2026-08-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Man får nog ha med i bedömningen att han förmodligen är i två olika känslolägen vid mordet respektive vid förhöret. Har dom haft ett stort bråk innan han dödar henne så är ju hans sinnesstämning totalt annorlunda rent biologiskt.

Jämför med någon som slår ner någon annan på fyllan. Då är det inte ovanligt med ångest dagen efter när man nyktrat till. Och då är det ju ett betydligt lindrigare och vanligare brott. Så visst kan det vara så att han faktiskt har väldigt svårt att prata om det. Sen kan man såklart känna att hans egna känslor bör värderas lägst efter det som hänt och att han borde tvinga sig själv att berätta ändå. Jag tror och hoppas att han kommer göra det.
Jo, jag är inte avundsjuk på honom. Tror iofs att han kanske saknar empati och därmed inte tycker så synd om vare sig sitt offer eller offrets anhöriga. Men han ångrar sig nog en jävla massa när han nu sitter och funderar på hur många år han kommer att vara inlåst.

Men som sagt, det borde varit vidrigare att slå ihjäl någon än att prata om det. Och om inte, så är han ändå skyldig samhället och den mördades anhöriga, att medverka till att få en korrekt bild av vad som hände så att en korrekt dom kan avkunnas.
Citera
2026-08-13, 13:35
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Verkligen on topic men en teori jag har svårt att tro på. Skulle jag gissa så tror jag att snarare han än hon ville gå fort fram med att träffa varandras barn. Men det är bara en gissning baserad på ett stort antal tredjehandsuppgifter.

Off Topic: Jag är inte alltid överens om vad vissa moderatorer anser är rätt forum för vissa diskussioner,

Jag menar alltså att det är han som ville träffa hennes barn, inte tvärtom, och att det är han som försöker få stanna kvar på ön till när barnen ska komma dit senare samma eftermiddag.
Citera
2026-08-13, 13:38
Medlem
Citat:
Jo, jag är inte avundsjuk på honom. Tror iofs att han kanske saknar empati och därmed inte tycker så synd om vare sig sitt offer eller offrets anhöriga. Men han ångrar sig nog en jävla massa när han nu sitter och funderar på hur många år han kommer att vara inlåst.

Men som sagt, det borde varit vidrigare att slå ihjäl någon än att prata om det. Och om inte, så är han ändå skyldig samhället och den mördades anhöriga, att medverka till att få en korrekt bild av vad som hände så att en korrekt dom kan avkunnas.
Så kan det absolut vara. Han kanske ljuger om att han inte kan prata om det för att köpa sig tid men jag får ändå en känsla av att han kommer fortsätta prata. En sann narcissist hade troligtvis inte haft svårt att prata om det då denne förmodligen skyller allt på offret och ser sig själv som ett offer istället. Skulle så vara fallet så borde han tryckt på det redan i förhöret som läckt ut tycker jag. Det kanske är ett önsketänkande från min sida då man verkligen vill att anhöriga ska få en sanningsenlig förklaring för vad som hänt.
Citera
2026-08-13, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Jag menar alltså att det är han som ville träffa hennes barn, inte tvärtom, och att det är han som försöker få stanna kvar på ön till när barnen ska komma dit senare samma eftermiddag.
OK, då är jag med. Ja, det tror ju jag också att om det var någon som ville avvakta med att blanda in barn så var det hon.

Tror dock inte vuxna barn har med orsaken till hans galna utbrott att göra.
Citera
2026-08-13, 14:02
Medlem
Citat:
OK, då är jag med. Ja, det tror ju jag också att om det var någon som ville avvakta med att blanda in barn så var det hon.

Jag tror som ni, men tror ändå att det faktum att barnen skulle komma kan spela in
Han kan ex gjort henne illa redan kvällen innan
Hon vågar äntligen säga det hon vill säga dagen då hon vet att barnen ska komma
Och i kombination med detta att hon ska berätta för barnen (kanske t.o.m. måste då det kan vara någon synlig skada som är svår att ljuga bort
Samt att hon ber honom lämna ön
Citera
2026-08-13, 14:14
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Jag har precis som du svårt att tro att det skulle röra sig om att han ville ”få” en del av huset (rent ekonomiskt) eller att han mördade för att han ville ärva (eftersom att han helt enkelt saknade arvsrätt).

