Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Jo, det fanns en liten uppföljning men vad hände sen? Oavsett vem mannen var, var han så lik en viss person (en man som hade jobbat på ett företag på Eugeniavägen) att den personen borde ha förhörts.
Mannen jag tänker på, betedde sig precis så och såg ut precis så. Han hade betett sig "konstigt" och vilat/suttit på huk på konstiga ställen i åratal. Bla på Eugeniavägen. En van narkoman, helt enkelt.
Med tanke på informationen som under de senaste åren dykt upp - att man förhörde Burger, att lastbilsägaren lokaliserades och hördes - har jag funderat över huruvida den aparta mannen faktiskt identifierades och att detta finns begravt någonstans i arkivet. Det skulle inte förvåna mig.
På samma sätt är det tänkbart att männen i Högalidsparken sparades upp och hördes, men att även detta gömdes undan i rullorna. Uppenbarligen la utredarna ner en hel del energi på spåret genom att låta Ulf S titta på så många foton.
Som jag ser det existerar två alternativ; antingen struntade polisen i att göra sitt jobb helt och hållet för att istället fokusera på Härm. Eller så utfördes adekvata utredningsåtgärder, men resultaten tystades ner och glömdes bort. Båda alternativen är skandalösa, men i det sistnämnda fallet är det fråga om ett mer flagrant och medvetet beteende.
Vad vi vet idag är att det fanns uppseendeväckande och intressanta spår, som man borde ha gått vidare med, men som har varit mer eller mindre okända i det extremt exponerade da Costa-fallet. Oavsett vad man tror om lastbilsägarens, Fahlströms eller andra suspekta figurers eventuella inblandning är det givetvis personer som borde ha undersökts grundligt, om inte för att kunna avfärda dem. Men trots de besvärande omständigheter som omgärdar dem har de gått helt under radarn.
Mannen du nämner borde självklart ha förhörts. Frågan är om någon omnämnde honom eller om han lyckades förbli anonym.