2026-08-13, 08:15
Medlem
ursprungligens avatar
Det var molnigt där jag var igår.

Jag tycker regeringen borde förbjuda solförmörkelser och moln.

Våra politiker är riktiga syltryggar. Solförmörkelsen hade tydligen något med Spanien att göra. Vilket mörker! Allt är invandrarnas fel.

Rösta på Allt för Sverige!
Citera
2026-08-13, 09:12
Medlem
BradSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labolina1
Är ju Fenrisulven som slukar solen.

Du tänker på Skoll, jätten i vargskepnad som jagar solen. Hate, som jagar månen, sägs vara Fenris son.
Citera
2026-08-13, 09:48
Medlem
heliotrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
"Sundogs"
Ett väldigt vanlig halo som kan ses vid många av årets soliga skymningar..
Det är en på varje sida av solen 🖖

Är det det det heter? Vad intressant. Solhund på svenska eller? coolt
Jag såg en rätt distinkt sån vid förmörkelsen igår. Eller så var jag bara extra uppmärksam
(Blekinge, Ronneby Saxemara )
Citera
2026-08-13, 11:13
Medlem
Jag såg den totala solförmörkelsen 1954. Det var en upplevelse som jag alltid kommer att minnas. Det blev mörkt i ett par minuter och jag minns att hönsen sprang in i hönshuset. Vi hade svetsglas att titta genom. Det som hände i går märktes inte ens.
Citera
2026-08-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
År 2126 blir nästa solförmörkelse som många av oss missar
Samla alla nära och kära för att bevittna det spektakulära ”mirakel” vi kan vänta oss för kvällen!

Ja, tur det kanske, jag gillade det inte- det var freaky. Man kände av det i Sverige också även om vi bara hade lite solförmörkelse, men bilderna man såg på Sky News såg bara ut som ett svart hål.

Kolla från 10min:45sek...
https://www.youtube.com/watch?v=DSKRo3ecelQ
Citera
2026-08-13, 11:36
Medlem
NiceNameTwices avatar
Gick ut och tittade, förväntade mig inte att se något alls faktiskt men det gjorde man! Hyfsat tydligt med, så det var lite häftigt ändå.
Citera
2026-08-13, 12:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen
Jag såg den totala solförmörkelsen 1954. Det var en upplevelse som jag alltid kommer att minnas. Det blev mörkt i ett par minuter och jag minns att hönsen sprang in i hönshuset. Vi hade svetsglas att titta genom. Det som hände i går märktes inte ens.

Jävlar vad gammal du måste vara.
Citera
2026-08-13, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja, tur det kanske, jag gillade det inte- det var freaky. Man kände av det i Sverige också även om vi bara hade lite solförmörkelse, men bilderna man såg på Sky News såg bara ut som ett svart hål.

Kolla från 10min:45sek...
https://www.youtube.com/watch?v=DSKRo3ecelQ

Man skulle va inloggad för att kunna se så det gick inte för mig.
Citera
2026-08-13, 12:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
När jag var liten så lärde man sig att man skulle sota en glasskiva som man tittade genom. Vad jag känner till så blev ingen blind eller fick bestående synskador av det. Om det skulle vara så jävla farligt att titta på solen så skulle antagligen halva befolkningen vara blinda vid det här laget. Överdriven skrämselpropaganda från staten om iso certifierade specialfilter. Om det är så förbannat farligt, varför har inte staten skickat ut ett par 2kr:s pappglasögon till hela befolkningen. Det måste vara en billig lösning. Överallt så var dom slutsålda. 😁

Klart som fan det är farligt att stirra på solen. Här är två sopor som fick ögonskador i går:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1486616
Citera
2026-08-13, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jävlar vad gammal du måste vara.
Jag var 7 år då.
Citera
2026-08-13, 12:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junglunsen

Håller med, den i går var lite av fiasko. Solen lyste klart och starkt, aldrig någon mörkläggning som
man hoppats på
Citera
2026-08-13, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Klart som fan det är farligt att stirra på solen. Här är två sopor som fick ögonskador i går:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1486616
Jag tittade oavbrutet rakt in i solen i en timme med vidöppna ögon igår. Har precis lika kristallklar syn som alltid. Vad är skillnaden mellan oss som obesvärat kan stirra in i solen i skymningen och de som får skador av det?
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-08-13 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in