2026-08-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Ja, vad menade sjukvårdspersonalen med att hon varit död ”en stund”? Antar att de måste upptäckt något som likstelhet (inträffar väl först 2-3 timmar efter att man dött) eller liknande för att kunna konstatera det?

Man kan kolla efter kaliumhalten i ögonvätskan. Den stiger alltefter tiden går.

Kroppen svalnar av, stelnar och ibland bildas det fläckar.
Det är väl de vanligaste synliga tecknen. Kanske ska avstå från att spekulera just nu om anhöriga läser här.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-08-12 kl. 23:24.
Citera
2026-08-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Okej, jag tror det är ganska vanligt faktiskt, man läser ju ofta om hur polisen spårar telefoner i efterhand. När GM har dödat BO så verkar det ju som att han planerar att försöka fly. Jag tror då att en av de första sakerna man gör då är att stänga av telefonen för att undvika att bli spårad. Visst, batteriet kan ha tagit slut men det känns mer troligt att han aktivt stängt av den för att han planerar att sticka och vill inte bli hittad.

Ja så kan det förstås vara
Jag följer tråden / fallet för jag är jämnårig med MGM o BO och vill försöka förstå vad som skett , men omöjligt att förstå
Ingen logik kan förklara
Får mest ”The Shining”-vibbar när jag föreställer mig scenariet
Citera
2026-08-12, 23:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Hoten har troligtvis inte varit av allvarligare typ då polisen lämnade utan åtgärd. Sen ger han ju faktiskt uttryck över att vara knäckt i förhöret. Det kan ju mycket väl vara ett skådespel såklart men hans frånvarande brottshistorik talar emot att detta är något som eskalerat utan framstår mer som ett impulsivt vansinnesdåd. Jag tror mer på teorin att han uppfattade det som att förhållandet var på väg att spricka och att han inte fann sig i ytterligare ett misslyckande.
Ringde inte x-et polisen pga hoten? Tror de var allvarliga.
Citera
2026-08-12, 23:27
Medlem
Citat:
Jo det tror jag också, det är nog inte ovanligt iallafall att se folk paddla kajak där vid denna tiden på året. Utan att veta så tror jag att uppgiften om att man sett han paddla kajak innan han slänger sopor är felaktig. Att det varit en annan person i kajaken helt enkelt. Men som sagt, det är bara vad jag tror.

Tror heller inte han gav sig av på en paddeltur innan han slängde sopor.
Citera
2026-08-12, 23:31
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det tror jag inte. Surfhistoriken finns i mobilen men inte hos telefonoperatörer (Sverige).

Eller har jag fel? Har försökt uppdatera mig, datalagringsdirektiv mm. Nu blev jag osäker.
Allt går via en DNS, kör man inte via VPN kan man se exakt vad folk har surfat på. Har satt upp det hemma då det är mer effektivt än AdBlock om man vill blockera trafik.
Citera
2026-08-12, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Ja så kan det förstås vara
Jag följer tråden / fallet för jag är jämnårig med MGM o BO och vill försöka förstå vad som skett , men omöjligt att förstå
Ingen logik kan förklara
Får mest ”The Shining”-vibbar när jag föreställer mig scenariet
Ja det är omöjligt att förstå. Att gå från att inte vara känd av polisen till att mörda sin partner, speciellt i denna ålder är oförståeligt.
Citera
2026-08-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ringde inte x-et polisen pga hoten? Tror de var allvarliga.
Jo, enligt hennes partsinlaga i boendetvisten så gjorde hon det. Men då polisen lämnade utan åtgärd så tror jag inte hans eventuella hot varit så allvarliga, kanske inte ens brottsliga. Att polisen lämnade platsen utan åtgärd talar för detta.
Citera
2026-08-12, 23:36
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Vet du något mer om detta som du kan/vill dela med dig med i detta läge? Kanske svårt.
Den dagen jag har läst FUPen kanske jag kan läcka lite detaljer. Inte superintressanta grejer. Vet såklart mer men vissa saker berättar jag inte med hänsyn till familjen.

Räkna med inget. Det jag kan säga som inte har framkommit i media tydligt är att bevismaterialet med största sannolikhet håller riktigt hög kvalitet, även utan mordvapnet. Polisen vet betydligt mer än vad som har kommit ut till media.
Citera
2026-08-12, 23:36
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Jag kan förstå helt fel men jag tycker det låter konstig ”stänger av sin mobil”
Är man mitt i ett tumult som mynnar ut i vad det gjorde så tänker man kanske inte ”nu ska jag stänga av min mobil”
Därav jag mer tolkade ”stänga av” som laddat ur

Polisen sa väl att mobilen stängts av?
Då har de kollat med operatören som sagt det och att den inte laddat ur.

