2026-08-12, 16:02
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men om det går att märka så har du antagligen för klen stekpanna. Du ska inte köpa stekpannor som inte är minst 15-20mm tjocka.

Jag har gjutjärnspanna, men jag använder moderna non-stick för att det är praktiskt. Där steker jag mitt rumstempererade kött.

Men jag har något för dig att bita i. Experterna säger att biffarna ska "vila" i fem-tio minuter innan man börjar äta. Men då kallnar de ju. Visst är väl det tokigt? Rådet får man när man klagar på att biffen är seg. Jag känner mig bara säker när det är oxfilé att den ska vara mör. Ofta får man tugga och tugga i evigheter för att till sist spotta ut en boll av senor eller vad det nu är. Mycket vanligt. Inte alltid men ofta. Vad säger du om detta?
Citera
2026-08-12, 16:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Men jag har något för dig att bita i. Experterna säger att biffarna ska "vila" i fem-tio minuter innan man börjar äta. Men då kallnar de ju. Visst är väl det tokigt?

Du kan lägga en bit folie om den eller liknande om det är ett problem. Vitsen är att vätskan skall omfördela sig jämnt över köttet så att inte allt rasar ur när du skär i den.
Citera
2026-08-12, 16:13
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Man bryner aldrig kött i smör, smör har för låg rökpunkt. Man bryner med olja med högre rökpunkt och sen lägger man på smör efteråt när man sänkt temperaturen efter att man har maillardreaktionen på ytan.

Ja. Men om pannan är för het kan smöret fortfarande brännas.

Ett annat alternativ är att bryna i 50/50 olja och smör. Men nu blev det bestämt lite för svårt för dig.

På tal om att bryna i stekpanna:

När får vi se en bild på dina tjocka stekpannor? När får vi veta vilket märke? När får vi veta vad butiken heter? När får vi ett erkännande att du inte vet ett skit om stekpannor, utan bara hittade på?
Citera
2026-08-12, 16:14
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Du kan lägga en bit folie om den eller liknande om det är ett problem. Vitsen är att vätskan skall omfördela sig jämnt över köttet så att inte allt rasar ur när du skär i den.

OK. Ett tips.
Citera
2026-08-12, 16:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Det första vettiga du skrivit.

Det är dock viktigt att betona att en sådan lösning innebär att köttet fortsätter att tillaga sig själv i en högre grad än utan folie, så man får anpassa tillagningen lite om man använder folie
Citera
2026-08-12, 16:31
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ett annat alternativ är att bryna i 50/50 olja och smör. Men nu blev det bestämt lite för svårt för dig.

Nej. Smör har en rykpunkt på 177C vilket rent praktiskt betyder att du behöver ha en stektemperatur max runt 170C vilket är för låg temperatur för en maillardreaktion för i princip allt inkl. kycklingbröst.

Det märkliga är att du dessutom skrev i ett annat inlägg att du satte temperaturen på max när du stekte. Vilket påminner om: https://www.youtube.com/watch?v=CiDvWFUil3k
Citera
2026-08-12, 16:35
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Jag vet inte om du läst originalposten eller inte men om du inte vet den exakta temperaturen på stekytan, du vet inte den exakta storleken på köttbiten, du vet inte den exakta ytan på stekpannan, du vet inte den exakta temperaturen på stekhällen under plattan men du påstår dig kunna avgöra skillnaden? Förstår du hur mycket konstiga antaganden du gör här?

De flesta mäter ju inte temperaturen på pannan innan de lägger i köttbiten, de flesta håller ju bara handen över eller eyeballar hur oljan beter sig i pannan när man vrider lite på den, och det räcker ju för att "bara laga mat". Men det räcker ju absolut inte för att avgöra en skillnad mellan 220C och 237C, vilket du insinuerar att du kan göra i princip om man flyttar temperaturskillnaden på köttet till stekytan. Så det är helt enkelt inte trovärdigt att du varje gång använder exakt samma stektemperatur när du steker och om du inte gör det så är det inte alls trovärdigt att du kan avgöra någon kvalitativ skillnad när det gäller temperaturen på köttet.
Du svarar ju helt goddag yxskaft här. Jag påpekar att du har rätt i att det inte blir en jätteskillnad på stekpannans temperatur eller temperaturen där köttet steks, men jag menar att det tar längre tid att få upp innertemperaturen till 52 grader om den är 4 grader när man börjar jämfört med 22 grader och att det bidrar till att du får en mer ojämnt uppvärmd köttbit eftersom värmen kommer utifrån.

