Absolut. Det här är egentligen en av nycklarna till att förstå **vad en levande cell är**. ### 1. Vad är en jon? En jon är helt enkelt en atom eller molekyl som har **elektrisk laddning** eftersom den har förlorat eller tagit upp elektroner. Exempel: * **Na⁺** = natriumjon * **K⁺** = kaliumjon * **Ca²⁺** = kalciumjon * **Cl⁻** = kloridjon Eftersom de är laddade påverkas de av både **elektriska krafter** och av skillnader i koncentration. Det är detta biologin utnyttjar. ### 2. Cellen är som ett litet elektriskt batteri Föreställ dig en cell med ett tunt membran runt sig. På de två sidorna av membranet finns olika koncentrationer av joner. Cellen använder energi för att aktivt flytta joner åt olika håll. Framför allt är: **utsidan:** mycket Na⁺ **insidan:** mycket K⁺ Membranet släpper dessutom igenom vissa joner men inte andra. Det skapar en **elektrisk spänning över cellmembranet**. En typisk nervcell har ungefär **−70 mV** över membranet i viloläge. Det är alltså bokstavligen en liten elektrisk potential som cellen upprätthåller. ### 3. Men varför vill jonerna röra sig? Här kommer det fina. En jon påverkas av två saker: **Koncentrationsskillnad:** "Det finns fler av mig där borta, så jag vill sprida ut mig." **Elektrisk skillnad:** "Laddningen på andra sidan attraherar eller repellerar mig." Tillsammans bestämmer de jonens **elektrokemiska drivkraft**. Cellen kan därför använda sitt membran ungefär som ett avancerat system av **ventiler**. ### 4. Och då får biologin elektricitet Om en jonkanal plötsligt öppnas kan joner strömma genom membranet. Det förändrar membranets spänning. Om tillräckligt många jonkanaler öppnas i rätt ordning kan detta skapa en **aktionspotential**. Det är så nervceller skickar signaler. Så när du tänker: > "Jag bestämmer mig för att röra handen." så är en del av den fysiska kedjan: **elektrisk aktivitet → jonkanaler öppnas → Na⁺ och K⁺ rör sig → membranspänningen förändras → signalen fortplantas → muskelfibrer aktiveras → handen rör sig.** Det är ganska häpnadsväckande att något så abstrakt som en tanke till slut kan kopplas till **joner som rör sig genom små membranproteiner**. ### 5. Jonerna gör mycket mer än nervsignaler Samma princip används överallt. | Jon | Några biologiska roller | | -------- | ------------------------------------------ | | **Na⁺** | nervsignaler, vätskebalans, transport | | **K⁺** | membranpotential, nerv- och muskelfunktion | | **Ca²⁺** | muskelsammandragning, signalering, skelett | | **Cl⁻** | elektrisk balans, vätskereglering | | **H⁺** | pH, energiproduktion | | **Mg²⁺** | enzymer, ATP-funktion, DNA/RNA | Och här kommer kanske den viktigaste insikten: **Joner är inte bara "salter som kroppen behöver".** De fungerar som ett slags **biologiskt informations- och energisystem**. Cellen kan känna av koncentrationer, skapa spänningar, öppna och stänga kanaler och därigenom omvandla kemiska skillnader till elektriska signaler och tillbaka igen. Det är därför din tidigare bild av kroppen som ett **hölje av saltvatten** är så användbar. Man kan nästan säga: > **Livet har lärt sig att göra fysik med saltvatten.** Och cellmembranet är den centrala apparaten som gör det möjligt.
https://www.youtube.com/watch?v=NAPhBt8VJCM
Professor of Biology Denis Noble, best known for creating the first mathematical model of a beating cardiac cell, proposes a profound shift in how we understand life. In this conversation with Hans Busstra, he challenges the long-standing central dogma of Neo-Darwinism: the notion of one-way causation from DNA to cell to organism, with genes positioned as the ultimate governors of biology. Instead, Noble proposes a theory of 'biological relativity': no single level—genes, cells, organs, or the whole organism—has privileged causal authority. Causation flows both upward and downward.
Physiological states influence cellular processes, which in turn can reshape the genome. Agency is distributed across levels of biological organisation, and the genome is not a dictatorial blueprint but an interactive participant. Far from rejecting Darwin, Noble sees this as returning to Darwin’s own intuition that evolution requires mechanisms far richer than blind chance. Understanding those mechanisms, he argues, is the next Einsteinian step in biology.
Du måste vara medlem för att kunna kommentera