Inte mitt i tumultet såklart, men senast när TN bestämt sig för att göra sig ospårbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det finns tydligen ett ställe som hyr ut kajaker på Sollenkroka brygga. Vet inte hur nära det skulle vara huset men antar att det dyker upp kajaker i krokarna litet då och då.
De som bor i området lär känna igen hyrkajaker och kunna skilja dom från den gröna med märkliga mannen. De har säkert fått se bild på TN och kunnat identifiera han.
Grön kajak är väl ovanligt och den tillhör ÅÅ eller JB?

Citat:
Okej, jag tror det är ganska vanligt faktiskt, man läser ju ofta om hur polisen spårar telefoner i efterhand. När GM har dödat BO så verkar det ju som att han planerar att försöka fly. Jag tror då att en av de första sakerna man gör då är att stänga av telefonen för att undvika att bli spårad. Visst, batteriet kan ha tagit slut men det känns mer troligt att han aktivt stängt av den för att han planerar att sticka och vill inte bli hittad.
Exakt.
Märkligt flykt dock. Fram o tillbaka.
Operatören lär ha meddelat polisen att den stängts av om polisen säger att den stängts av.

Citat:
Jo det är en intressant detalj. Med tanke på att GM säger att det uppstod tumult på förmiddagen så tror jag en bra gissning kan vara någonstans mellan 09:00 och 11:55 när telefonen stängts av.
Hur är 09:00 en viktig tidpunkt?
Citera
2026-08-12, 23:39
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Polisen sa väl att mobilen stängts av?
Då har de kollat med operatören som sagt det och att den inte laddat ur.

Inte mitt i tumultet såklart, men senast när TN bestämt sig för att göra sig ospårbar.

De som bor i området lär känna igen hyrkajaker och kunna skilja dom från den gröna med märkliga mannen. De har säkert fått se bild på TN och kunnat identifiera han.
Grön kajak är väl ovanligt och den tillhör ÅÅ eller JB?

Exakt.
Märkligt flykt dock. Fram o tillbaka.
Operatören lär ha meddelat polisen att den stängts av om polisen säger att den stängts av.

Hur är 09:00 en viktig tidpunkt?
Det finns en kanotuthyrning på Sollenkroka, alltså fastlandet. Dessa kanoter är av nyare modell och är gula. Så ja, det är inte svårt se om det är hyr eller egen.
Citera
2026-08-12, 23:44
Medlem
slowattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Det är såklart normalt och mänskligt att ha svårt att prata om något fruktansvärt man själv har gjort, men jag tror samtidigt att en viss sorts person definitivt skulle uttrycka sig precis som han gör i förhöret av rent taktiska skäl. Det är verkligen inte självklart att han är traumatiserad och mår dåligt över vad han gjort. Vissa som till slut mördar mår ju trots allt sämre av vad de orsakat sig själva, än den skada de orsakat någon annan.

Jens Lapidus pratade om det i Efter 5 igår (någon skrev om det här så jag kollade på programmet), att man faktiskt inte vet om han mår så dåligt som han säger sig göra. Du och jag hade säkerligen mått så dåligt men det betyder inte att han gör det, eller att det är sannolikt att han gör det.

Oavsett så hindrar ju inte det att han nu kan må så dåligt att han inte orkar prata om det. Att inse att det livet man haft för alltid är borta, och det han har att möta nu är frihetsberövande och socialt stigma. Jobbet han verkar ha brunnit för är borta, kontakten med sönerna försämrad, fin lägenhet, sommar i skärgården, restaurangbesök osv i all evighet borta. För en person som bara har en fortkörningsbot är ju det en helt enorm omställning. Kanske det omedelbara sociala störtdyket är det värsta om man nu inte har empatisk förmåga inför offret. Och att då förmå sig att prata om det som orsakat detta är säkert svårt. Men det kommer nog. Det är väl en process han går igenom just nu. Bara han inte tar livet av sig.
Citera
2026-08-12, 23:47
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Det finns en kanotuthyrning på Sollenkroka, alltså fastlandet. Dessa kanoter är av nyare modell och är gula. Så ja, det är inte svårt se om det är hyr eller egen.
Bra info!
De uthyrarna lär få ett uppsving av mörk turism nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in