2026-08-13, 09:55
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Nyfiken fråga, men hur kommer media åt förhörsprotokoll hos polisen? Är inte det förundersökningssekretess på?

Mordet i skärgården i Värmdö: Pojkvännen egna ord i förhör https://share.google/wamvNjh7iymB6kOFJ

Fel tråd. Blir lätt Off Topic.
Här är en tråd skapd för i ämnet:
(FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)
Citera
2026-08-13, 10:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag frågade AI om det och den sa först att operatören kan se skillnad.
Men tydligen gäller det inte modernare mobiler.
Nu säger AI
Det enda sättet att särskilja dem är via telefonens egna interna loggar (operativsystemets loggfiler), inte via mobilnätet. Om polisen eller en tekniker gör en fysisk undersökning av själva telefonen kan de läsa av systemloggarna. Där står det registrerat om avstängningen triggades av att användaren tryckte på knappen eller om systemet stängdes ner automatiskt på grund av låg batterispänning (Battery low shutdown).

Då har du promptat dåligt, eller så är det som vanligt att AI har fel:

Citat:
När en mobil stängs av på vanligt sätt skickar den ofta ett meddelande till mobilnätet om att den kopplar ner sig. Operatörens system kan då registrera något som motsvarar en "normal frånkoppling".

Om telefonen däremot:

laddar ur helt,
batteriet tas ur,
kraschar,
eller tappar strömmen plötsligt,

så försvinner kontakten med nätet utan en sådan ordnad frånkoppling. Operatören ser då ofta bara att enheten slutade svara.
Citera
2026-08-13, 10:42
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Jag hörde för inte så länge sedan att vissa som i vredesmod mördar en närstående ofta har som två ”inställningar” samtidigt:

Dels skäms man, mår dåligt, vet att man begått ett fruktansvärt brott och att man själv är ansvarig för det. Man skyller inte på personen utan tar ansvar för handlingen, tycker inte att den förtjänade att dö och man ångrar att man begick brottet.

En annan del av personen kan samtidigt långt efter mordet fortsätta beskylla den man mördat för att ens liv ser ut som det gör idag. ”Det är X fel att jag avtjänar ett livstidsstraff, hade jag inte träffat X hade mitt liv sett annorlunda ut".

Man menade också att det vanligare att det kommer fram att personer som mördar utan tidigare förekomst av kriminalitet är underutvecklade emotionellt än att de har psykiska störningar. Intressant att tänka på TN ur det perspektivet.

Det här låter högst rimligt, tycker jag. Att någon skulle valt att gifta sig och skaffa barn (tre, no less!) med ett sånt diagnosmonster som TN beskrivs som här i tråden tycker jag låter helt orimligt. Iaf i välordnade kretsar.
Citera
2026-08-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Jo, det är jag med på (DNS/VPN). Men osäker på exakt vad som är tillåtet för telefonoperatörerna att lagra. Dom kanske kan se domän, men inte alla sidor där. Det var därför jag fick för mig att själva mobilen behövs för att utreda exakt vad som sökts mm. Men ja, vi får se. Mer om detta kommer väl längre fram.

Vid ett annat mord för 6-7 år sedan så hjälpte både operatören och 'hitta.se' polisen med uppgifter vad GM sökt på. Men kanske andra regler/lagar nu.
Citera
2026-08-13, 11:04
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Nio minuter efter att kvinnan hittades mördad i Stockholms skärgård pekades pojkvännen ut som misstänkt.

Då hade han tidigare samma dag stängt av sin mobil när han befann sig i området.

https://www.tv4.se/artikel/5IVtkr9OTLBk5taIEh2FtO/pojkvaennen-pekades-ut-efter-nio-minuter
Citera
2026-08-13, 11:52
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Jag tror inte alls att det finns någon koppling till ägandet av huset och det som hänt. Att MGM skulle ha begått ett mord för att han ”plötsligt” insett att han inte kan få halva huset lär knappast vara något som drivit honom till sina handlingar. Oavsett hans historik med lägenheten på Hagagatan. Svartsjuka och/eller att han på något sätt känt sig kränkt är med all sannolikhet motivet. Oavsett så hoppas jag verkligen för anhörigas skull att han är lika stursk som han verkar ha varit i övrigt och berättar sanningen..

Jag har precis som du svårt att tro att det skulle röra sig om att han ville ”få” en del av huset (rent ekonomiskt) eller att han mördade för att han ville ärva (eftersom att han helt enkelt saknade arvsrätt).

