2026-08-12, 21:58
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Det känns ändå långsökt, jag tror mer att han av någon anledning varit kvar i huset under dessa timmar men frågan är varför och vad han har gjort?

Hmm, ja, det vi ”vet” (utifrån vad han sagt i förhör) är att han först tar sig från brottsplatsen och stannar på ön en stund och att han sedan paddlar iväg i en stulen kajak. Det är dock hans ord. Vet inte hur mycket man ska ta dem för sanning. När på dagen han paddlar iväg vet vi inte. Möjligen kommer han tillbaka till ön för att han tänker att han måste göra sig av med fler bevis. Jag lutar mer, i sådana fall, åt att sopskymtningen varit någon annan och att han helt enkelt paddlade iväg vid tiden för mordet.

Citat:
Som jag minns det är det två olika förhör. Ett precis i början efter han blivit anhållen där åklagaren bekräftar att han placerat sig själv på platsen. Sen tolkar jag det som att det är i nästa förhör, efter häktning som han erkänner att han tagit hennes liv men inte orkar prata om detaljerna. Men jag kan ha fel.

Mycket möjligt! Och oavsett har han ju inte bestämt sig för att sjunga ut i någt av förhören. Hoppas som sagt att han öppnar upp snart, främst för de anhörigas skull så att de kan få veta vad som hände där ute.
Citera
2026-08-12, 22:00
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Jag är inne på helt samma spår som du. Telefonen ligger nog någonstans på Östersjöns botten så vad han har sökt på i sin telefon är jag osäker på om vi kommer få veta. Kanske ligger hennes där också? Något mordvapen (kniv?) kommer nog aldrig återfinnas. Även om den sopslängande mannen skulle visa sig vara någon annan så har han fortfarande haft lång tid på sig att göra sig av med både bevis och mordvapen.

Övervåldet i kombination med alla åtgärder han tagit för att komma undan gör att jag har svårt att tro att han kommer kunna hävda dråp.
Surfhistoriken finns med största möjlighet kvar hos telefonoperatören.
Citera
2026-08-12, 22:02
Medlem
Citat:
Hmm, ja, det vi ”vet” (utifrån vad han sagt i förhör) är att han först tar sig från brottsplatsen och stannar på ön en stund och att han sedan paddlar iväg i en stulen kajak. Det är dock hans ord. Vet inte hur mycket man ska ta dem för sanning. När på dagen han paddlar iväg vet vi inte. Möjligen kommer han tillbaka till ön för att han tänker att han måste göra sig av med fler bevis. Jag lutar mer, i sådana fall, åt att sopskymtningen varit någon annan och att han helt enkelt paddlade iväg vid tiden för mordet.

Mycket möjligt! Och oavsett har han ju inte bestämt sig för att sjunga ut i någt av förhören. Hoppas som sagt att han öppnar upp snart, främst för de anhörigas skull så att de kan få veta vad som hände där ute.
Ja eller att uppgiften om att han har synts på sjön innan sopstationsbesöket har varit någon annan än GM. Sjukt om han sticker iväg och sen åker tillbaka. Men ja, hela grejen är ju helt sjuk så man ska nog inte bli förvånad över något längre.

I övrigt håller jag med, jag hoppas verkligen att han har ryggrad nog för att stå för vad han gjort och berättar sanningen för de anhörigas skull.
Citera
2026-08-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Surfhistoriken finns med största möjlighet kvar hos telefonoperatören.
Det tror jag inte. Surfhistoriken finns i mobilen men inte hos telefonoperatörer (Sverige).

Eller har jag fel? Har försökt uppdatera mig, datalagringsdirektiv mm. Nu blev jag osäker.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-12 kl. 22:17.
Citera
2026-08-12, 22:10
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linay
Du har helt fel. Mamman lever inte. Och har aldrig bott i Östersund.

Visst fan! Visste det var något jag hade glömt uppdatera. Mamman dog 2021, gravsatt i samma stad som pappan bor i. Ledsen för de felaktiga och förvirrande uppgifterna. Huvudsaken är i alla fall att den dödsannons som man hänvisade till tidigare inte tillhörde mamman och att ÅÅ inte hade ”skrivit under” sin mammas dödsannons tillsammans med T år 2025. Strök uppgiften om detta i den senaste sammanfattningen jag gjorde.

Vill du får du gärna hjälpa mig anmäla de inlägg där uppgiften förekommer så den inte fortsätter spridas.

Senast redigerad av slemhinder 2026-08-12 kl. 22:28.
Citera
2026-08-12, 22:11
Medlem
Citat:
Var har du läst det?

Se #3786. Länken fanns med.
Citera
2026-08-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Se #3786. Länken fanns med.
Tack. Den var inte där från början men jag såg den sen. Intressant att iakttagelsen inte bara är att man tror sig ha sett GM på sopstationen utan att man faktiskt ser han komma ut från BOs bostad. Då känns det ju verkligen som att det är GM man sett.

