2026-08-12, 23:48
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Oavsett så hindrar ju inte det att han nu kan må så dåligt att han inte orkar prata om det. Att inse att det livet man haft för alltid är borta, och det han har att möta nu är frihetsberövande och socialt stigma. Jobbet han verkar ha brunnit för är borta, kontakten med sönerna försämrad, fin lägenhet, sommar i skärgården, restaurangbesök osv i all evighet borta. För en person som bara har en fortkörningsbot är ju det en helt enorm omställning. Kanske det omedelbara sociala störtdyket är det värsta om man nu inte har empatisk förmåga inför offret. Och att då förmå sig att prata om det som orsakat detta är säkert svårt. Men det kommer nog. Det är väl en process han går igenom just nu. Bara han inte tar livet av sig.

Jobbigt att läsa hur du vurmar för en mördare. Eftersom vi inte har dödsstraff i Sverige längre så hoppas jag tvärtemot din sista mening.
Citera
2026-08-12, 23:49
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Jobbigt att läsa hur du vurmar för en mördare. Eftersom vi inte har dödsstraff i Sverige längre så hoppas jag tvärtemot din sista mening.

Då kanske du ska öva på läsförståelsen.
Citera
2026-08-13, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Polisen sa väl att mobilen stängts av?
Då har de kollat med operatören som sagt det och att den inte laddat ur.

Inte mitt i tumultet såklart, men senast när TN bestämt sig för att göra sig ospårbar.

De som bor i området lär känna igen hyrkajaker och kunna skilja dom från den gröna med märkliga mannen. De har säkert fått se bild på TN och kunnat identifiera han.
Grön kajak är väl ovanligt och den tillhör ÅÅ eller JB?

Exakt.
Märkligt flykt dock. Fram o tillbaka.
Operatören lär ha meddelat polisen att den stängts av om polisen säger att den stängts av.

Hur är 09:00 en viktig tidpunkt?
Operatören kan väl inte se om mobilen stängts av aktivt eller om den tagit slut på batteri?

När det gäller 09:00 så är det inget definitivt men GM säger att tumult uppstod under förmiddagen och man brukar räkna att förmiddag är mellan 9-12.
Citera
2026-08-13, 00:09
Medlem
Citat:
Är så trött på att läsa kommentarer som denna. Han vurmar inte för GM på något sätt i sitt inlägg men han kan uppenbarligen hålla två tankar i huvudet samtidigt vilket är sunt.
Citera
2026-08-13, 00:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Är så trött på att läsa kommentarer som denna. Han vurmar inte för GM på något sätt i sitt inlägg men han kan uppenbarligen hålla två tankar i huvudet samtidigt vilket är sunt.

Jag hoppas och tror på suicid. För skattebetalarnas bästa. Att låsa in galningen på livstid kostar ca 5000 kronor/dygn.

En sådan här labil person får aldrig släppas ut igen. Vem vet hur många han mördat tidigare? Det här kan vara en seriemördare. Kanske DaCosta var den första…? Ren spekulation.
Citera
2026-08-13, 00:20
Medlem
Citat:
Jag hoppas och tror på suicid. För skattebetalarnas bästa. Att låsa in galningen på livstid kostar ca 5000 kronor/dygn.

En sådan här labil person får aldrig släppas ut igen. Vem vet hur många han mördat tidigare? Det här kan vara en seriemördare. Kanske DaCosta var den första…? Ren spekulation.
Det får du göra såklart. Men att påstå att någon vurmar för GM bara för denne inte vill se ett självmord helt fel.

Att snacka om att GM skulle vara en seriemördare är högst osannolikt och sänker nivån i tråden. Däremot håller jag med dig om att han aldrig borde släppas ut igen.
Citera
2026-08-13, 00:23
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Operatören kan väl inte se om mobilen stängts av aktivt eller om den tagit slut på batteri?

När det gäller 09:00 så är det inget definitivt men GM säger att tumult uppstod under förmiddagen och man brukar räkna att förmiddag är mellan 9-12.

