2026-08-13, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Varför är patientens klädsel relevant tycker du?

Jag tänkte mest på hur lättillgängliga olika erotiska zoner är på patienten, det kan ju ha viss relevans för händelseförloppet och även för den påstådda gärningsmannens försvar i rätten!
Citera
2026-08-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Finns en A*d*as *o*d 40 år i Tenhult kan ev vara han? Tillhör inte IVA medicinkliniken? När jag legat på IVA har jag haft samma läkare som på avdelningen. Medicinavdelningen verkar märklig: En misstänkt för sexbrott och en som försökt och dömd för mordförsök på sin far...
Nej, IVA tillhör inte Medicinkliniken vanligtvis. Medicinkliniken har främst hand om internmedicinska sjukdomar, men de har även vårdplatser neurologiska sjukdomar, stroke och TIA, vilket innebär att den som blivit utsatt MER sannolikt tillhör de tre sistnämnda grupper, givet nedsatt kognitiv medvetenhet.

Ja, det är förmodligen så att det namn som nämnts gissningsvis är den person som omtalas. Fordonet som användes var förmodligen inte hans eget, utan annans.
Citera
2026-08-13, 11:30
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Hur påverkar det eventuellt straff? Blir det lägre straff för en sjuksköterska än en läkare? Jag befarar själv att det kan bli ett väldigt lågt straff om han tagit en patient på tuttarna - kanske tycker rätten i sverige då att det räcker med att han förlorar jobbet och anseendet?

Vet inte riktigt hur man resonerar när det kommer till vårdpersonal som begår brott mot patienter men om det nu är så att han krafsat på hennes bröst men inte mer än så torde det väl bli tal om sexuellt ofredande, plus de andra brotten som han gjorde sig skyldig till när han flydde från polisen.

Straffet för sexuellt ofredande är böter eller fängelse i högst två år. Anses brottet vara grovt, exempelvis för att patienten var helt försvarslös, GM var hennes vårdgivare, etc. ligger straffskalan på fängelse i lägst sex månader och högst tre år.

Att han inte får jobba kvar kan man nog vara ganska säker på.
Citera
2026-08-13, 11:31
Medlem
Citat:
Hur påverkar det eventuellt straff? Blir det lägre straff för en sjuksköterska än en läkare? Jag befarar själv att det kan bli ett väldigt lågt straff om han tagit en patient på tuttarna - kanske tycker rätten i sverige då att det räcker med att han förlorar jobbet och anseendet?

Bra fråga men kan nog stämma det du säger. Min personliga åsikt är att legitimationen ska tas tillbaka oavsett om det är en läkare eller ssk om han döms för brottet.
Citera
2026-08-13, 11:32
Medlem
Om det är en ung brud som han tar tagit på, kan den tjejen har kommit in som intox och därmed nedsatt allmäntillstånd.
Citera
2026-08-13, 11:35
Medlem
Citat:
Vad kan gärningsmannen vänta sig för typ av straff om han tex fälls för fullbordat samlag som våldtäkt? Längd på straffet? Några ytterligare åtalspunkter då han gjorde det som läkare eller sjuksköterska och därmed utnyttjade sin ställning?

Jag gick igenom datan och statistiken jag har på tidigare domar,

Rubriceringen. 6 kap. 1 § BrB träffar "vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag".
Det spelar ingen roll om det var samlag eller penetration med fingrar. Gränsen går inte vid vilken kroppsdel, utan vid om handlingen bedöms jämförlig med samlag. Gör den det: våldtäkt, minimum 3 år. Gör den inte det, sexuellt övergrepp enligt 6 kap. 2 §, 6 mån–2 år. Det är den enskilt största gaffeln i hela målet — i min domkorpus ligger medianen på 24 månader för fullbordad våldtäkt av normalgraden mot vuxen, mot 8 månader för sexuellt övergrepp av normalgraden (475 avgöranden).

Våldtäkt av normalgraden 3–6 år. Mindre grovt brott 6 mån–4 år. Grov våldtäkt 5–12 år
Maxet höjdes från 10 till 12 den 1 augusti 2026, så en gärning i augusti 2026 ligger på den nya skalan.

Vad domstolarna faktiskt dömer ut (innan 1e Augusti i år). Ur 526 avgöranden där den tilltalade dömts enbart för fullbordad våldtäkt mot vuxen (barnmål, försök, medhjälp och oaktsam våldtäkt bortrensade):

Normalgraden: 364 fick fängelse, median 24 mån, mittersta halvan 24–32 mån, hela spannet 3–60. Av de 429 med känd påföljd fick 85 % fängelse, nästan alla övriga var ungdomspåföljder, rättspsykiatrisk vård eller skyddstillsyn.
Men minimistraffet höjdes från 2 till 3 år den 1 augusti 2022, och det syns: för gärningar begångna efter det datumet är medianen 36 månader (54 avgöranden, spann 10–48). Den siffran är den relevanta här.
Grov våldtäkt: 61 fängelsestraff, median 60 mån, spann 6–72. Efter 2022: median 66 mån.
Kränkningsersättning: median 200 000 kr (19 avgöranden med belopp, spann 100 000–250 000).
Villkorlig frigivning sker efter 2/3 av strafftiden om straffet är kortare än sex år, annars efter 3/4. Tre år på pappret = ut efter två.

