2026-08-12, 10:46
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Konstigt att kockar som har jobbat som kock i över 30 år säger samma sak. Men ja vi är ju flashback där alla är experter och vet mer än kockar som jobbat med just mat i över 30 år.

Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?
Dom där tv kockarna använder ju alltid skit stekpannor som dom får betalt för att låtsas använda.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Konstigt att kockar som har jobbat som kock i över 30 år säger samma sak. Men ja vi är ju flashback där alla är experter och vet mer än kockar som jobbat med just mat i över 30 år.

Finns det fler områden ni är bättre vetande än nån som arbetet med det mer än 40 år?

Matlagning är inte bara en vetenskap, det är också kultur och experimentation/ artistisk expression. Fram tills att jag sett Gordon Ramsey göra ett faktiskt blindtest framför kamera så tror jag att han bara tror att han kan märka skillnad.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Släng i ett par kilo djupfryst kött då om du tror att köttets temperatur är oväsentligt.

Vi snackade inte djupfryst kött utan från kylen, d.v.s 15 graders skillnad.
Citera
2026-08-12, 10:52
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vi snackade inte djupfryst kött utan från kylen, d.v.s 15 graders skillnad.
Bra att du erkänner att det är en skillnad i alla fall.

Denna skillnad kanske spelar roll, kanske inte. Du har kommit fram till att det inte gör någon skillnad för dig, fine. Men rådet kommer ändå att vara att inte lägga i för kallt kött, för mycket kött osv. För att man oftast vill minimera temperatursänkningen i pannan.
Citera
2026-08-12, 10:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Bra att du erkänner att det är en skillnad i alla fall.

Det känns som att du inte läste mitt ursprungsinlägg där jag motiverade vad jag skrev med siffror. Om du går under fryspunkten så är det inte bara temperaturskillnad utan en fysisk förändring mellan is och vatten som fysiskt påverkar proteinets egenskaper.
Citera
2026-08-12, 11:02
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Det känns som att du inte läste mitt ursprungsinlägg där jag motiverade vad jag skrev med siffror. Om du går under fryspunkten så är det inte bara temperaturskillnad utan en fysisk förändring mellan is och vatten som fysiskt påverkar proteinets egenskaper.
Då blir det ännu värre, ja.
Citera
2026-08-12, 11:12
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Nja jag tror inte att matematik kan avgöra om det fungerar. Prova helt enkelt att steka en skivad fläskfile i panna direkt från kylen, respektive om den stått framme 1-2h och smakskillnaden är stor. Den rumsvarma är saftigare, den kalla har mer bränt på sig och en torrare textur.
Citera
2026-08-12, 11:20
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Melange5738
Ja det är korrekt som du skriver - för resultatet spelar det ingen roll vilken utgångstemperatur som köttet har. Det som avgör resultatet är vilket styckningsdetalj du utgår ifrån, hur mycket värme du tillför (grader) och hur länge (tid) du gör stekningen, halstringen eller kokningen.
Citera
2026-08-12, 11:24
Avslutad
Citat:
Testa och släng ner en kall köttbit vs en rumstempererad köttbit så kommer du se skillnad. Den kalla kommer kyla ner stekpannan vilken den andra inte kommer. Den kommer kokas innan den blir stekt

Då har du alldeles för låg temperatur i pannan.
ALLA kockar steker kött i skivor från kylskåpskallt då det blir lättare att kontrollera stekgraden än om köttet är rumstempererat.
Citera
2026-08-12, 11:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nja jag tror inte att matematik kan avgöra om det fungerar. Prova helt enkelt att steka en skivad fläskfile i panna direkt från kylen, respektive om den stått framme 1-2h och smakskillnaden är stor. Den rumsvarma är saftigare, den kalla har mer bränt på sig och en torrare textur.

Det jag skriver är att jag har testat och jag märker ingen skillnad för jag vet hur man lagar mat. Det jag efterfrågar är att du gjort ett blindtest innan du skriver att du vet skillnaden så det inte är ditt psyke som påverkar.
Citera
2026-08-12, 11:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det här är någonting som kändiskockar hela tiden säger men inte alla, jag vet flera stycken som säger att det är skitsnack och jag har själv aldrig sett någon kock som gjort ett blindtest framför kamera av det här så jag är väldigt skeptisk till idéen men jag tänkte formulera varför jag tycker det verkar vara rent skitsnack.

1. Den totala temperaturskillnaden i vanlig rumstemperatur mellan den inre delen av köttet och den yttre är alltså ungefär 7% av den totala värmen som är i pannan. De flesta vet antagligen inte ens vad det är för temperatur i pannan när de steker.

2. Om det bara är 7% skillnad totalt, hur stor skillnad är det mellan de olika värme-lägena på spisplattan om du använder ex. en icke steglös platta? Om det är mer än 7% skillnad mellan de olika stegen, varför ens tänka tanken på att köttet ska vara rumstempererat?

3. Om du är utomhus och grillar blir det ännu fånigare. Vet du ens vad det är för temperatur på grillgallret? Vad är det för utomhustemperatur, kollade du ens upp det och tog med det i beräkningen?

Du resonerar som att du vore utvecklingsstörd. Vad i hela friden har temperaturskillnaden gentemot den "totala värmen som är i pannan" med nånting att göra

En köttbit som är rumsvarm rakt igenom blir helt enkelt bättre tillagad. Pannan tappar mindre värme och du tappar mindre vätska från köttbiten innan den blir varm nog i mitten. Enkelt.

Lär dig laga mat, retard.
Citera
2026-08-12, 11:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det jag skriver är att jag har testat och jag märker ingen skillnad för jag vet hur man lagar mat. Det jag efterfrågar är att du gjort ett blindtest innan du skriver att du vet skillnaden så det inte är ditt psyke som påverkar.

Nej. Du TROR DIG kunna laga mat. Jag garanterar att du är medioker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in