Personen som setts paddla kajak INNAN sopstationsbesöket kan ju faktiskt vara någon annan men att uppgiftslämnaren kopplar ihop det och tror sig se GM.
Citera
2026-08-12, 22:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Jag börjar tro att han drömt om att ha ihjäl en kvinna. Han har ju hotat förr. En Peter Madsen typ.
Jag bygger detta på hans svävande svar i förhören där det känns som han inte verkar knäckt. Bara skådespel.
Nyfiken på vad hoten bestod av.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-08-12 kl. 22:32.
Citera
2026-08-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Tror inte hon blev jagad. Han kanske öppnade dörrarna efter mordet och sprang runt för att hämta flytväst och allt han nu gjorde och sket i att stänga dem igen. Eller hade annat att tänka på…

Inte vanligt att en MGM lämnar samtliga dörrar vidöppna efter ett mord när BO ligger i huset.
Åtminstone inte huvuddörren, om det var den som menades med "husdörren".

En teori kan vara att BO's barn med sällskap rusade ut ur huset efter fyndet av BO.

Litet intressant i allafall eftersom tv4.se ändå rapporterade det.
Citera
2026-08-12, 22:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är såklart normalt och mänskligt att ha svårt att prata om något fruktansvärt man själv har gjort, men jag tror samtidigt att en viss sorts person definitivt skulle uttrycka sig precis som han gör i förhöret av rent taktiska skäl. Det är verkligen inte självklart att han är traumatiserad och mår dåligt över vad han gjort. Vissa som till slut mördar mår ju trots allt sämre av vad de orsakat sig själva, än den skada de orsakat någon annan.

Jens Lapidus pratade om det i Efter 5 igår (någon skrev om det här så jag kollade på programmet), att man faktiskt inte vet om han mår så dåligt som han säger sig göra. Du och jag hade säkerligen mått så dåligt men det betyder inte att han gör det, eller att det är sannolikt att han gör det.

Nu vet vi inte så mycket om vad som hänt innan mordet och motivbilden, men det är som du säger. Alla mördare mår inte dåligt efter ett mord. Och han kan mycket väl också hålla inne med vad som har hänt och varför av taktiska skäl. Han vinner tid och kan försöka tänka ut vad han ska säga.

Han kan också vilja framstå som empatisk och en mer kännande person än vad han är. Att det inte var planerat, och att han inte visste vad han gjorde.

Studier visar att mord i nära relation inte sällan är mer planerat än vad man kan tro. Många gm har haft tankar på att döda upprepade gånger inan mordet. Även om mordet sedan utlöses av en trigger, och kan förefalla enbart impulsivt, kan det finnas en viss planering involverad.

Många personer som dödar i nära relationer mår mycket dåligt innan mordet. Det handlar ofta om en känsla v förlorad kontroll (över offret) av olika skäl. Det byggs upp under en tid, och inte sällan kan gm ha sökt hjälp för sitt mående strax innan mordet. Ångest, stress, svårigheter att sova...

Mordet blir den ultimata kontrollen över offret, vilket gör att gm lötsligt känner ett lugn.

Nu säger jag inte att det är detta som har hänt, utan bara att det finns vissa som inte mår dåligt efteråt, utan tvärtom.

I det här fallet kan hans tystnad också bero på att han har svårt att förlika sig med vad han har gjort, precis som han säger. Det går inte ihop med den bild han har av sig själv. Kanske har de som han säger haft en underbar semester, inga bråk eller annat groll mellan dom.

Men vi får se, jag misstänker ändå att det kommer upp röda flaggor runt TN och hans beteende, och att han kanske inte alls mått så bra som han påstår den senaste tiden.
Citera
2026-08-12, 22:32
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det jag framförallt är intresserad av nu är en preliminär bedömning av dödstidpunkt. Borde väl finnas en sådan uppskattning tänker jag om inte redan så ganska snart.
Dödades BO kanske redan på tidiga morgontimmarna. Eller var det verkligen på förmiddagen.

Ja, vad menade sjukvårdspersonalen med att hon varit död ”en stund”? Antar att de måste upptäckt något som likstelhet (inträffar väl först 2-3 timmar efter att man dött) eller liknande för att kunna konstatera det?
Citera
2026-08-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag börjar tro att han drömt om att ha ihjäl en kvinna. Han har ju hotat förr. En Peter Madsen typ.
Jag bygger detta på hans svävande svar i förhören där det känns som han inte verkar knäckt. Bara skådespel.
Nyfiken på vad hoten bestod av.
Hoten har troligtvis inte varit av allvarligare typ då polisen lämnade utan åtgärd. Sen ger han ju faktiskt uttryck över att vara knäckt i förhöret. Det kan ju mycket väl vara ett skådespel såklart men hans frånvarande brottshistorik talar emot att detta är något som eskalerat utan framstår mer som ett impulsivt vansinnesdåd. Jag tror mer på teorin att han uppfattade det som att förhållandet var på väg att spricka och att han inte fann sig i ytterligare ett misslyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in