Det är något du överhuvudtaget inte berör i ditt första inlägg och det är huvudanledningen till att jag föredrar att låta köttet vara i rumstemperatur när jag börjar steka/grilla det. Jag vill ha en så stor del av köttbiten som möjligt i perfekt temperatur, börjar jag med kylskåpskallt kött blir delen med perfekt temperatur mindre.
Citera
2026-08-12, 16:35
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej. Smör har en rykpunkt på 177C vilket rent praktiskt betyder att du behöver ha en stektemperatur max runt 170C vilket är för låg temperatur för en maillardreaktion för i princip allt inkl. kycklingbröst.

I din värld låter det säkert jättesvårt.

Citat:
Det märkliga är att du dessutom skrev i ett annat inlägg att du satte temperaturen på max när du stekte.

Du ljuger verkligen helt obehindrat. Wow.
Citera
2026-08-12, 16:39
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du svarar ju helt goddag yxskaft här. Jag påpekar att du har rätt i att det inte blir en jätteskillnad på stekpannans temperatur eller temperaturen där köttet steks, men jag menar att det tar längre tid att få upp innertemperaturen till 52 grader om den är 4 grader när man börjar jämfört med 22 grader och att det bidrar till att du får en mer ojämnt uppvärmd köttbit eftersom värmen kommer utifrån.

Det är något du överhuvudtaget inte berör i ditt första inlägg och det är huvudanledningen till att jag föredrar att låta köttet vara i rumstemperatur när jag börjar steka/grilla det. Jag vill ha en så stor del av köttbiten som möjligt i perfekt temperatur, börjar jag med kylskåpskallt kött blir delen med perfekt temperatur mindre.

Men om du inte vet att du har exakt lika stor köttbit till ytan i en exakt lika stor stekpanna med exakt lika hög temperatur och effekt på spisplattan vid bägge tillfällena så kan du omöjligtvis veta om det var att den var kyld eller om det var någonting annat som påverkade resultatet.
Citera
2026-08-12, 16:43
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

Vad sägs om att du istället kollar rykpunkten för en blandning mellan smör och rapsolja?

Korkade jävla apa
Citera
2026-08-12, 16:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Men om du inte vet att du har exakt lika stor köttbit till ytan i en exakt lika stor stekpanna med exakt lika hög temperatur och effekt på spisplattan vid bägge tillfällena så kan du omöjligtvis veta om det var att den var kyld eller om det var någonting annat som påverkade resultatet.
Men jag vet ATT det påverkar hur stor del av köttbiten som får en perfekt stekgrad. Allt annat lika (samma stekpanna, samma effekt, lika hög stektemperatur) så får jag ett bättre resultat om jag har en köttbit som börjar i rumstemperatur jämfört med kylskåpskall. Det räcker för mig, jag behöver isolera och mäta just den effekten eftersom jag inte har autism.
Citera
2026-08-12, 16:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men jag vet ATT det påverkar hur stor del av köttbiten som får en perfekt stekgrad. Allt annat lika (samma stekpanna, samma effekt, lika hög stektemperatur) så får jag ett bättre resultat om jag har en köttbit som börjar i rumstemperatur jämfört med kylskåpskall. Det räcker för mig, jag behöver isolera och mäta just den effekten eftersom jag inte har autism.

Men jag vet ju att det inte är samma eftersom du inte kan specificera stektemperatur, salthalt och storlek på köttbitarna. Bara en sån sak att du eyeballar saltet eller storleken på köttbiten gör att det inte går att tänka så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in