Jag frågade AI om det och den sa först att operatören kan se skillnad.
Men tydligen gäller det inte modernare mobiler.
Nu säger AI
Det enda sättet att särskilja dem är via telefonens egna interna loggar (operativsystemets loggfiler), inte via mobilnätet. Om polisen eller en tekniker gör en fysisk undersökning av själva telefonen kan de läsa av systemloggarna. Där står det registrerat om avstängningen triggades av att användaren tryckte på knappen eller om systemet stängdes ner automatiskt på grund av låg batterispänning (Battery low shutdown).
Citera
2026-08-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Jag frågade AI om det och den sa först att operatören kan se skillnad.
Men tydligen gäller det inte modernare mobiler.
Nu säger AI
Det enda sättet att särskilja dem är via telefonens egna interna loggar (operativsystemets loggfiler), inte via mobilnätet. Om polisen eller en tekniker gör en fysisk undersökning av själva telefonen kan de läsa av systemloggarna. Där står det registrerat om avstängningen triggades av att användaren tryckte på knappen eller om systemet stängdes ner automatiskt på grund av låg batterispänning (Battery low shutdown).
Ja jag tror att man behöver ha telefonen för att kunna se det. Men med tanke på omständigheterna så känns det ju som att sannolikheten är stor för att telefonen stängts av aktivt.
Citera
2026-08-13, 00:29
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Det får du göra såklart. Men att påstå att någon vurmar för GM bara för denne inte vill se ett självmord helt fel.

Att snacka om att GM skulle vara en seriemördare är högst osannolikt och sänker nivån i tråden. Däremot håller jag med dig om att han aldrig borde släppas ut igen.

Vem är du som satt dig själv att döma om andras bidrag till tråden?! Det här är ett forum där man får spekulera fritt.

Mördaren är född 1969 och Catrine da Costa mördades 1984, så visst kan en 15-åring ha gjort det. Jag tror inte att man begår sitt första mord som 57-åring. När man själv blivit förälder och känt liv födas, hur skört det är, hur värdefullt det är. Särskilt inte om man träffat en flickvän och bara känt henne i 8 ynka månader.

Nej, den här snubben måste polisen gå till botten med.
Citera
2026-08-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Enligt uppgift i tråden hade BO's ex. tillbringat tid där samtidigt men sedan åkt hem.
Det är det jag refererar till.

Kan alla tre ( BO, BO’s ex och den MGM ) tillbringat tid tillsammans på ön, ätit middag tillsammans, badat tillsammans etc?, det är ju något som den avundsjuka och svartsjuka MGM starkt ogillar såklart men spelar med bara eftersom han vill ju inte se svag utåt, han har inget val.

Sedan samma dag eller någon dag senare när BO’s ex har åkt hem till fastlandet så har den MGM skrikit ur sig till BO att han inte känt sig sedd eller inkluderad när dom tre umgåtts och börja älta om att köpa ut hans del i stugan, han är såklart arg och frustrerad på BO över detta och då kanske BO tar upp att dom kanske ska ta en paus eller avsluta deras relation om den MGM inte kan acceptera att hon och hennes ex äger halva stugan var och då slår det slint när han får höra att dom ska avsluta relationen, han hör inte paus utan han hör bara avsluta, hans ögon svartnar och till slut händer det som inte får hända.
Senast redigerad av KejKejKej 2026-08-13 kl. 01:04.
Citera
2026-08-13, 01:17
Medlem
Jag funderar på tidpunkten för attacken på BO och när hon faktiskt dog. Förmodligen var TN "klar" med sin attack när han stängde av sin mobil vid 12-tiden. Om BO endast varit död "en stund" vid ca kl. 16:37 borde det betyda att TN lämnade henne att dö utan att ringa 112. Han ville att hon skulle dö.

Det här är ett av de obehagligaste mordfall som jag hört talas om.
Citera
2026-08-13, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe267
Jag funderar på tidpunkten för attacken på BO och när hon faktiskt dog. Förmodligen var TN "klar" med sin attack när han stängde av sin mobil vid 12-tiden. Om BO endast varit död "en stund" vid ca kl. 16:37 borde det betyda att TN lämnade henne att dö utan att ringa 112. Han ville att hon skulle dö.

Det här är ett av de obehagligaste mordfall som jag hört talas om.
Jag tror att en stund kan vara ett ganska brett spann i det här fallet, jag tror inte att det nödvändigtvis måste betyda att hon inte var död när han stängde av sin telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in