2026-08-12, 21:45
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Är jag den enda svenska som inte gillar att äta kräftor?
Tycker det känns som en enda stor scam, eller matkulturens "kejsaren är naken" men ingen vågar säga något.
Motbjudande tillagning, svårt och grisigt att äta, smakar inte gott, och högt pris per kilo ätlig del.
Kan någon förklara?
(Gillar inte kryddat brännvin heller. Föredrar vanlig ren sprit i så fall.)
Citera
2026-08-12, 21:49
Medlem
Sällskapet med trevliga vänner. Det är grejen.
Citera
2026-08-12, 22:07
Medlem
Glostrups avatar
Det är en trevlig tradition, och det är gott att äta kräftor en eller ett par gånger per år. Plus att det alltid blir trevliga fester med snapsvisor och goda tilltugg som västerbottenpaj, rostat bröd och annat gott som passar till kräftorna. Självklart några nubbar, men inte överdrivet många. En kräftskiva med goda vänner en sensommarkväll på landet - det är en upplevelse. Sen en bastu och dopp i den svala sjön, en perfekt avslutning på kvällen.

Motbjudande tillagning? Nej de kokas och dör direkt när de hamnar i vattnet. Äter man ko eller gris så blir de inte slaktade på ett särskilt mycket bättre sätt.

Svårt att äta? Nej, inte om man vet hur man gör - och det lär man sig som barn. Grisigt att äta? Nej, inte om man gör rätt. Lite slabbigt blir det, men det är klart hanterbart. Det finns ju servetter.

Högt pris per kilo ärlig del? Beror på vad man jämför med, och vad spelar det för roll om man gillar det? Om man inte gillar något så är det väl per definition för högt pris för upplevelsen.

Om du har bestämt dig för att du inte gillar kräftor så går det nog inte att förklara. För den som gillar kräftor är det däremot ganska självklart. Vilket gäller för det mesta här i livet.
Citera
2026-08-12, 22:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Tycker det känns som en enda stor scam, eller matkulturens "kejsaren är naken" men ingen vågar säga något.
Motbjudande tillagning, svårt och grisigt att äta, smakar inte gott, och högt pris per kilo ätlig del.
Kan någon förklara?
Gillar smaken, men ofta inte konsistensen av dom.
Men går undvika, men har aldrig direkt blivit en återkommande ingrediens.

Skulle säga det betyder inte gilla, men när de är har en konsistens av fiskkött.
Ja, då är det rätt bra för mig.
Citera
2026-08-12, 22:16
Medlem
Citat:
Kan någon förklara?

Kräftor är ju oxå havets råttor.

Äter kanske kräftstjärtar nån gång per år vilket räcker gott.
Den rostade mackan med ost är alltid godast.
Citera
2026-08-12, 22:18
Medlem
Venators avatar
Jag tycker ju personligen att kräftor är fantastiskt goda, rätt kokade, det är främsta skälet. Gott öl och en milt kryddad nubbe till det och en och annan trevlig sång. Hembakad baguette föredras också framför rostbröd. Sedan håller vi igen lite på hattar och skit, man kan vara mån om sin värdighet även när det är kräftskiva.

Däremot vill jag kunna äta mig mätt på kräftor, västerbottenpaj som utfyllnad är bara tecken på snålhet i vår familj. Västerbottenpaj är jättegott men inte på kräftskiva. Så i TS:s anda kunde jag i alla fall inte stå emot att ge ett litet tjyvnyp till en svensk kulturtradition ihop med kräftskivan.
Citera
2026-08-12, 22:21
Medlem
slagskotts avatar
Det e ju sketgôtt.
Alla gillar det dock inte, varför anar jag inte men jag växte upp med en kock till mor så jag äter allt och njuter som fan
Citera
2026-08-12, 22:26
Medlem
Onanikrems avatar
Hyfsat gott men jag tar hellre en biff eller en grillad karré.
Förjävla söligt att äta och inte mycket mat är det på dem heller. Även om man äter bröd och paj till måste man ju äta 20 st för att bli mätt.
Citera
2026-08-12, 22:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Tråd finns! (FB) Kräftskivan sjunger på sista versen
Citera
2026-08-12, 22:27
Medlem
Citat:
Kan någon förklara?
Du verkar ju ha gjort dig en uppfattning redan, så vad ska förklaras?
Delikatess för den ene, kan va en pest för den andre.

Blir du bjuden på kräftskiva så ta med dig en kebabrulle. Det borde bara bli skratt, och ingen lär slå dig i huvet för det.
Citera
2026-08-12, 22:42
Medlem
pn222jws avatar
Stjärten, klorna och smöret är gott. Även goda med ett rostat bröd med stark norrländsk ost och öl att dricka. En trivsam svensk sensommartradition. Dom är vackra med sin röda färg. Om man fiskar dom själv blir det inte så dyrt (eller några turkiska och kinesiska).
Senast redigerad av pn222jw 2026-08-12 kl. 22:44.
Citera
2026-08-12, 22:49
Medlem
Citat:
Kan någon förklara?

Jag håller med dig!
Dessutom är alla skaldjur släkt med spindlar och skorpioner, så nej tack till skaldjur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in