Citat:
Den här nya informationen gör det än mer förbluffande att BJS Elementtransport på Eugeniavägen 1 var den enda belagda adressen på Eugeniavägen som blev föremål för en husrannsakan.
Av Gladhs uppgifter vet vi samtidigt att det var "mycket vanligt" att prostituerade besökte Eugeniavägen. Så att man hittade föremål i dess terräng som kan knytas till kvinnor har nog sin förklaring där. "Oftast" besökte de Billiga Andersson, enligt Gladh, men det hade ju såklart varit intressant att veta vilka andra ställen som besöktes av prostituerade.
Jag har fått information om att också Transportkompaniet på Eugeniavägen 49 ska ha varit en riktig rövarkula som besöktes av prostituerade. Huruvida detta var känt för utredarna 1984 är oklart. Men åtminstone tre av Transportkompaniets anställda har bemödat sig med att fylla i formulären (även om svaren är intetsägande). Att Gladh och Billiga Andersson inte gjorde det är ju förstås misstänksamt.
Jag har skickat en förfrågan till arkivet för att kolla om någon av Transportkompaniets uppgiftslämnare faktiskt hördes, men jag har låga förväntningar. Däremot noterar jag Gladhs uppgift om den äldre lastbilen som ska ha "disponerats under sommarhalvåret av en kille inhyst i någon (okänd firma) lokal nära Eugeniavägen 45". Med tanke på att Transportkompaniet låg på nr. 49 (bara ett stenkast bort) är det inte osannolikt att lastbilen kan ha haft koppling dit. En liten detalj, men värd att ha i åtanke.
Jag har fått information om att också Transportkompaniet på Eugeniavägen 49 ska ha varit en riktig rövarkula som besöktes av prostituerade. Huruvida detta var känt för utredarna 1984 är oklart. Men åtminstone tre av Transportkompaniets anställda har bemödat sig med att fylla i formulären (även om svaren är intetsägande). Att Gladh och Billiga Andersson inte gjorde det är ju förstås misstänksamt.
Jag har skickat en förfrågan till arkivet för att kolla om någon av Transportkompaniets uppgiftslämnare faktiskt hördes, men jag har låga förväntningar. Däremot noterar jag Gladhs uppgift om den äldre lastbilen som ska ha "disponerats under sommarhalvåret av en kille inhyst i någon (okänd firma) lokal nära Eugeniavägen 45". Med tanke på att Transportkompaniet låg på nr. 49 (bara ett stenkast bort) är det inte osannolikt att lastbilen kan ha haft koppling dit. En liten detalj, men värd att ha i åtanke.
Vinofs uttalande om att Gladhs bilar blivit genomsökta torde ha syftat på den lastbil där lövsäcken stod. Såvitt jag förstår utfördes ingen regelrätt undersökning av Gladhs lokaler.
Man kan fråga sig varför just BJS, som beskrivs som en rivningslokal, väckte intresse. Ingenstans i det tillgängliga materialet har jag sett denna lokal omnämnas och i och med att den låg på nummer 1 var det inte heller särskilt nära fyndplatsen.
En annan förbryllande sak är att det förekommer två olika datum på dokumentet om husrannsakningen på BJS. Dokumentet finns i Kattmorfars Dropbox, box Bilaga A-G (grund), s. 19. I rutan bredvid adressen är datumet 84-09-27 skrivet med skrivmaskin. Men längre ner på sidan, i en annan datumruta, står det skrivet för hand 841107, bredvid en signatur. Ytterligare en förbryllande detalj. Under oktober och november tycks polisen ökat fokuset på Eugeniavägen, men varför skulle man vänta över en månad med att signera ett dokument?