2026-08-12, 21:46
Medlem
Hypokondrias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Ärligt så såg jag vad som skedde live, men allting kan inte plåtas med kameror för att upplevas här i livet. Kan var lite kul ändå på sitt lilla vis....

Ett konstigt "regnbågsliknande" sken uppstod norr om solen samtidigt. men om det var av en slump eller inte, det kan jag inte svära på.
"Sundogs"
Ett väldigt vanlig halo som kan ses vid många av årets soliga skymningar..
Det är en på varje sida av solen 🖖
Citera
2026-08-12, 21:50
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
"Sundogs"
Ett väldigt vanlig halo som kan ses vid många av årets soliga skymningar..
Det är en på varje sida av solen 🖖
Då såg jag något nytt ändå. Fast det alltid finns av att titta extra på himmeln just idag. :lol

Och det var även lite ljusare ikväll av att snegla omedvetet mot solen hela tiden ..
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-08-12 kl. 21:56.
Citera
2026-08-12, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo. Blåa ögon är mer ljuskänliga. Jag bor i Spanien och december är den enda månaden på året jag inte behöver använda solglasögon.

Det kanske stämmer för dig. Beklagar ditt tillstånd.

Jag är också blåögd och boende i Spanien och jag har bara solglasögon när jag är bakis eller stenad och vill vistas bland folk.

Man behöver få sol i ögonen för melatoninproduktionen.

Apropå eclipsen så var den inte fullständig här men ändå ball att se. Fick en del bra bilder. Bra stämning på kullen vi stod på. Var kanske 50 pers som satt med öl och vin hos oss.
Citera
2026-08-12, 21:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque

På morgonen ja. Innan klockan 10.
Citera
2026-08-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Det kanske stämmer för dig. Beklagar ditt tillstånd.

Jag är också blåögd och boende i Spanien och jag har bara solglasögon när jag är bakis eller stenad och vill vistas bland folk.

Apropå eclipsen så var den inte fullständig här men ändå ball att se. Fick en del bra bilder. Bra stämning på kullen vi stod på. Var kanske 50 pers som satt med öl och vin hos oss.

Blå ögon skall vara bättre på att se i mörker, det är inte bara en följd av lite pigment i huden.
Det skall finnas renar som har mörka ögon på sommaren men växlar till blå på sommaren.
Citera
2026-08-12, 22:33
Medlem
Sunimods avatar
För mig är det ofta solförmörkelse speciellt på nätterna. Längre på vintern än sommaren.
Just nu helt utan sol.
Citera
2026-08-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad i herrans namn har nu islam med detta att göra?

Det får du fråga muslimen.

Behöver du ha fler videos om att det här var en profetia i Islam?
Citera
2026-08-12, 23:03
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Funkar utmärkt med DIN-11-glas, som jag själv tänker använda. Har du en med automatik? Då brukar det kunna gå att ställa in DIN-talet.

Även starkt ljus utan uv är nog bra att undvika en längre stund.

När jag var liten så lärde man sig att man skulle sota en glasskiva som man tittade genom. Vad jag känner till så blev ingen blind eller fick bestående synskador av det. Om det skulle vara så jävla farligt att titta på solen så skulle antagligen halva befolkningen vara blinda vid det här laget. Överdriven skrämselpropaganda från staten om iso certifierade specialfilter. Om det är så förbannat farligt, varför har inte staten skickat ut ett par 2kr:s pappglasögon till hela befolkningen. Det måste vara en billig lösning. Överallt så var dom slutsålda. 😁
Citera
2026-08-12, 23:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Det får du fråga muslimen.

Behöver du ha fler videos om att det här var en profetia i Islam?
Har nog lite svårt att se det som ett bevis på att islam är rätt väg. Det fanns väl säkert folk som förstod sig på astronomi på 600-talet och fick in det där i boken...
Citera
2026-08-13, 05:26
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
En elektrokromatisk ja, men när solen gick i moln verkar det vara för lite UV för att aktivera den, även på känsligaste inställningen, men i så fall är nog ljuset inte tillräckligt starkt för att vara skadligt?
I värsta fall får jag väl gå efter ett par gamla hederliga svetsglasögon...
Just det, tänkte inte på om det är ljuset i sig eller uv som aktiverar... Nåväl, över för denna gång är det ju. Vilket jävla fiasko! Molnen kom typ 10 min före maximum. Jag hade en väldigt tur i Reims, Champagne 1999. Mycket moln men som genom ett under fick vi alla 10000-tals människor se miraklet under just huvudakten s.a.s. Det var folkfest! Vilken stämning!

Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
När jag var liten så lärde man sig att man skulle sota en glasskiva som man tittade genom. Vad jag känner till så blev ingen blind eller fick bestående synskador av det. Om det skulle vara så jävla farligt att titta på solen så skulle antagligen halva befolkningen vara blinda vid det här laget. Överdriven skrämselpropaganda från staten om iso certifierade specialfilter. Om det är så förbannat farligt, varför har inte staten skickat ut ett par 2kr:s pappglasögon till hela befolkningen. Det måste vara en billig lösning. Överallt så var dom slutsålda. 😁
Det "farliga" är nog egentligen mer när det är totala förmörkelser & folk tittar länge vid 98-100% för då är ljuset tillräckligt dämpat för att det ska gå men finns fortfarande en massa uv. Men jag håller med dig. Mitt svetsglas har jag inte köpt extra för detta utan hade det ändå & då är det väldigt smidigt.
Citera
2026-08-13, 06:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Har nog lite svårt att se det som ett bevis på att islam är rätt väg. Det fanns väl säkert folk som förstod sig på astronomi på 600-talet och fick in det där i boken...

Japp, och solen frågar Allah om den får resa sig upp i öst varje morgon och den får inte glömma det för då får den inte göra det!

https://www.youtube.com/watch?v=88TSlEOOUVQ
Citera
2026-08-13, 07:48
Medlem
HassanVonEssens avatar
Jag var på promenad just då och undrade varför folk hade samlats ute på gräsmattan för att stå och titta upp i skyn. Tyvärr var det rätt molnigt och gick inte se någonting speciellt överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in