2022-05-03, 00:52
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Harrison skriver brett om mycket, men klarar av det rimligt då han har en bas att stå på. Han förmår att snabbt gå igenom material och välja ut det som (han, och läsarna tydligen) tycker känns relevant eller intressant. I viss mån kan man kalla honom populärhistoriker. Han tillhör inte mina favoriter, men är ok, även om han plockar vissa lättplockade poäng när åsikter och faktaval samverkar. Jag föredrar gubbar som Grimberg, om jag ska läsa en skvätt i hängmattan.
Harrison är väl en riktig lättviktare i jämförelse med tungviktaren Grimberg.
Våra akademier har helt urartat...
Citera
2023-03-13, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Harrison är väl en riktig lättviktare i jämförelse med tungviktaren Grimberg.
Våra akademier har helt urartat...

"Grimbergs vetenskapliga bana blev kort. Till största delen var hans lärartjänstgöring förlagd till privata läroverk,"
Citera
2023-06-19, 16:03
Medlem
Dick har numera en podd tillsammans med sin hustru som heter Harrisons dramatiska historia. Hittills har de släppt 10 avsnitt.

Efter en kort lyssning så är den väl okej. Frun sänker den något eftersom hon verkar vara en direkt outhärdlig människa.
Citera
2023-11-14, 12:52
Medlem
Crapmagics avatar
Har "dick" problem med "bläck" i pennan? eller är det hon det är fel på
https://static.cdn-expressen.se/images/24/86/24864cd1391543ae8d0f904244f46723/16x9/640@60.jpg

Nån som vet varför dom adopterat? eller har dom några 'historiska' argument? eller historier om sitt val
Senast redigerad av Crapmagic 2023-11-14 kl. 13:00.
Citera
2024-01-19, 21:48
Medlem
Crapmagics avatar
Det är inget skumt alls över deras Linda Stafiga relation tror jag
https://www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/lararpriser/prisad-historielarare-later-eleverna-mota-verkligheten/ (Dick är inte den som spottar i blondiner, nej! i glaset menar jag)

Citat:
Ursprungligen postat av Zetkin
Dick har numera en podd tillsammans med sin hustru som heter Harrisons dramatiska historia. Hittills har de släppt 10 avsnitt.

Efter en kort lyssning så är den väl okej. Frun sänker den något eftersom hon verkar vara en direkt outhärdlig människa.
Outhärdlig kvinna menar du väl?, det finns nämligen inga unisex beteenden som är negativa
Senast redigerad av Crapmagic 2024-01-19 kl. 21:55.
Citera
2025-02-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramidbyggaren
Jag har studerat för honom en gång i tiden, och jag skulle vilja sammanfatta honom som högintelligent, extremt allmänbildad, väldigt kär i rampljuset men också som en person med stora problem med sig själv. Dick Harrisson klär sig efter hur han mår, vissa dagar i Armanikostym då han är uppåt, andra dagar i mörka byxor med polotröja, då är han nere. Troligtvis manodepressiv, antagligen en fruktansvärd människa att bli ovän med och troligtvis en person med en ganska unken kvinnosyn.

Fantastiskt duktig historiker, dock. Går ju en del rykten om hur han lyckats hålla uppe sin produktion, men de ska jag låta vara. Det som rasistfjanten i början av tråden kallar för "politisk pålitlighet" är troligtvis så nära sanningen man kan komma, källkritiken på Historiska Institutionen i Lund är tämligen hård.

Roligt är att han avskyr Tiina Rosenberg från FI, som även hon numera är lundprofessor. De kommer dåligt överens, och hon sitter för övrigt i samma byggnad som Dicken...
Tack intressant!
Adderall tjack?

Läser man på reddit verkar det inte helt ovanligt på universitet
Citera
2026-08-13, 12:51
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Hörde han på TV i går där han berättade att han INTE fick läsa böcker som barn. Hans föräldrar trodde att han kunde bli "förläst". Vad är det för svammel? Låter som om han var uppväxt under medeltiden.
Citera
2026-08-13, 13:11
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Hörde han på TV i går där han berättade att han INTE fick läsa böcker som barn. Hans föräldrar trodde att han kunde bli "förläst". Vad är det för svammel? Låter som om han var uppväxt under medeltiden.
En inte helt ovanlig attityd bland människor på landsbygden på 60- och 70-talen. Enligt Wikipedia var hans farsa försäljare och hans mor sekreterare och han är uppväxt i Staffanstorp, en ort som ligger utslängd som en satellit på den skånska slätten utanför Malmö. En titt med Google Maps skvallrar om att det inte är någon metropol, direkt. Tänk då hur det var 1975 när Dick var runt tio år gammal. En byväg rakt igenom samhället, lite lanthandlare och verktygsförsäljare för de omkringboende bönderna och i bästa fall en busslinje mellan Lund och Svedala. Hit flyttar man inte om man har akademiska ambitioner. Hit flyttar man om man är en gårdfarihandlare i exempelvis lantbruksprodukter och umgås med män i stövlar och lortiga nävar hela dagarna. Då kanske man också har attityden att "klart att pågen ska ha ett ordentligt jobb istället för att hänga näsan över en massa böcker". Och ett ordentligt jobb var då något man blev smutsig och svettig av.

