Citat:
Ursprungligen postat av
SverigeForBarnen
Förlåt om jag tar mig friheten att svara på de frågor jag uppfattar utifrån det du skrev:
Fråga 1: Var finns den "fria viljan" egentligen i detta system? Om allt är kedja av orsaker och effekter, var passar fri vilja in?
Svar:
Fri vilja är förmågan att reflektera över dina mönster och välja något annat. Du kan se vart gamla mönster leder och medvetet välja en helt annan väg. Denna förmåga finns redan i dig – den måste tränas som en muskel. I varje ögonblick kan du välja att förändra eller fortsätta samma kedja.
Fråga 2: Vad betyder "fri vilja" närmare bestämt här? Betyder det att vi är ansvariga för och förtjänar beröm och klander för hur våra kognitiva förmågor råkar vara kalibrerade?
Svar:
Vi är ansvariga för våra handlingar och valen vi gör, inte för hur våra förmågor är kalibrerade. Du förtjänar beröm eller klander för de val du gör – inte för de förmågor du är född med eller som är formade av ditt förflutna. Du kan inte skylla på någon annan för dina val.
Fråga 3: Eller betyder det att vi är ansvariga för hur systemet interagerar med omvärlden och vilken form nästa tillstånd antar?
Svar:
Ja. Du är ansvarig för hur dina handlingar påverkar systemet och omvärlden. Varje handling du gör formar nästa tillstånd – både för dig själv och för systemet omkring dig. Genom dina val skapar du den framtid som kommer. Du kan inte skylla på ditt förflutna för vad du gör nu.
Fråga 4: Eller finns det inget meningsfullt ansvar alls – bara nytta och instrumentalitet?
Svar:
Det finns djupt ansvar. Det är skillnaden mellan att utvecklas och att stanna i gamla mönster. Vad du upprepar blir starkare – ilska tränar ilska, ansvar tränar ansvar, empati tränar empati. Du blir medskapare av den människa du utvecklas till.
---------------------
Har jag missuppfattat dina frågor? Har jag svarat på dom?
Skulle du annars kunna skriva exakt dom frågor du vill ha svar på så ska jag försöka ge dig fullständiga svar. Eller om mina svar gav dig nya frågor så ställ gärna dom.
Till att börja med ett klargörande. Med "systemet" avser jag det neurala maskineriet, det vill säga hjärnans samlade aktivitet och som är identiskt med jaget eller personen. Det finns inget system på ena sidan och en person vid sidan av detta som fattar besluten.
1, Kognitiva kapaciteter som medför ändamålsenlig och finjusterad navigation i tillvaron innebär inte fri vilja. Om man nu inte bara menar att fri vilja per definition är detta. Jag menar dock att något för att kunna kallas fri vilja måste kunna rendera ansvar hos den handlande. Ett system kan rimligen inte hållas ansvarigt, i annan än i praktisk mening, för de funktioner det försetts med och för hur dessa råkar vara kalibrerade.
2, De val systemet gör är inget annat än utfall av neurala processer i nämnda funktioner och dessas interaktion med omgivningen. I hur detta maskineri eller dess antagna tillstånd i ögonblicket producerar beslut finns ingen fri vilja att utvinna.
3, Det bör preciseras hur ett system skulle kunna hållas ansvarigt för vilka nya tillstånd det visar sig anta vid dess funktioners interaktion med signaler från omvärlden?
Att "skylla på det förflutna" menar jag hör till en annan och rent funktionell frågeställning gällande hur det sociala systemet i praktiken bör organiseras. I ett sådant bör ansvar vara en ingående del. Av instrumentella skäl och inte för att det finns något egentligt ansvar.
4, Vi kan inte "skapa oss själva", det innebär ofrånkomligen en oändlig regress. Att människan gällande vissa egenskaper är plastisk inom vissa ramar och kan utvecklas i olika riktningar är en annan sak. Det handlar återigen om processer som systemet inte kan hållas ansvarigt för.
Det är också riktigt att befintliga egenskaper tenderar att förstärkas. Den med från början bristande självkontroll (i sina funktioners kalibreringar) plägar hamna i nedåtgående spiraler, även gällande självkontrollen, medan den som råkar vara försedd med god självkontroll tenderar att hamna i positiva spiraler och i vilka självkontrollen efterhand optimeras ytterligare.
I den gamla sanningen åt den som har skall varda givet finns ingen frihet.