2026-08-13, 10:35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är jag den enda svenska som inte gillar att äta kräftor?
Tycker det känns som en enda stor scam, eller matkulturens "kejsaren är naken" men ingen vågar säga något.
Motbjudande tillagning, svårt och grisigt att äta, smakar inte gott, och högt pris per kilo ätlig del.
Kan någon förklara?
(Gillar inte kryddat brännvin heller. Föredrar vanlig ren sprit i så fall.)

Jag tänker att det är en rest från det gamla svenska bondesamhället, då

1. Kräftor var gratis, och gratis mat var "lyx" efter långa perioder av svält.

2. Kräftfisket var en mysig aktivitet - på den tiden då vi levde närmare naturen och faktiskt gjorde saker tillsammans.

3. Kräftor ansågs vackra och festen symbolisk.

4. På den tiden fanns inte restauranger och Fodoora som nu har konkurrerat ut den "enklare" maten.

5. En ursäkt att dricka brännvin.

6. Alla festligheter runtomkring kan tänkas vara en kompensation för det faktum att kräftan inte är så god och matig.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
2026-08-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, det vet jag och jag ser absolut fördelen med det du skriver, att man sitter under lång tid och har det trevligt med vännerna men själva kräftorna som serveras är tyvärr inte något för mig. Har inget emot västerbottenpaj, bröd och ost och vad mer som brukar finnas men kräftorna hoppar jag.

Vet inte vad du hoppas på men du kan fråga din mamma vad hon vill laga för tillbehör dina kräftor.
Citera
2026-08-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är jag den enda svenska som inte gillar att äta kräftor?
Tycker det känns som en enda stor scam, eller matkulturens "kejsaren är naken" men ingen vågar säga något.
Motbjudande tillagning, svårt och grisigt att äta, smakar inte gott, och högt pris per kilo ätlig del.
Kan någon förklara?
(Gillar inte kryddat brännvin heller. Föredrar vanlig ren sprit i så fall.)

Du tycker inte det är gott, men många andra tycker det är gott. End of story, inget mer att diskutera.
Citera
2026-08-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag tänker att det är en rest från det gamla svenska bondesamhället, då

...

Nej, kräftor är en av de få maträtter vi har som började som "överklasskäk" för kungar och adeln och som sedan sipprade ner via borgarklassen till de breda folklagren.

Jag äter kräftor när jag blir bjuden på kräftskiva men mycket hellre surströmming. Där har vi en maträtt som började allra längst ner på samhällsstegen och sedan sipprade uppåt.
Citera
2026-08-13, 12:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulinar
Nej, kräftor är en av de få maträtter vi har som började som "överklasskäk" för kungar och adeln och som sedan sipprade ner via borgarklassen till de breda folklagren.

Jag äter kräftor när jag blir bjuden på kräftskiva men mycket hellre surströmming. Där har vi en maträtt som började allra längst ner på samhällsstegen och sedan sipprade uppåt.

Ja precis - för att det betraktades som finmat i en tid då det varken fanns restauranger eller ekonomiskt överflöd. De bönder som sedan adopterade trenden var fortfarande en del av bondesamhället, och deras arv för vi nu vidare.

Du känner säkert till att dåtidens kungar åt ruttet kött och möglig ost, för att det inte fanns några kylskåp? En vanlig knegare 2026 äter finare mat än vad kungar gjorde på 1800-talet.
Citera
2026-08-13, 16:58
Medlem
Alla förevändningar för att få dricka snaps är ok. Jag gillar kräftskivor men sörplar väl lite förstrött på typ två såna där röda rackare och äter bröd och sallad.
Citera
2026-08-13, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Alltså.. Det beror på vad man menar med skäkt. Alla släkten du nämner är leddjur, så det stämmer i den bemärkelsen. Men det är ju ett släktskap som är ungefär lika avlägset som människans släktskap med övriga däggdjur.

Att jämföra att äta kräftor med att äta spindlar är alltså ungefär som att jämföra att äta kor med att äta människor.

Apor är däggdjur. Vi är släkt med dem. vissa äter deras hjärnor och säkert resten också. Kor har 4 magar och det har inte vi. Spindlar är kannibaler och det är inte vi.
Citera
2026-08-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ja det kallas leddjur, ta och googla på det!

Jag kan det mesta om både spindel-djur och skal-djur. Vad ska jag googla på?
Citera
2026-08-13, 22:13
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Jag kan det mesta om både spindel-djur och skal-djur. Vad ska jag googla på?

Leddjur, kräfta går bra!
Citera
2026-08-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Leddjur, kräfta går bra!

Vad vill du att jag ska hitta?
Citera
2026-08-14, 01:17
Medlem
Kräftor ( i alla fall havskräftor) är ju fantastiskt gott!
Men gillar man inte skaldjur så...
Citera
2026-08-14, 11:22
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Kräftor ( i alla fall havskräftor) är ju fantastiskt gott!
Men gillar man inte skaldjur så...

Sumpar man insjökräftor rätt nån dag med vattenbyte är det högklass på signal/flodkräftor oxå
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in