2026-08-13, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Stämmer inte biologiskt, men jag förstår associationen.

Det stämmer visst då.
Till och med flera kända kockar har sagt att alla skaldjur är besläktade med spindlar och skorpioner. Och att det är därför ni kokar dem.
Citera
2026-08-13, 01:46
Medlem
Tranquility Bass avatar
Precis som det finns folk som gillar falukorv eller flintastek så finns det folk som gillar kräftor, förstår inte vad som är så svårt att förstå? Själv är inte kräftor något jag käkar ofta då jag tycker att det är mycket jobb för lite mat, hellre en bra grillkväll med vänner i så fall.
Citera
2026-08-13, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Det stämmer visst då.
Till och med flera kända kockar har sagt att alla skaldjur är besläktade med spindlar och skorpioner. Och att det är därför ni kokar dem.
Alltså.. Det beror på vad man menar med skäkt. Alla släkten du nämner är leddjur, så det stämmer i den bemärkelsen. Men det är ju ett släktskap som är ungefär lika avlägset som människans släktskap med övriga däggdjur.

Att jämföra att äta kräftor med att äta spindlar är alltså ungefär som att jämföra att äta kor med att äta människor.
Citera
2026-08-13, 01:49
Medlem
Tradition och svensk kultur. Det ska vi vara rädda om. Arabmusik borde däremot förbjudas.
Citera
2026-08-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Kräftor är fantastiskt gott. Klart bättre än räkor. Inte jättemycket sämre än kungskrabba. Den stora nackdelen är den väldigt begränsade köttmängden. Men det förändrar ju inte smaken.
Jag är inte superförtjust i kräfta, men Kungskrabba är ju på gränsen till oätlig, den har såå kraftig smak, usch.
Citera
2026-08-13, 02:06
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Det stämmer visst då.

Ja det kallas leddjur, ta och googla på det!
Citera
2026-08-13, 06:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Sällskapet med trevliga vänner. Det är grejen.

Det köper jag men varför kan man inte då ära något som faktiskt är godare än kräftor då?
Är heller inget fan av kräftor och anser inte att det är värt jobbet och kladdet för mänden mat.
Citera
2026-08-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Havets? Vi talar väl ändå om flod/signalkräftor här, inte havskräftor?

Och det är gott, med kryddad nubbe, hårt bröd med ost, västerbottenpaj, en sen augustikväll.

Det låter inte lika slagkraftigt att kalla det för sjöarnas råttor.
Citera
2026-08-13, 09:24
Medlem
SpontanEjakulations avatar
Kräftor, att koka lefvande och sedan äta upp dem under mörknande augustikvällar, är Kanon.

Svensk kulturkanon.

Minnes i evig tacksamhet Kulturmännen Albert Engstrom och Anders Z0rn som med sin konst räddade svensk dryckeskultur när de livsfientliga nYkter1st-sekteristerna vid Folkomröstningen år 1921 ville på fullt allvar helt TORRLÄGGA Sverige.

Tacka kräftorna, för den knappa vinsten över mörkermän och mörkerkvinnor.

Unisont, nu. Alla i kör:

-Kräftor, kräfva dessa drycker !
Citera
2026-08-13, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det köper jag men varför kan man inte då ära något som faktiskt är godare än kräftor då?
Är heller inget fan av kräftor och anser inte att det är värt jobbet och kladdet för mänden mat.

Man brukar ha mer än bara kräftor.
Paj, andra skaldjur och vad än som önskas. Grejen är ju att sitta och pillra, äta länge och med bra sällskap.
Citera
2026-08-13, 10:02
Medlem
norther1s avatar
Nej. Att ha en kräftskiva på egen hand, framför allt om man fiskar dem själva, är förstås ingen speciellt trevlig tillställning. En kräftskiva görs av att det är en social aktivitet. Tillsammans är några av oss uppe i ottan och droppar/ tömmer burar och senare är det någon annan som ansvarar för att de kokas och tillreds.

Vid själva konsumtionen är det ju också roligt att alla använder lite olika tekniker. Vissa har olika preferenser med vad de gillar som att suga ur saften ur kräfthuvudet (?) eller enbart äta stjärten. Det är kladdigt som satan och det ska också vara riktigt blött efter rikliga supar nubbar. Sen är det väl inget fel med att ha med lite annan mat också som västerbottenpaj eller någon lättare sallad.
Citera
2026-08-13, 10:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Man brukar ha mer än bara kräftor.
Paj, andra skaldjur och vad än som önskas. Grejen är ju att sitta och pillra, äta länge och med bra sällskap.

Absolut, det vet jag och jag ser absolut fördelen med det du skriver, att man sitter under lång tid och har det trevligt med vännerna men själva kräftorna som serveras är tyvärr inte något för mig. Har inget emot västerbottenpaj, bröd och ost och vad mer som brukar finnas men kräftorna hoppar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in