2026-08-12, 12:46
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
För att om din köttbit redan har rumstemperatur när du lägger den i pannan så kommer den komma upp i temp ganska snabbt och du hinner inte få yta.

Säger vem? Jag lyckas hur lätt som helst. Det kan inte vara så enkelt som att det är en skill issue från din sida?
Citera
2026-08-12, 12:47
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Och du tycker också att jorden är platt antar jag.
Nej, det tycker jag inte.
Jag bekräftar bara det Ljusberg skriver som korrekt och att du har fel.
Citera
2026-08-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag skriver just att jag inte märker någon som helst skillnad eftersom jag inte lägger ner köttbiten i en kall stekpanna, jag lägger i den i en varm stekpanna. Det där med "kokas innan den blir stekt" är ju rent fånigt om det rör sig om en skillnad mellan max 15 grader, jag fattar inte ens vad du menar.
För mig är det mer en känsla än fysik. När köttet är rumstempererat, så får jag en känsla av att fibrerna i köttet är mera mjuka, flexibla i stället för stela och hårda. Det är mjuka fibrer jag vill ha, när värmer upp köttet. Jag tycker köttets stekning blir mera jämn. Saltning och pepparna går mera in jämnt, på något sätt, om köttet värms upp från rumstemperatur.
Lika med marinerader, det känns som om det går in mer i köttet, om det är ”ljummet”, i stället för kallt kött.

Jag har ingen kunskap, utan det är bara en känsla jag har, efter att ha lagat mat åt familjen i många år
Citera
2026-08-12, 12:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej, det tycker jag inte.
Jag bekräftar bara det Ljusberg skriver som korrekt och att du har fel.

Jag har nu frågat både google och chatgpt om påståendet "Det är bättre att steka kött direkt från kylen än att låta det stå framme en stund", och fått svaret att "nej det är tvärtom" och "det finns ingen generell kulinarisk princip som stöder det."

Så varför tycker du att du har mer rätt?
Citera
2026-08-12, 12:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Säger vem? Jag lyckas hur lätt som helst. Det kan inte vara så enkelt som att det är en skill issue från din sida?

Nej.
Jag har jobbat på en av världens allra bästa köttrestauranger.
Citera
2026-08-12, 12:53
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag har nu frågat både google och chatgpt om påståendet "Det är bättre att steka kött direkt från kylen än att låta det stå framme en stund", och fått svaret att "nej det är tvärtom" och "det finns ingen generell kulinarisk princip som stöder det."

Så varför tycker du att du har mer rätt?
För att du kan inte alltid lita på AI alt Chatgpt.
Ni Generation Z alltså...
Citera
2026-08-12, 12:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför skulle det vara bättre att komma med egna påhitta lösningar istället för att följa råd och rekommendationer från proffs? Särskilt när man inte är professionell kock själv.

Ibland kan det vara bra att låta bli sina egna fantasier, och gör som andra har sagt. Du borde ta efter detta.

Och Jean Pierre säger att det är skitsnack. Han är professionell kock: https://youtu.be/lVcTvHTn6Dw
Citera
2026-08-12, 12:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
För att du kan inte alltid lita på AI alt Chatgpt.
Ni Generation Z alltså...
Citat:
Och Jean Pierre säger att det är skitsnack. Han är professionell kock: https://youtu.be/lVcTvHTn6Dw

Maken till hjärntvätt alltså...

Varför tycker ni att man kan lita mer på erat omdöme än på det som AI och google säger?
Citera
2026-08-12, 12:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Varför tycker ni att man kan lita mer på erat omdöme än på det som AI och google säger?

Det kallas deduktion och argumentativt resonemang. Ett begrepp som jag föreslår att du kollar upp är "AI poisoning". Någonting som alla kreatörer känner till nuförtiden och ibland bygger in i sina digitala kreationer för att lura de här AI systemen.
Citera
2026-08-12, 13:12
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Nej.
Jag har jobbat på en av världens allra bästa köttrestauranger.

Ska jag vara imponerad över att du varit en Dubai porta potty åt Salt Bae?

Att restauranger inte alltid vill steka köttet från rumstemp beror såklart inte på slutresultatet, det beror på att en restaurang inte vill att kött ska förstöras, man kan inte värma fram och tillbaka på det där viset och en restaurang vet allt som oftast inte på förhand hur mycket kött av en viss typ som går åt. Inte svårare än så, retard.

Går det att steka kylskåpskallt? Ja. Är det bättre? Nej. Kan det fortfarande bli bra? Ja.

Men om man vet vad man ska laga timmar i förväg är man bara korkad om man inte tar ut köttet innan. Lättare att få det tillagat riktigt bra.
Citera
2026-08-12, 13:17
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:

WOW! Snacka om självmål!

Ditt eget klipp säger inte det du säger. vad han säger är "ta inte ut steken 20 min innan stekning, eftersom temperaturskillnaden bara blir någon grad"

Vill man få den rumstempererad krävs såklart mer än 20 min. Jag skulle säga ca 1 h
Citera
2026-08-12, 13:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
WOW! Snacka om självmål!

Ditt eget klipp säger inte det du säger. vad han säger är "ta inte ut steken 20 min innan stekning, eftersom temperaturskillnaden bara blir någon grad"

Vill man få den rumstempererad krävs såklart mer än 20 min. Jag skulle säga ca 1 h

Han sa max någon grad och syftade på någon grad Fahrenheit om du nu inte fattade det och hans slutargument var att du inte kommer märka skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in