Om huset är inbladat tror jag att det rör sig om en svartsjuka kring att hon ägde huset tillsammans med en före detta pojkvän och att han lite för tidigt började föra diskussioner om hur deras framtid skulle se ut. ”Jag kommer inte tycka att det är okej att du och pojkvännen äger huset tillsammans i framtiden om vi ska vara ihop”. ÅÅ kanske har sagt att det är för tidigt att prata om sådana saker varpå han flippat och börjar ifrågasätta om hon verkligen tar deras relation på allvar. ”Om du verkligen vill vara med mig borde du ju kunna säga nu om du har tänkt äga ett hus med ditt ex för alltid”, ”om vi ska kunna leva ihop måste du ta mina känslor på allvar och jag tycker det är sjukt att du vill äga det här huset med ditt ex”, ”jag känner ingen som efter flera år fortsatt äga något ihop med sitt ex, klarar du inte av att släppa taget om honom?”, o.s.v.
Ja, så skulle det kunna vara.. Han kände sig då kränkt över att hon inte prioriterade honom framför att äga huset med sitt ex. Tror btw att mordet absolut skedde på förmiddagen strax innan han slog av telefonen..
Citera
2026-08-13, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Ja, så skulle det kunna vara.. Han kände sig då kränkt över att hon inte prioriterade honom framför att äga huset med sitt ex. Tror btw att mordet absolut skedde på förmiddagen strax innan han slog av telefonen..
Det har han ju sagt också i förhöret att "tumultet" utbröt på tisd förmiddag.
Citera
2026-08-13, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Jag tror som ni, men tror ändå att det faktum att barnen skulle komma kan spela in
Och i kombination med detta att hon ska berätta för barnen (kanske t.o.m. måste då det kan vara någon synlig skada som är svår att ljuga bort
Du menar att hon sitter där med en blåtira?

Omöjligt är det ju inte men om en kvinna är på en ö med en man hon inte känt alltför länge och får en smäll, då tänker jag att du avbryter hon antingen semestern eller om hon är räd för mannen, så skickar hon sms till någon hon känner. Och så låter hon bli att provocera honom ytterligare, till dess hon känner sig säker.
Citera
2026-08-13, 14:30
Medlem
Coolvid19s avatar
Börjar bli tröttsamt att läsa samma spekulationer och anklagelser sida upp och ner.
Det som hänt är att han erkänt i förhör.
Motivet har vi ingen aning om. De flesta spekulerar i att han är en narcissist om fått frispel efter att hon dumpat honom. Det vet vi inget om. Det vi vet är att väldigt få människor mördar någon utifrån en strategi med planering. Att hon hittats med omfattande skador efter trubbigt våld indikerar ju att något allvarligt hänt. Men hon behöver inte ha dumpat honom. Det kan lika väl vara så att hon varit otrogen och att han har fått reda på det.
Mördaren verkar vara i chocktillstånd när han hörs. Såvida han då inte är en narcissist och spelar för att få reda på vad åklagaren vet? Det märkliga är att han säger något alls. En normal person hade hållt käft till en advokat dök upp. Å andra sidan har han ju inte sagt särskilt mycket mer än att han visat upp en skakad bild av sig själv.
Den stora frågan är ju hur en sådan här person (ordningsamt liv/tidigare ostraffad) kan leva med sig själv när insikten väl fått sjunka in. Att man dödat en person man älskat. Att han därmed är hatad av hela hennes släkt och vänner. Förmodligen att ens egna barn tar avstånd ifrån honom. Han blir av med arbete och allt. Och ska då leva med denna insikt dessutom? Jag tror att han mycket väl kan uppfinna ett skäl som rättfärdigar honom själv och att han kan hitta på något som gör honom till offret i den här historian. Men jag hoppas jag har fel. Han lär ju ändå vara en gammal gubbe när han släpps ut igen.
Citera
2026-08-13, 14:44
Medlem
slemhinders avatar
Citat:

Jag tänker att det är lika sannolikt som allt annat vid det här laget men att allt grundat sig i något han upplevt som ett avvisande eller att hon inte ville ”avancera” i relationen lika snabbt som han. En person uppgav att han velat försäkra sig om framtiden snabbt i en tidigare relation.

