2026-08-12, 15:36
Medlem
För att underlätta för både kassapersonalen och kunden bakom dig finns det två enkla huvudregler för varuavdelaren (kassapinnen):

---

## 1. Placering – Bakom dina egna varor

* **Direkt efter sista varan:** Lägg alltid varuavdelaren platt på bandet **direkt bakom din sista vara**.
* **Hänsyn:** Det är i första hand ditt ansvar som lägger upp varor att lägga pinnen *efter* dig, inte kunden bakom att lägga den *före* sig (även om det uppskattas om någon hjälper till).

---

## 2. Orientering – Tvärs över bandet

* **Tvärs över:** Placera pinnen vinkelrätt (tvärs över) bandets färdriktning så att den täcker så stor bredd som möjligt.
* **Liggande platt:** Se till att den ligger stadigt så att den inte rullar när bandet startar och stannar.

---

### Varför är detta viktigt?

* **Stoppar bandet:** De flesta moderna kassaband har en optisk sensor (fotocell) längst fram vid kassan. Varuavdelaren bryter ljusstrålen och stoppar bandet så att varorna inte packas ihop eller trillar av.
* **Tydlighet för kassan:** Det förhindrar att nästa kunds varor slås ihop med dina på kvittot.
Citera
2026-08-12, 16:30
Medlem
Jazkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vilka reaktioner får du? Jag får inga alls när jag gör så.
Ibland inget alls, ibland folk som skruvar på sig och gör konstiga ansiktsuttryck, eller fnissar lite. Roligast var gubben som skrek "Så här ska den fan ligga! Begrips?" och smällde ner den som de flesta brukar lägga den.
Citera
2026-08-12, 16:58
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Ibland inget alls, ibland folk som skruvar på sig och gör konstiga ansiktsuttryck, eller fnissar lite. Roligast var gubben som skrek "Så här ska den fan ligga! Begrips?" och smällde ner den som de flesta brukar lägga den.
Hahaha den gubben fick nog väldigt ont i röven när han såg det han fick nog kramp där också 😄 spelar ju ingen roll åt vilket håll den ligger på, hade nog varit värre om det inte hade legat någon där alls då hade nog gubben fått en infarkt och förstoppning samtidigt
Citera
2026-08-12, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är såklart det förnuftiga sättet att göra det på, effektivast för alla parter. Men finns säkert nån dåre som har synpunkter på det med.
Kassörerna är inte jätteförtjusta i dig hur som helst, det är jag rätt säker på.
Citera
2026-08-12, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Det finns skämtare överallt
Citera
2026-08-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.

Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.

Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?
Du gör rätt. Det handlar om omedvetenhet och självcentrering i de flesta fall tror jag. Samma personer kan ofta ses släppa dörren i ansiktet på den bakom, ligga i fel fil i korsningar, låta bli att använda färdriktningsvisaren, ligga för nära bilen framför, parkera bilen så att de tar upp två platser istället för en, står i vägen för andra, slänger allt i brännbart osv osv osv. De som gör detta känner inte igen sig i beskrivningen då de inte är medvetna om sina små, men ändock för den som försöker samspela smidigt med omgivningen, irriterande misstag.
Citera
2026-08-12, 19:36
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Jag är stenhård. Om kunden framför mig inte lägger pinnen bakom sina varor så får hen finna sig i att varorna blandas samman. Jag finner ett visst nöje av att betrakta hur obekväm kunden framför mig blir.
Citera
2026-08-12, 20:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
Jag är stenhård. Om kunden framför mig inte lägger pinnen bakom sina varor så får hen finna sig i att varorna blandas samman. Jag finner ett visst nöje av att betrakta hur obekväm kunden framför mig blir.
Det är ingen Idé att försöka prata med en sådan så det här är nog det enda sättet att få människan att förstå
Citera
2026-08-12, 22:14
Medlem
Citat:

Samma här. När det finns plats på bandet så börjar jag lägga upp mina varor. Sedan är det upp till framförvarande om han (det är alltid en han) vill betala för mina varor eller inte. Jag skiter i vilket.
Citera
2026-08-13, 18:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känns som flera i denna tråd inte mår så bra och/eller lider av självskadebeteende samt brist på logiskt tänkande. Att lägga sina varor så nära så att personalen slår in dessa på fel kund drabbar de som gör dessa mest och gör dessa till de mesta tidstjuvarna. Enklast är att lägga upp pinnen och vid hemkomst söka vård så sparar dessa personer sig själva både tid och lidande.
Citera
2026-08-13, 20:16
Medlem
Citat:

Jag betalar, så får du gå och hämta nya.
Hej då.
Citera
2026-08-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Känns som flera i denna tråd inte mår så bra och/eller lider av självskadebeteende samt brist på logiskt tänkande. Att lägga sina varor så nära så att personalen slår in dessa på fel kund drabbar de som gör dessa mest och gör dessa till de mesta tidstjuvarna. Enklast är att lägga upp pinnen och vid hemkomst söka vård så sparar dessa personer sig själva både tid och lidande.

Det enklaste är att ha ett litet avstånd till varorna som är kunden framförs.

Ni vet att det fanns snabbköp innan "pinnarna", det krävde egentligen bara att varken kunderna eller kassörskan tillhörde vuxensär, men det kanske är för mycket begärt 2026.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in