Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Jag vet inte om du läst originalposten eller inte men om du inte vet den exakta temperaturen på stekytan, du vet inte den exakta storleken på köttbiten, du vet inte den exakta ytan på stekpannan, du vet inte den exakta temperaturen på stekhällen under plattan men du påstår dig kunna avgöra skillnaden? Förstår du hur mycket konstiga antaganden du gör här?
De flesta mäter ju inte temperaturen på pannan innan de lägger i köttbiten, de flesta håller ju bara handen över eller eyeballar hur oljan beter sig i pannan när man vrider lite på den, och det räcker ju för att "bara laga mat". Men det räcker ju absolut inte för att avgöra en skillnad mellan 220C och 237C, vilket du insinuerar att du kan göra i princip om man flyttar temperaturskillnaden på köttet till stekytan. Så det är helt enkelt inte trovärdigt att du varje gång använder exakt samma stektemperatur när du steker och om du inte gör det så är det inte alls trovärdigt att du kan avgöra någon kvalitativ skillnad när det gäller temperaturen på köttet.
Du svarar ju helt goddag yxskaft här. Jag påpekar att du har rätt i att det inte blir en jätteskillnad på stekpannans temperatur eller temperaturen där köttet steks, men jag menar att det tar längre tid att få upp innertemperaturen till 52 grader om den är 4 grader när man börjar jämfört med 22 grader och att det bidrar till att du får en mer ojämnt uppvärmd köttbit eftersom värmen kommer utifrån.
Det är något du överhuvudtaget inte berör i ditt första inlägg och det är huvudanledningen till att jag föredrar att låta köttet vara i rumstemperatur när jag börjar steka/grilla det. Jag vill ha en så stor del av köttbiten som möjligt i perfekt temperatur, börjar jag med kylskåpskallt kött blir delen med perfekt temperatur mindre.