan 1734
Citera
2026-08-13, 14:00
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Hur vet du det? Har du verkligen hunnit fråga alla dina äldre släktingar på de tio minuter som gått sedan jag svarade på ditt inlägg? Du måste förstå att människor har olika bildningsgrad. Alla tänker inte på samma sätt, särskilt då inte människor som inte är tränade i att tänka eftersom de spenderat hela sina liv med att såga plank och bära gödsel. När då en sådan människa möter någon med formell bildning är det klart att den förstnämnde upplever den senare som "konstig" och verklighetsfrånvänd. Människor med lägre bildningsgrad drar inte nödvändigtvis samma slutsatser som du gör eftersom de inte har samma typ av mentala motorvägar i hjärnan som du har. Hänger du med?

Här har du hursomhelst en källa på att ordet betyder vad jag säger och inte vad du tror.
https://bytnamn.blogspot.com/2008/06/att-vara-frlst.html

Nu var det ju inte idag som jag frågade, utan tidigare. Det är inte första gången som Dick pratade om sin uppväxt.

Sedan förstår jag precis vad du skriver och vet vad du menar. Men att folk på 1970-talet trodde att det var farligt att läsa, det låter ju hur sjukt som helst.
Citera
2026-08-13, 14:01
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostpizza
Svensk Ordbok

förläsa sig förläste förläst, presens förläser
ORDKLASS: verb
UTTAL: förlä´sa sig
⟨ofta ironiskt⟩ läsa för mycket av viss typ av litteratur

KONSTRUKTION:
någon förläser sig på något
EXEMPEL: hon hade förläst sig på svenska deckare
HISTORIK: belagt sedan 1734

Ja, men enligt Dick så trodde hans föräldrar att det var farligt med att läsa böcker.
Citera
2026-08-13, 14:04
Avstängd
Citat:
Ja, men enligt Dick så trodde hans föräldrar att det var farligt med att läsa böcker.
Ok, du tror att det försvann helt för typ 100 år sen?
Citera
2026-08-13, 14:05
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ja? Begreppet fara har olika innebörd. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att han kommer att dö av det. Det kan även betyda att han genom sin bildnng blir annorlunda än sina föräldrar och därigenom skapas ett avstånd mellan dem som gör att han flyttar långt bort och skapar sig ett annat liv än det liv hans far tycker är rätt för honom. Det är också en fara. Alltså är det farligt att läsa böcker för bokläsande kan leda sonen bort från fadershuset.

Citat:
Sedan förstår jag precis vad du skriver och vet vad du menar. Men att folk på 1970-talet trodde att det var farligt att läsa, det låter ju hur sjukt som helst.
De här människorna var sannolikt födda på tidigt 1900-tal. Det är över hundra år sedan. I ett Sverige som i stort var ett bondesamhälle. Är man exempelvis född 1910 var man barn och ung innan sossarna skapade folkbildningsidén och den nioåriga skolgången. Den generationen gick i bästa fall 6-7 år i folkskola på landsbygden och utbildningen var kraftigt viktad åt religion. Katekesen var viktigare att kunna än matte.
Senast redigerad av Stiert-Munning 2026-08-13 kl. 14:09.
Citera
2026-08-13, 14:12
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ok, du tror att det försvann helt för typ 100 år sen?
Inte i moderna tider. 1800-talet och längre bak kanske.
Citera
2026-08-13, 14:15
Avstängd
Citat:
Inte i moderna tider. 1800-talet och längre bak kanske.

Ok, jag tror du har fel. Tror inte det var jätteovanligt på 70- och 80-tal åtminstone, landsbygden och småorter ute i bakvattnet typ
Citera
2026-08-13, 14:21
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ja? Begreppet fara har olika innebörd. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att han kommer att dö av det. Det kan även betyda att han genom sin bildnng blir annorlunda än sina föräldrar och därigenom skapas ett avstånd mellan dem som gör att han flyttar långt bort och skapar sig ett annat liv än det liv hans far tycker är rätt för honom. Det är också en fara. Alltså är det farligt att läsa böcker för bokläsande kan leda sonen bort från fadershuset.

Visst jag förstår den biten. Men det handlade om när han var barn. Det betyder ju inte att man flyttar ut i staden och går på universitet bara om man börjar läsa en bok. Då borde han inte ens fått gå i skolan.

Citat:
De här människorna var sannolikt födda på tidigt 1900-tal. Det är över hundra år sedan. I ett Sverige som i stort var ett bondesamhälle. Är man exempelvis född 1910 var man barn och ung innan sossarna skapade folkbildningsidén och den nioåriga skolgången. Den generationen gick i bästa fall 6-7 år i folkskola på landsbygden och utbildningen var kraftigt viktad åt religion. Katekesen var viktigare att kunna än matte.

Dick är ju född på 60-talets mitt så hans föräldrar kan inte vara allt för gamla. Hade hans föräldrar varit född på 1910-talet så hade de ju varit närmare 60 när han föddes.
Citera
2026-08-13, 14:22
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ok, jag tror du har fel. Tror inte det var jätteovanligt på 70- och 80-tal åtminstone, landsbygden och småorter ute i bakvattnet typ
Okej, men det låter helt galet.
Citera
2026-08-13, 14:29
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Visst jag förstår den biten. Men det handlade om när han var barn. Det betyder ju inte att man flyttar ut i staden och går på universitet bara om man börjar läsa en bok. Då borde han inte ens fått gå i skolan.

Dick är ju född på 60-talets mitt så hans föräldrar kan inte vara allt för gamla. Hade hans föräldrar varit född på 1910-talet så hade de ju varit närmare 60 när han föddes.
Jag orkar inte hålla på. Du får helt enkelt tycka att det är konstigt att vissa människor resonerade så. Det stoppar dig faktiskt i samma fack som Dicks föräldrar som tyckte att bokläsande var konstigt.
Citera
2026-08-13, 16:32
Medlem
Dicks mor dog tidigare i år: https://www.familjesidan.se/cases/b0ef0c15-f9ed-40f0-afac-89229f986bcc

Det känns som för mycket av en slump att han nu går ut med en historia som ingen kommer att motsäga.
Citera
2026-08-13, 19:32
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...) Enligt Wikipedia var hans farsa försäljare och hans mor sekreterare och han är uppväxt i Staffanstorp, en ort som ligger utslängd som en satellit på den skånska slätten utanför Malmö. En titt med Google Maps skvallrar om att det inte är någon metropol, direkt. Tänk då hur det var 1975 när Dick var runt tio år gammal. En byväg rakt igenom samhället, lite lanthandlare och verktygsförsäljare för de omkringboende bönderna och i bästa fall en busslinje mellan Lund och Svedala. Hit flyttar man inte om man har akademiska ambitioner. Hit flyttar man om man är en gårdfarihandlare i exempelvis lantbruksprodukter och umgås med män i stövlar och lortiga nävar hela dagarna. (...)
Staffanstorp är i stort sett ett småhusområde byggt i den stora villaboomen efter 1971. Det är en ort byggd av småbarnsfamiljer, säljare och sekreterare, bilpendlare, inte bönder och drängar. En helt nybyggd sovstad, hundratals historielösa kvarter. Dicks föräldrars attityd står nog att finna i deras uppväxter, någon annanstans. I övrigt kan du ha rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in