Om huset är inbladat tror jag att det rör sig om en svartsjuka kring att hon ägde huset tillsammans med en före detta pojkvän och att han lite för tidigt började föra diskussioner om hur deras framtid skulle se ut. ”Jag kommer inte tycka att det är okej att du och pojkvännen äger huset tillsammans i framtiden om vi ska vara ihop”. ÅÅ kanske har sagt att det är för tidigt att prata om sådana saker varpå han flippat och börjar ifrågasätta om hon verkligen tar deras relation på allvar. ”Om du verkligen vill vara med mig borde du ju kunna säga nu om du har tänkt äga ett hus med ditt ex för alltid”, ”om vi ska kunna leva ihop måste du ta mina känslor på allvar och jag tycker det är sjukt att du vill äga det här huset med ditt ex”, ”jag känner ingen som efter flera år fortsatt äga något ihop med sitt ex, klarar du inte av att släppa taget om honom?”, o.s.v.
Citera
2026-08-13, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Nyfiken fråga, men hur kommer media åt förhörsprotokoll hos polisen? Är inte det förundersökningssekretess på?

Mordet i skärgården i Värmdö: Pojkvännen egna ord i förhör https://share.google/wamvNjh7iymB6kOFJ
Genom läckor. Poliser eller någon annan som hanterat informationen.

Frågan i det här fallet är väl om det bara är vissa delar som har läckts eller om tidningarna valt att bara delge fragment av vad man fått veta.

Det intressanta nu är väl när det kommer information om att han börjat prata. Eller kommer han kanske välja att fortsätta att inte orka prata om vad han har gjort? Personligen kan jag tycka att det verkar lite svårare att mörda någon än att prata om att man mördat någon. Hade han någon som helst skam i kroppen borde han lägga sitt egna mående åt sidan och medverka i utredningen.
Citera
2026-08-13, 12:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Jag tror att en stund kan vara ett ganska brett spann i det här fallet, jag tror inte att det nödvändigtvis måste betyda att hon inte var död när han stängde av sin telefon.
Finns väl inget som talar emot att han gjorde det på kvällen/natten heller annat än vad han säger.
Citera
2026-08-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Finns väl inget som talar emot att han gjorde det på kvällen/natten heller annat än vad han säger.
Nej det är hans egna uppgifter som styrker det. Dessa tror jag dock kommer visa sig vara korrekta, han vet att dom kommer kunna sätta en ganska säker tidpunkt så det finns ingen fördel att ljuga om det utan tvärtom skulle det vara en nackdel.
Citera
2026-08-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Jo, det är jag med på (DNS/VPN). Men osäker på exakt vad som är tillåtet för telefonoperatörerna att lagra. Dom kanske kan se domän, men inte alla sidor där. Det var därför jag fick för mig att själva mobilen behövs för att utreda exakt vad som sökts mm. Men ja, vi får se. Mer om detta kommer väl längre fram.

Det som är tillåtet regleras i användarvillkoren. I princip det som behövs för att erbjuda tjänsterna.

Det som går krypterat över HTTPS kan inte operatörerna se. Så de kan inte se hela adresser utan bara domänen. Frågan är om de lagrar kopplingen mellan IP och domän ens eftersom det kan va fel.

Jag tror jag aldrig sett något fall där man använt surfdata inhämtat från någon operatör utan det är alltid från enheterna.
Citera
2026-08-13, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Genom läckor. Poliser eller någon annan som hanterat informationen.

Frågan i det här fallet är väl om det bara är vissa delar som har läckts eller om tidningarna valt att bara delge fragment av vad man fått veta.

Det intressanta nu är väl när det kommer information om att han börjat prata. Eller kommer han kanske välja att fortsätta att inte orka prata om vad han har gjort? Personligen kan jag tycka att det verkar lite svårare att mörda någon än att prata om att man mördat någon. Hade han någon som helst skam i kroppen borde han lägga sitt egna mående åt sidan och medverka i utredningen.
Man får nog ha med i bedömningen att han förmodligen är i två olika känslolägen vid mordet respektive vid förhöret. Har dom haft ett stort bråk innan han dödar henne så är ju hans sinnesstämning totalt annorlunda rent biologiskt.

Jämför med någon som slår ner någon annan på fyllan. Då är det inte ovanligt med ångest dagen efter när man nyktrat till. Och då är det ju ett betydligt lindrigare och vanligare brott. Så visst kan det vara så att han faktiskt har väldigt svårt att prata om det. Sen kan man såklart känna att hans egna känslor bör värderas lägst efter det som hänt och att han borde tvinga sig själv att berätta ändå. Jag tror och hoppas att han kommer göra det.
Citera
2026-08-13, 13:01
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe267
Jag funderar på tidpunkten för attacken på BO och när hon faktiskt dog. Förmodligen var TN "klar" med sin attack när han stängde av sin mobil vid 12-tiden. Om BO endast varit död "en stund" vid ca kl. 16:37 borde det betyda att TN lämnade henne att dö utan att ringa 112. Han ville att hon skulle dö.

Det här är ett av de obehagligaste mordfall som jag hört talas om.

Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Jag tror att en stund kan vara ett ganska brett spann i det här fallet, jag tror inte att det nödvändigtvis måste betyda att hon inte var död när han stängde av sin telefon.

Vet inte hur mycket man kan lita på hans ord men enligt TV 4 så beskriver han i sitt förhör att det hände något ”tumultartat” på förmiddagen den dagen hon hittades. Om det ”tumultartade” ens har hänt skulle det ju kunna vara mordet han menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in