Citat:
Ursprungligen postat av
taklist
Jag tror det kommer komma. Vi får inte glömma att GM förmodligen är i chock han också. Han uttrycker ju själv att han inte är mentalt redo att förklara vad som hänt. Det är ett trauma som inte är bearbetat ännu och jag tror därför att det är normalt att ha svårt att prata om det. Han vet ju vad han har gjort och hur vidrigt det är. Att ta steget och berätta i detalj om hur vidrigt man har betett sig är nog inte enkelt i ett sådant läge. Men som sagt, jag tror att det kommer. Får den känslan efter förhöret som läckt ut.
Och nej, jag sympatiserar inte för fem öre med GM. Vad han har gjort är oförlåtligt och min åsikt är att han förbrukat sin rätt att leva ett fritt liv och därför bör sitta inne för resten av sitt liv. Men man får försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt. Att mörda en annan människa under ett vredesutbrott är nog ett extremt svårbearbetat trauma för de flesta när de väl börjar tänka klart igen och det tror jag kan vara förklaringen till att han inte klarar att prata om det ännu. Förhoppningsvis kommer han berätta mer och mer. Jag hoppas iallafall det för de anhörigas skull. Det finns inget värre än att se en mördare neka eller vägra berätta vad som hände, det måste göra det så otroligt mycket jobbigare för de anhöriga att behöva spekulera vad deras anhöriga tvingades genomlida.
Det är såklart normalt och mänskligt att ha svårt att prata om något fruktansvärt man själv har gjort, men jag tror samtidigt att en viss sorts person definitivt skulle uttrycka sig precis som han gör i förhöret av rent taktiska skäl. Det är verkligen inte självklart att han är traumatiserad och mår dåligt över vad han gjort. Vissa som till slut mördar mår ju trots allt sämre av vad de orsakat
sig själva, än den skada de orsakat någon annan.
Jens Lapidus pratade om det i Efter 5 igår (någon skrev om det här så jag kollade på programmet), att man faktiskt inte vet om han mår så dåligt som han säger sig göra. Du och jag hade säkerligen mått så dåligt men det betyder inte att han gör det, eller att det är sannolikt att han gör det.