2026-08-12, 23:03
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är jag den enda svenska som inte gillar att äta kräftor?
Tycker det känns som en enda stor scam, eller matkulturens "kejsaren är naken" men ingen vågar säga något.
Motbjudande tillagning, svårt och grisigt att äta, smakar inte gott, och högt pris per kilo ätlig del.
Kan någon förklara?
(Gillar inte kryddat brännvin heller. Föredrar vanlig ren sprit i så fall.)
Havskräftor är ju det enda som går att äta. Såna där insjökräftor eller vad det heter är ju bara skit. Vilka menar du?
Citera
2026-08-12, 23:16
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Havskräftor är ju det enda som går att äta. Såna där insjökräftor eller vad det heter är ju bara skit. Vilka menar du?

Håller verkligen inte med, flodkräftor är saftiga och goa medan havskräftor känns mjöliga och har heller aldrig något kött i klorna. Äter dock båda sorterna med god aptit ändå då jag är galen i skaldjur!
Citera
2026-08-12, 23:17
Medlem
Jag äter inte heller kräftor men tycker det trots allt är en trevlig tradition som ska bevaras.
Att fiska kräftor är däremot väldigt kul, det gör jag varje år.

Men, jag tycker om färdigskalade kräftor, det är rätt gott.

Men att skala och äta på traditionellt sätt, nej.
Fy fan, fingrarna luktar ju som om man fingerpullat "mama san" på Bangkoks mest besökta bordell!
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-12 kl. 23:27.
Citera
2026-08-12, 23:18
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
Håller verkligen inte med, flodkräftor är saftiga och goa medan havskräftor känns mjöliga och har heller aldrig något kött i klorna. Äter dock båda sorterna med god aptit ändå då jag är galen i skaldjur!
Wow. Du har något fel på dina smaklökar.
Citera
2026-08-12, 23:22
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Wow. Du har något fel på dina smaklökar.

Nänä, känn skillnaden på texturen och smaken nästa gång så inser du att havskräftor är skräp i jämförelse med en rejäl flodkräfta.
Citera
2026-08-12, 23:38
Avstängd
Ja du är den enda
Citera
2026-08-12, 23:56
Medlem
Undrar om bottenlevande kräftor tittar på fiskar som vi ser på fåglar, båda flyger. Önskar jag va superkräftan.
Citera
2026-08-13, 00:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Kräftor är ju oxå havets råttor.

Äter kanske kräftstjärtar nån gång per år vilket räcker gott.
Den rostade mackan med ost är alltid godast.
Havets? Vi talar väl ändå om flod/signalkräftor här, inte havskräftor?

Och det är gott, med kryddad nubbe, hårt bröd med ost, västerbottenpaj, en sen augustikväll.
Citera
2026-08-13, 00:58
Medlem
Kräftor är utomordentligt gott.
Nackdelen är väl priset och att de behöver skalas.
Havskräftor brukar vi äta
Citera
2026-08-13, 00:58
Medlem
Ilimitados avatar
Kräftor är fantastiskt gott. Klart bättre än räkor. Inte jättemycket sämre än kungskrabba. Den stora nackdelen är den väldigt begränsade köttmängden. Men det förändrar ju inte smaken.
Citera
2026-08-13, 01:27
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är jag den enda svenska som inte gillar att äta kräftor?
Tycker det känns som en enda stor scam, eller matkulturens "kejsaren är naken" men ingen vågar säga något.
Motbjudande tillagning, svårt och grisigt att äta, smakar inte gott, och högt pris per kilo ätlig del.
Kan någon förklara?
(Gillar inte kryddat brännvin heller. Föredrar vanlig ren sprit i så fall.)

Det blir lite av en grej eftersom premiären är vid ett visst tillfälle.
Samma med jordgubbar och färskpotatis. Potatis är väl heller inte det godaste som finns men det blir till en lämplig anledning att bjuda till fest. Samma sak med julens mat såsom Janssons Frestelse och Ris a la Malta, direkt äckliga maträtter.

Kräftor är gott men opraktiskt. Det är därför man inte äter det till vardags. Säkra kort som alla gillar är tacos, spaghetti bolognese och flintastek. Men sedan finns det alltid de som vill spela svåra och inte vill låtsas om att de också gillar sånt "lättsmält" utan ska göra sig märkvärdiga med gåslever, gristryne eller helstekt struts.
Citera
2026-08-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggeraldrigupp
Jag håller med dig!
Dessutom är alla skaldjur släkt med spindlar och skorpioner, så nej tack till skaldjur.
Stämmer inte biologiskt, men jag förstår associationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in