Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
En elektrokromatisk ja, men när solen gick i moln verkar det vara för lite UV för att aktivera den, även på känsligaste inställningen, men i så fall är nog ljuset inte tillräckligt starkt för att vara skadligt?
I värsta fall får jag väl gå efter ett par gamla hederliga svetsglasögon...
Just det, tänkte inte på om det är ljuset i sig eller uv som aktiverar... Nåväl, över för denna gång är det ju. Vilket jävla fiasko! Molnen kom typ 10 min före maximum. Jag hade en väldigt tur i Reims, Champagne 1999. Mycket moln men som genom ett under fick vi alla 10000-tals människor se miraklet under just huvudakten s.a.s. Det var folkfest! Vilken stämning!
Citat:
Ursprungligen postat av
Tratten52
När jag var liten så lärde man sig att man skulle sota en glasskiva som man tittade genom. Vad jag känner till så blev ingen blind eller fick bestående synskador av det. Om det skulle vara så jävla farligt att titta på solen så skulle antagligen halva befolkningen vara blinda vid det här laget. Överdriven skrämselpropaganda från staten om iso certifierade specialfilter. Om det är så förbannat farligt, varför har inte staten skickat ut ett par 2kr:s pappglasögon till hela befolkningen. Det måste vara en billig lösning. Överallt så var dom slutsålda. 😁
Det "farliga" är nog egentligen mer när det är totala förmörkelser & folk tittar länge vid 98-100% för då är ljuset tillräckligt dämpat för att det ska gå men finns fortfarande en massa uv. Men jag håller med dig. Mitt svetsglas har jag inte köpt extra för detta utan hade det ändå & då är det väldigt smidigt.