Det fanns, och finns fortfarande, ett bildningsförakt på landsbygden runt om i landet så jag tror alldeles säkert att det var som Dick säger att det var. Jag har själv hört liknande ondgöranden över läsning från äldre släktingar som föddes i början på 1900-talet. Om det man gjorde inte "ledde till något", dvs gav omedelbar avkastning i form av en reparerad grind eller en trave ved, så var det inte värt något. Att bilda sig sågs med skeptiska ögon. Då kunde man "få idéer" och börja tro att man var något och flytta till stan.
Citera
2026-08-13, 13:25
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
En inte helt ovanlig attityd bland människor på landsbygden på 60- och 70-talen. Enligt Wikipedia var hans farsa försäljare och hans mor sekreterare och han är uppväxt i Staffanstorp, en ort som ligger utslängd som en satellit på den skånska slätten utanför Malmö. En titt med Google Maps skvallrar om att det inte är någon metropol, direkt. Tänk då hur det var 1975 när Dick var runt tio år gammal. En byväg rakt igenom samhället, lite lanthandlare och verktygsförsäljare för de omkringboende bönderna och i bästa fall en busslinje mellan Lund och Svedala. Hit flyttar man inte om man har akademiska ambitioner. Hit flyttar man om man är en gårdfarihandlare i exempelvis lantbruksprodukter och umgås med män i stövlar och lortiga nävar hela dagarna. Då kanske man också har attityden att "klart att pågen ska ha ett ordentligt jobb istället för att hänga näsan över en massa böcker". Och ett ordentligt jobb var då något man blev smutsig och svettig av.

Det fanns, och finns fortfarande, ett bildningsförakt på landsbygden runt om i landet så jag tror alldeles säkert att det var som Dick säger att det var. Jag har själv hört liknande ondgöranden över läsning från äldre släktingar som föddes i början på 1900-talet. Om det man gjorde inte "ledde till något", dvs gav omedelbar avkastning i form av en reparerad grind eller en trave ved, så var det inte värt något. Att bilda sig sågs med skeptiska ögon. Då kunde man "få idéer" och börja tro att man var något och flytta till stan.

Men ordet "förläst" låter som något de som tror på tomtar och troll hittat på. Och det är ju inte så länge sedan som Dick var barn 70-talet.

Visst om föräldrarna ville att han skulle ha ett "riktigt" jobb och inte bli akademiker. Men det var ju när han var barn han inte fick läsa och att det skulle vara någonting skadligt och farligt.
Citera
2026-08-13, 13:37
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Men ordet "förläst" låter som något de som tror på tomtar och troll hittat på. Och det är ju inte så länge sedan som Dick var barn 70-talet.

Visst om föräldrarna ville att han skulle ha ett "riktigt" jobb och inte bli akademiker. Men det var ju när han var barn han inte fick läsa och att det skulle vara någonting skadligt och farligt.
Det har inget med tomtar och troll att göra. "Förläst" betyder att man läser så mycket att man blir konstig i huvudet. Det fanns en föreställning bland äldre obildade människor att man kunde läsa sönder hjärnan och bli knepig om man läste och studerade mycket. Om du frågar äldre släktingar så kommer dessa säkert ihåg detta.
Citera
2026-08-13, 13:41
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Det har inget med tomtar och troll att göra. "Förläst" betyder att man läser så mycket att man blir konstig i huvudet. Det fanns en föreställning bland äldre obildade människor att man kunde läsa sönder hjärnan och bli knepig om man läste och studerade mycket. Om du frågar äldre släktingar så kommer dessa säkert ihåg detta.

Nä, ingen av mina äldre släktingar känner till det. Det låter verkligen dumt, varför skulle man bli konstigt i huvudet av att läsa? Även obildade borde ju förstå att det knappast är farligt, utan tvärtom.
Citera
2026-08-13, 13:48
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Citat:
Nä, ingen av mina äldre släktingar känner till det. Det låter verkligen dumt, varför skulle man bli konstigt i huvudet av att läsa? Även obildade borde ju förstå att det knappast är farligt, utan tvärtom.
Hur vet du det? Har du verkligen hunnit fråga alla dina äldre släktingar på de tio minuter som gått sedan jag svarade på ditt inlägg? Du måste förstå att människor har olika bildningsgrad. Alla tänker inte på samma sätt, särskilt då inte människor som inte är tränade i att tänka eftersom de spenderat hela sina liv med att såga plank och bära gödsel. När då en sådan människa möter någon med formell bildning är det klart att den förstnämnde upplever den senare som "konstig" och verklighetsfrånvänd. Människor med lägre bildningsgrad drar inte nödvändigtvis samma slutsatser som du gör eftersom de inte har samma typ av mentala motorvägar i hjärnan som du har. Hänger du med?

Här har du hursomhelst en källa på att ordet betyder vad jag säger och inte vad du tror.
https://bytnamn.blogspot.com/2008/06/att-vara-frlst.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in