Paragrafen säger uttryckligen att man aldrig kan anses delta frivilligt om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att någon på grund av "medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning, sjukdom, kroppsskada" befinner sig i en särskilt utsatt situation (p. 2), eller allvarligt missbrukar att personen står i beroendeställning till honom (p. 3). En inneliggande patient träffar båda. Det gamla separata brottet "sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning" finns inte kvar, beroendeförhållandet ligger inne i våldtäktsparagrafen.

Den höjer straffvärdet. 29 kap. 2 § p. 3 (utnyttjat annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig) och p. 4 (utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende) är uttryckliga försvårande omständigheter. De kan också dra mot rubriceringen grov våldtäkt via "särskild hänsynslöshet".

Tjänstefel då? Nej, i regel inte. 20 kap. 1 § kräver att gärningen skett vid myndighetsutövning, och vanlig sjukvård är inte myndighetsutövning. Det är en vanlig missuppfattning i den här typen av trådar.

Vad som däremot kan bli separata åtalspunkter, beroende på vad förundersökningen ger:

- Dataintrång, 4 kap. 9 c §, att slå upp patientjournaler utan vårdrelation. Böter–2 år, grovt dataintrång 1–6 år sedan 1 augusti 2026. Det här är den vanligaste tilläggsrubriceringen i vårdärenden, och den utreds nästan alltid eftersom loggarna finns.
- Det som hände vid flykten, rattfylleri, olovlig körning, vårdslöshet i trafik, våldsamt motstånd. Egna brott med egna skalor.
- Läggs flera brott ihop får det gemensamma straffet sättas över maximistraffet för det svåraste brottet, sedan 1 augusti 2026 upp till det dubbla, dock högst summan av maximistraffen. Jag tror jag fått det rätt här, mycket att hålla reda på =)

- Utanför brottmålet: legitimationen. 8 kap. 3 § patientsäkerhetslagen, legitimation ska återkallas för den som i eller utanför yrkesutövningen gjort sig skyldig till ett allvarligt brott som är ägnat att påverka förtroendet för hen. Beslutas av HSAN efter anmälan från IVO. Och enligt 8 kap. 6 § kan legitimationen dras in redan vid sannolika skäl, innan brottmålet är avgjort, i upp till sex månader åt gången. Det landar långt före domen gissar jag, helst igår.

Går det till sexuellt övergrepp i stället för våldtäkt landar man i en helt annan storleksordning.

https://straffkollen.se/handelse/sexualbrott-jonkoping-2026-08-12
Senast redigerad av femtrettionio 2026-08-13 kl. 11:39.
Citera
2026-08-13, 11:39
Medlem
Åklagarmyndighetens ärendenummer: AM-120372-26
Citera
2026-08-13, 11:41
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Om det är en ung brud som han tar tagit på, kan den tjejen har kommit in som intox och därmed nedsatt allmäntillstånd.
Yepp. Hon hade fått stesolid och nitrazepam.. Så hon var djupt sovande.
Citera
2026-08-13, 11:52
Medlem
Medicin C ligger precis jämte hjärt iva.
Citera
2026-08-13, 11:58
Medlem
Citat:
Jag tänkte mest på hur lättillgängliga olika erotiska zoner är på patienten, det kan ju ha viss relevans för händelseförloppet och även för den påstådda gärningsmannens försvar i rätten!

Konstigt ställd fråga av dig. Har du aldrig varit på ett sjukhus?
Förmodligen har patienten haft en längre skjorta/särk som slutar vid vaden med knäppning av knappar fram till i lös passform.
Om man ligger inlagd har kläderna som funktion att vissa delar av kroppen ska vara lätta att komma åt. Om klädseln är erotisk är en högst personlig åsikt och inte intressant.
Citera
2026-08-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kahlashnikovkamrat
Konstigt ställd fråga av dig. Har du aldrig varit på ett sjukhus?
Förmodligen har patienten haft en längre skjorta/särk som slutar vid vaden med knäppning av knappar fram till i lös passform.
Om man ligger inlagd har kläderna som funktion att vissa delar av kroppen ska vara lätta att komma åt. Om klädseln är erotisk är en högst personlig åsikt och inte intressant.
Läs vad det faktiskt står i inlägget du svarar på.
Citera
2026-08-13, 12:12
Medlem
Citat:
Man ligger bland annat med längre skjorta samt rock på sig, iallafall om man opereras i Västra Götalandsregionen men det kanske är olika från sjukhus till sjukhus. Skjortan är lätt att lyfta upp så att kirurgen kommer åt, vid närmare eftertanke så fick man nog ta av sig rocken man hade över skjortan innan operation. Har opererats 3 gånger om och haft liknande klädsel varje gång.

Det är fan sinnes att man ger sig på en utsatt person för sitt egna sexuella nöjes skull. Tyckte själv att det var tillräckligt illa när sjuksköterskorna/kirurgen (kvinnor allihopa) hade satt kad på en och rakat/vaxat/whatever armhålan på en inför operationen medans man sov.

Den här snubben har verkligen fuckat upp sitt liv för resten av framtiden enbart för sitt sexuella nöjes skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in