2020-08-01, 16:04
Medlem
Elyons avatar
Jag har personligen lite svårt att se hur vi någonsin skulle kunna ha en fri vilja om determinismen inte vore sann. Ta bara en trivial handling som att vinka, till exempel. Hur skulle den här handlingen någonsin kunna betraktas som fri, om den nu inte har klara och tydliga orsaker i form av viljeattityder, en klar och tydlig önskan om att (t ex) få vinka till en vän. Hur kan handlingen någonsin betraktas som fri om den istället saknar orsaker? Jag har aldrig fått något bra svar på den frågan.
Citera
2020-08-01, 16:53
Medlem
Vi förstår inte ens slump eller determinism. Vi kan inte skapa program för äkta slump. Och kausalitet har varit svårt ända sedan Hume.

Fri vilja har avhandlats bäst inom religionen. Det måste finnas en moralisk och andlig aspekt av fri vilja för att börja ställa frågan på allvar.

Men i dagsläget vet vi ingenting om detta.
Citera
2020-08-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Jag har personligen lite svårt att se hur vi någonsin skulle kunna ha en fri vilja om determinismen inte vore sann. Ta bara en trivial handling som att vinka, till exempel. Hur skulle den här handlingen någonsin kunna betraktas som fri, om den nu inte har klara och tydliga orsaker i form av viljeattityder, en klar och tydlig önskan om att (t ex) få vinka till en vän. Hur kan handlingen någonsin betraktas som fri om den istället saknar orsaker? Jag har aldrig fått något bra svar på den frågan.

Inom indeterminism kan det även finnas viss orsakssamband, men även slumpen existerar som inte finns inom determinism.
Citera
2020-08-01, 20:54
Medlem
Varför fattar två olika människor två olika beslut när de ställs inför en identisk situation. Vad är det som skiljer dem åt? Jo, det finns bara två saker som skiljer en människa från en annan - gener och tidigare erfarenheter. Dessa två faktorer är alltså de enda vilka våra olika ageranden kan förklaras av.
Citera
2020-08-02, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Det måste finnas en moralisk och andlig aspekt av fri vilja för att börja ställa frågan på allvar.

Så sant, mycket klokt skrivet.

Att diskutera ”fri vilja” utan att ta upp i vilket moraliskt sammanhang man ska använda begreppet är som att diskutera vad en hammare är utan att ta upp vad dess syfte är.
Citera
2020-08-02, 14:01
Medlem
Argumentet emot den fria viljan är att alla händelser har en orsak, och orsaker kan inte bestämmas. Om någon frågar dig "Varför handlade du som du gjorde?" så skulle du annars bara kunna säga "För att det var mitt fria val".
Citera
2020-08-02, 16:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det är ett samspel mellan slumpen och den fria viljan.

Ifall människan varit determinerad utan fri vilja skulle vi varit robotar med inopererade chip.
Du menar att människan är något mer än kött, blod, ben och en svullen aphjärna.
Vad är hjärnan om inte ett medfött chip?
Citera
2020-08-02, 16:48
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Argumentet emot den fria viljan är att alla händelser har en orsak, och orsaker kan inte bestämmas. Om någon frågar dig "Varför handlade du som du gjorde?" så skulle du annars bara kunna säga "För att det var mitt fria val".

Låt oss betrakta det här fria valet du talar om. Låt oss till exempel ponera att du kan välja mellan att göra A,B, eller C.

Vad är det som får dig att välja att göra A hellre än B eller C? Antingen måste ju det här valet ha en orsak, eller så saknar det orsak, och om det saknar orsak har jag svårt att se hur det skulle kunna vara någon skillnad mellan ditt fria val och den rena slumpen.
Citera
2020-08-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Låt oss betrakta det här fria valet du talar om. Låt oss till exempel ponera att du kan välja mellan att göra A,B, eller C.

Vad är det som får dig att välja att göra A hellre än B eller C? Antingen måste ju det här valet ha en orsak, eller så saknar det orsak, och om det saknar orsak har jag svårt att se hur det skulle kunna vara någon skillnad mellan ditt fria val och den rena slumpen.

Det är det som är argumentet emot den fria viljan; vad driver ett fritt val om du kunde ha valt något annat istället?
Citera
2020-08-06, 12:53
Bannlyst
Här är en tråd i Vapen och militär, där man tror på den fria viljan: Tyskland dömt att förlora Andra världskriget?

Jag försökte förklara att det inte är någon poäng med kontrafaktiska resonemang, men de verkade inte förstå mig.
Citera
2020-08-06, 16:41
Medlem
Försvarssidan önskar lyfta dryftandet av beviskrav:
Vad för slags beviskrav har ni skeptiker egentligen?
Hur tänker ni att evidens för väljandets potentiella natur skulle se ut?

Man kan tro att det vore något i stil med att det visar sig sitta en miniatyrmänniska under skalpen som för att aktivera val kopplade synapser till etiketterade neuroner.

Ni som talar om logiska omöjligheter:
Har ni reviderat era axiom så att de inte är oxymoroner får början?
Det brukar falla sig så att paradoxen återfinnes redan i premisserna..
Men det förstås, ni tror kanske att ’logiskt’ betyder ungefär ”förståeligt för mig”
Senast redigerad av Percipio.cogito 2020-08-06 kl. 16:49.
Citera
2020-08-06, 16:45
Medlem
Fri vilja skulle igentligen innebära att fysik lagar är rena gissningar
Allt kan börja tänka egna vägar helt plötsligt?
Tex skulle gkraften kunna få för sig att dra åt andra hållet eller inte alls. Spännande liv det är
Senast redigerad av troligengud 2020-08-06 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in