Citat:
Ursprungligen postat av
Deslauriers
Vad kan gärningsmannen vänta sig för typ av straff om han tex fälls för fullbordat samlag som våldtäkt? Längd på straffet? Några ytterligare åtalspunkter då han gjorde det som läkare eller sjuksköterska och därmed utnyttjade sin ställning?
Jag gick igenom datan och statistiken jag har på tidigare domar,
Rubriceringen. 6 kap. 1 § BrB träffar "vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag".
Det spelar ingen roll om det var samlag eller penetration med fingrar. Gränsen går inte vid vilken kroppsdel, utan vid om handlingen bedöms jämförlig med samlag. Gör den det: våldtäkt, minimum 3 år. Gör den inte det,
sexuellt övergrepp enligt 6 kap. 2 §, 6 mån–2 år. Det är den enskilt största gaffeln i hela målet — i min domkorpus ligger medianen på 24 månader för fullbordad våldtäkt av normalgraden mot vuxen, mot 8 månader för sexuellt övergrepp av normalgraden (475 avgöranden).
Våldtäkt av normalgraden 3–6 år. Mindre grovt brott 6 mån–4 år. Grov våldtäkt 5–12 år
Maxet höjdes från 10 till 12 den 1 augusti 2026, så en gärning i augusti 2026 ligger på den nya skalan.
Vad domstolarna faktiskt dömer ut (innan 1e Augusti i år). Ur 526 avgöranden där den tilltalade dömts enbart för fullbordad våldtäkt mot vuxen (barnmål, försök, medhjälp och oaktsam våldtäkt bortrensade):
Normalgraden: 364 fick fängelse, median 24 mån, mittersta halvan 24–32 mån, hela spannet 3–60. Av de 429 med känd påföljd fick 85 % fängelse, nästan alla övriga var ungdomspåföljder, rättspsykiatrisk vård eller skyddstillsyn.
Men minimistraffet höjdes från 2 till 3 år den 1 augusti 2022, och det syns: för gärningar begångna efter det datumet är medianen 36 månader (54 avgöranden, spann 10–48). Den siffran är den relevanta här.
Grov våldtäkt: 61 fängelsestraff, median 60 mån, spann 6–72. Efter 2022: median 66 mån.
Kränkningsersättning: median 200 000 kr (19 avgöranden med belopp, spann 100 000–250 000).
Villkorlig frigivning sker efter 2/3 av strafftiden om straffet är kortare än sex år, annars efter 3/4. Tre år på pappret = ut efter två.
Paragrafen säger uttryckligen att man aldrig kan anses delta frivilligt om gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att någon på grund av
"medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning, sjukdom, kroppsskada" befinner sig i en särskilt utsatt situation (p. 2), eller
allvarligt missbrukar att personen står i beroendeställning till honom (p. 3). En inneliggande patient träffar båda. Det gamla separata brottet "sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning" finns inte kvar, beroendeförhållandet ligger inne i våldtäktsparagrafen.
Den höjer straffvärdet. 29 kap. 2 § p. 3
(utnyttjat annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig) och p. 4 (utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende) är uttryckliga försvårande omständigheter. De kan också dra mot rubriceringen grov våldtäkt via "särskild hänsynslöshet".
Tjänstefel då? Nej, i regel inte. 20 kap. 1 § kräver att gärningen skett vid myndighetsutövning, och vanlig sjukvård är inte myndighetsutövning. Det är en vanlig missuppfattning i den här typen av trådar.
Vad som däremot kan bli separata åtalspunkter, beroende på vad förundersökningen ger:
-
Dataintrång, 4 kap. 9 c §, att slå upp patientjournaler utan vårdrelation. Böter–2 år, grovt dataintrång 1–6 år sedan 1 augusti 2026. Det här är den vanligaste tilläggsrubriceringen i vårdärenden, och den utreds nästan alltid eftersom loggarna finns.
- Det som hände vid flykten,
rattfylleri, olovlig körning, vårdslöshet i trafik, våldsamt motstånd. Egna brott med egna skalor.
- Läggs flera brott ihop får det gemensamma straffet sättas över maximistraffet för det svåraste brottet, sedan 1 augusti 2026 upp till det dubbla, dock högst summan av maximistraffen. Jag tror jag fått det rätt här, mycket att hålla reda på =)
-
Utanför brottmålet: legitimationen. 8 kap. 3 § patientsäkerhetslagen, legitimation ska återkallas för den som i eller utanför yrkesutövningen gjort sig skyldig till ett allvarligt brott som är ägnat att påverka förtroendet för hen. Beslutas av HSAN efter anmälan från IVO. Och enligt 8 kap. 6 § kan legitimationen dras in redan vid sannolika skäl, innan brottmålet är avgjort, i upp till sex månader åt gången. Det landar långt före domen gissar jag, helst igår.
Går det till sexuellt övergrepp i stället för våldtäkt landar man i en helt annan storleksordning.
https://straffkollen.se/handelse/sexualbrott-jonkoping-2026-08-12