2026-08-12, 11:39
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
I ett proffesionellt kök steker man alltid portionat kött från kylskåpskallt.
Helt enkelt för att det är lättare att kontrollera stekgrader på det viset.
Jo men det är ju en helt annan sak än att laga mat själv, ett proffskök med många som jobbar och kunder måste även hålla bakteriehärden låg, snabbt kunna göra många rätter osv.

Den som är intresserad av kemin bakom "stekt mat" kan läsa på här.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maillard-reaktion
Det är alltså ingen slump att stekt mat smakar så gott.
Citera
2026-08-12, 11:40
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Klart som korvspad det gör skillnad. Ju högre temperatur mitten av köttbiten har desto mindre skillnad blir det ju mellan yta och kärna.

När du således vill ha en bra innertemperatur kan du då få en mer jämn värme mellan kärna och yta.

Sen är det ju andra faktorer som spelar roll. Så som kvalitet på köttet, temp på panna och hir man tillagar etc.

Det kan ju helt enkelt vara så att TS är en dålig kock varpå köttet smakar dåligt oavsett startemperatur.
Citera
2026-08-12, 11:40
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja jag tror inte att matematik kan avgöra om det fungerar. Prova helt enkelt att steka en skivad fläskfile i panna direkt från kylen, respektive om den stått framme 1-2h och smakskillnaden är stor. Den rumsvarma är saftigare, den kalla har mer bränt på sig och en torrare textur.
Jag skulle heller inte få för mig att lägga i kallt kött i pannan. Än viktigare är i min tro att torka av ytan. Vätskan som förångas slukar mycket energi från pannan. Men det
Är ju lite av en ritual när man steker kött.
Citera
2026-08-12, 11:42
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har du gjort ett blindtest ja eller nej?
Självklart har jag inte blindtestat. Jag har inte heller blindtestat att ersätta köttfärs med sojasmet, tänk om det smakar lika gott.

Nu tycker jag du blindtestar med och utan salt, med och utan peppar, med och utan grädde, med och utan potatis osv.

Visste du att om man blindtestar tärningar av äpple och tärningar av rå potatis, samtidigt som man håller för näsan så att blindtestet blir perfekt, så kan man inte känna skillnad på dem? För äppelsmaken sitter i doften och i känslan när man skalar den, utseendet. Apropå att någon kan få för sig att en blindtest har någon som helst relevans när det ju är verkligheten som ger svaret.

Enligt blindtester smakar Coca Cola sämre än Pepsi för 65% av alla som provar. Men 65% av alla som handlar i affären köper Coca Cola. Chockerande.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-12 kl. 11:49.
Citera
2026-08-12, 11:43
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Kan vi inte bara säga att det kanske blir 0.037% bättre om köttet är rumstemperatur.
🤔
Så vinner alla och vi kan återgå till ett diskutera invandrare som är odrägliga.
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2026-08-12 kl. 11:46.
Citera
2026-08-12, 11:44
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag skulle heller inte få för mig att lägga i kallt kött i pannan. Än viktigare är i min tro att torka av ytan. Vätskan som förångas slukar mycket energi från pannan. Men det
Är ju lite av en ritual när man steker kött.
Det är väl svaret på TS. Man gör som man lärt sig göra och svensken ändrar aldrig på något han brukar göra.
Citera
2026-08-12, 11:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Klart som korvspad det gör skillnad. Ju högre temperatur mitten av köttbiten har desto mindre skillnad blir det ju mellan yta och kärna.

Och vad använder du för temperatur exakt när du steker?
Citera
2026-08-12, 11:47
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Kan vi inte bara säga att det kanske blir 0.037% bättre om köttet är rumstemperatur.
🤔
Så vinner alla och vi kan återgå till ett diskutera invandrare som är odrägliga.
Är TS färgad?
Citera
2026-08-12, 11:48
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Det är skillnad på kött och kött samt vad du vill uppnå. Jag är ingen expert men när jag steker/grillar en köttbit så är det primärt 2 saker som jag försöker få till och det är dels en fin yta på köttbiten jag steker/grillar och dels en stekgrad som jag vill uppnå. Olika personer vill ju ha sina köttbitar på olika stekgrader.

Låt säga att jag har en oxfilé tournedos som är säg 3 cm tjock. Om jag lägger den i pannan eller på grillen direkt från kylskåpet kommer den fortfarande vara kall i mitten när jag fått till en fin stekyta. Detta är en anledning till att jag alltid kör med rumstempererade oxfiléer.

Av samma anledning har jag faktiskt tagit flankstekar och lagt dem direkt på grillen direkt från kylen för en flankstek är rätt tunn. Vill man få till en fin stekyta så blir det lätt att man helsteker en flankstek vilket känns lite synd och tråkigt. Av samma anledning skulle jag aldrig sousvide:a en flankstek. Däremot är det inte helt dumt att sousvide:a en tjock oxfiléstubbe eller en tjock kotte t.ex. en tomahawk. För min del är det närmast rutin innan de åker på grillen. Men det är en annan diskussion...
Citera
2026-08-12, 11:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det är skillnad på kött och kött samt vad du vill uppnå. Jag är ingen expert men när jag steker/grillar en köttbit så är det primärt 2 saker som jag försöker få till och det är dels en fin yta på köttbiten jag steker/grillar och dels en stekgrad som jag vill uppnå. Olika personer vill ju ha sina köttbitar på olika stekgrader.

Låt säga att jag har en oxfilé tournedos som är säg 3 cm tjock. Om jag lägger den i pannan eller på grillen direkt från kylskåpet kommer den fortfarande vara kall i mitten när jag fått till en fin stekyta. Detta är en anledning till att jag alltid kör med rumstempererade oxfiléer.

Visst, om den verkligen är 3cm tjock och du har en steglös platta och mäter temperaturen innan du lägger i köttbiten kan jag erkänna att det KAN vara märkbart men frågan är om du verkligen har gjort ett blindtest på det här eller om det bara är psykosomatiskt. För du låter väl ändå köttbiten ligga i fem minuter innan du skär i den?
Citera
2026-08-12, 11:59
Bannlyst
Använder man en tjock stekpanna så är problemet löst
Citera
2026-08-12, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

När du således vill ha en bra innertemperatur kan du då få en mer jämn värme mellan kärna och yta.

Sen är det ju andra faktorer som spelar roll. Så som kvalitet på köttet, temp på panna och hir man tillagar etc.

Det kan ju helt enkelt vara så att TS är en dålig kock varpå köttet smakar dåligt oavsett startemperatur.

Om du har köttskivor av den tjocklek du normalt hittar i butik så kommer du få bäst resultat om du steker köttet från kylskåpskallt.
Om köttet är rumstempat så kommer det gå igenom innan innan du får en bra karamelliserad yta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in