Många, främst kvinnor, med borderline/EIPS har ett sådant mönster. Relationen måste utvecklas snabbt, annars är de övertygade om att de kommer bli lämnade och övergivna. Och sen pendlar de snabbt mellan överdriven affektion och att känna hat mot en person. Tycker mig se något liknande här.

Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant

Ja, alltså jag vet fan inte om man hade vågat kasta ut en våldsam man ute på en ö? Man är ju jävligt isolerad där ute och om han inte kan ta sig därifrån och är jävligt hetsig så tar man en enorm risk som kvinna. Med tanke på beskrivningarna från hans exsambo om att han gått runt och varit högljudd, vägrat låta henne vara i fred, satt sig på en stol utan för hennes rum och fortsatt prata så kan man se framför sig att han haft samma beteende här också.

Det är inte omöjligt att han varit våldsam eller otrevlig redan tidigare och att han insåg att hans hemåkning skulle bli slutet på deras relation. Så han började kanske trycka på efter en försäkran om att hon inte tänkte lämna honom, polisanmäla honom eller vad det nu än kunnat vara. Och när hon säger att hon inte vill prata om det så slår det slint.
Citera
2026-08-13, 14:49
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Börjar bli tröttsamt att läsa samma spekulationer och anklagelser sida upp och ner.
Det som hänt är att han erkänt i förhör.
Motivet har vi ingen aning om. De flesta spekulerar i att han är en narcissist om fått frispel efter att hon dumpat honom. Det vet vi inget om. Det vi vet är att väldigt få människor mördar någon utifrån en strategi med planering. Att hon hittats med omfattande skador efter trubbigt våld indikerar ju att något allvarligt hänt. Men hon behöver inte ha dumpat honom. Det kan lika väl vara så att hon varit otrogen och att han har fått reda på det.
Mördaren verkar vara i chocktillstånd när han hörs. Såvida han då inte är en narcissist och spelar för att få reda på vad åklagaren vet? Det märkliga är att han säger något alls. En normal person hade hållt käft till en advokat dök upp. Å andra sidan har han ju inte sagt särskilt mycket mer än att han visat upp en skakad bild av sig själv.
Den stora frågan är ju hur en sådan här person (ordningsamt liv/tidigare ostraffad) kan leva med sig själv när insikten väl fått sjunka in. Att man dödat en person man älskat. Att han därmed är hatad av hela hennes släkt och vänner. Förmodligen att ens egna barn tar avstånd ifrån honom. Han blir av med arbete och allt. Och ska då leva med denna insikt dessutom? Jag tror att han mycket väl kan uppfinna ett skäl som rättfärdigar honom själv och att han kan hitta på något som gör honom till offret i den här historian. Men jag hoppas jag har fel. Han lär ju ändå vara en gammal gubbe när han släpps ut igen.

Läs inte då?

Han har för övrigt inte erkänt brottet, det står tydligt i förhörsartikeln från TV 4. Han har medgivit att han ”tagit bort hennes liv” men det finns inga uppgifter om under vilka omständigheter. Jag tror att hans förhör handlade om att han ville ge en sympatisk bild av sig själv och, som du säger, fiska efter vad åklagaren visste.
Citera
2026-08-13, 14:56
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Läs inte då?

Han har för övrigt inte erkänt brottet, det står tydligt i förhörsartikeln från TV 4. Han har medgivit att han ”tagit bort hennes liv” men det finns inga uppgifter om under vilka omständigheter. Jag tror att hans förhör handlade om att han ville ge en sympatisk bild av sig själv och, som du säger, fiska efter vad åklagaren visste.
Ok, så han har erkänt att han har tagit hennes liv, men inte att han mördat henne? Bäst hade väl varit att inte säga något alls?
Ja vi får vänta och se då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in